jailbird 0 Postad 25 Januari , 2010 Ja som rubriken lyder, nån som vet om man kan koppla denna Garmin GFS10 till en insprutningsmotor B23e mek insprut.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 25 Januari , 2010 inga problem. GFS10 koplar du på bensinslangen innan motorn. spelar ingen roll om det är insprut eller förgasare. den mäter flödet och skickar info till GPS. det enda som kan bli dumt på en insprutare kan vara att man får kostiga värden på tomgång på vissa motorer. det beror på att när soppapumpen går så drar den ganska mycket i några sekunder för att sen inte dra nått alls tills nästa gång pumpen startar igen. det går inte att använda den på dieslar för dom har även en retur till tanken då måste du ha en annan flödesmätare som klarar detta och dom är oftast rätt dyra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jailbird 0 Postad 25 Januari , 2010 Problemet är att även Bensin insprutning har en retur till tanken Nån som är sugen på att köpa den så säg till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Killroy 0 Postad 27 Januari , 2010 nu e det väl ändå så att bensin-sprut INTE har returen tillbaka till tanken, returen går tillbaka EFTER bränslepumpen, at dra retur till tanken drar med sig ganska stora risker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 28 Januari , 2010 Den så kallade returen på insprutning sitter uppe vid motorn och kopplas flödesmätaren in på bränsleslangen från tanken, vilket det skall göras så är det inga som helst problem. GFS 10 fungerar alldeles utmärkt. Har haft min i två år nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 28 Januari , 2010 sant som searay230 säger. den returen går inte till tanken utan bara till soppa pumpen. en vanlig missuppfattning är att det skulle gå en retur till tanken för att det gör det på bilar men även där går inte returen till tanken utan till soppa pumpen som sitter i tanken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jailbird 0 Postad 31 Januari , 2010 Men om man kopplar in den från tanken så räknar den inte ut vad som går i retur, alltså tror man att den tar mer än vad den gör. Returen går väl tillbaks till tanken ! (Jag är nog helt 100 på detta) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 31 Januari , 2010 är nästan säker på att returen inte går hela vägen tillbaka till tanken utan bara till innan soppa pumpen så kopla flödesmätaren efter tanken och innan motorn så ska du se att det funkar. kolla för säkerhets skull om du har en retur in i tanken. det skall vara en slang in där du tankar en slang till avluftning och en till motorn. har du fler slangar in i tanken så kolla om det är en retur men oftast går det ingen retur till tanken på en insprutad båtmotor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jailbird 0 Postad 1 Februari , 2010 http://ockelbo.plars.org/album/pumptank/ såg att plars fixade retur till tanken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 1 Februari , 2010 Nä. Den mäter vad som sugits ur tanken och sedan har det inte så stor roll vilka vägar bensinen tar vid motorn. Det är det som sugs ur tanken som den förbrukar. Annat är det med diesel där går det inte att använda denna mätare men du får inga som helst problem. Lycka till. Jag har haft mycket användning av min och upptäkte ganska snart att jag skulle gå upp i varv för att sänka förbrukningen. Så kan det bli. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jailbird 0 Postad 1 Februari , 2010 Men om motorn inte tar åt sig all bensin som den pumpar ut från tanken utan går tillbaks från returen, så borde den ju visa att den tar mer bensin än vad den gör i verkligheten Visst funkar det men det blir ju ingen hundra visning av förbrukning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tlinden 2 Postad 2 Februari , 2010 Hakar på här... Kan man inte koppla returen tillbaka till bränslefiltret? Varför hela vägen till tanken? Har man ett typ CAV-filter så har hållaren oftast 2 ingångar och 2 utgångar. Flödesmätaren sätter man då mellan tanken och filter, från filtret går bränslet till motorn och returen tillbaka till filtret. På så sätt blir det ju den faktiska förbrukningen ur tanken flödesmätaren visar. Har dock hört att det kan finnas problem med övertryck och att bränslet blir varmt i returen stämmer det? //T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 2 Februari , 2010 Så läng flödesmätaren befinner sig mellan tank och retur så mäter det rätt och jag har svårt att se hur du skall lyckas med konstycket att montera GFS 10 mellan retur och insprut. Returen går INTE ner till tanken utan bara (runt) uppe vid motorn således mäter GFS 10 all bensin som går från tanken till motorn som denna förbrukar och då blir det exakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jannelu 5 Postad 5 Juni , 2011 Väcker liv i en gammal tråd´ . Är det någon som har prövat att koppla in en GFS10 till en dieselmotor utan returledning??? Den borde väl funka lika bra med diesel som med bensin kan man ju tycka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser