dexter71 0 Postad 25 Januari , 2010 Har en fundering kring min motor?? När jag tog bort tändstiften så kikade jag in på kolvarna... då är dom lite svarta jag skrapade lite, och det sitter inte hårt!!! finns det något sätt att ta bort eller är det så på 2 taktare.Vad beror det på???? Motorn går kanonfint Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stortrissen 0 Postad 26 Januari , 2010 Jag skulle nog säga att det är helt normalt med lite sot på kolvtopparna.. jag har i alla fall aldrig sätt en snart tio år gammal motor (varesig 2-t eller 4-t) med blanka och fina kolvar.. dock kan man säga att om det är ett flera millimeter tjokt lager sot på kolvtopparna kan detta vara skadligt för motorn och är i sådana fall ett tecken på för mycket olja i bensinen eller på tok för fet bränsleblandning.. men då borde motorn gå dåligt.. skulle nog säga att kolvarna är svåra att rengöra utan att taisär motorn.. detta då man skall akta sig för att göra repor och skador på cylindervna.äggar mvh. Stortrissen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stortrissen 0 Postad 26 Januari , 2010 Jag skulle nog säga att det är helt normalt med lite sot på kolvtopparna.. jag har i alla fall aldrig sätt en snart tio år gammal motor (varesig 2-t eller 4-t) med blanka och fina kolvar.. dock kan man säga att om det är ett flera millimeter tjokt lager sot på kolvtopparna kan detta vara skadligt för motorn och är i sådana fall ett tecken på för mycket olja i bensinen eller på tok för fet bränsleblandning.. men då borde motorn gå dåligt.. skulle nog säga att kolvarna är svåra att rengöra utan att taisär motorn.. detta då man skall akta sig för att göra repor och skador på cylindervna.äggar mvh. Stortrissen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dexter71 0 Postad 27 Januari , 2010 Tack för svaret!! var som jag misstänkte då!!för fet bränsleblandning??? hur menar du då? att den får för mycket bränsle?? oljan blandar jag exakt som det står Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 27 Januari , 2010 Lite sot är nog normalt, särskilt efter att motorn gått på lågvarv en stund. Men för fet bränsle/luft-blandning ger långsam förbränning och sänker tempen på cylinderns metallytor. Tempen bör ligga över 400 grader, nåt sånt, för då bränns sotet bort fortare än det hinner byggas på. Fet blandning och långvarig tomgång är nog därför värsta kombinationen. Riktigt fet blandning kan ge oförbränd bensin som sköljer bort smörjoljan så motorn slits onormalt mycket, och även tändstiftet kan förstöras. Bensinlöst sot tränger då in mellan tändstiftets metall och porslin, och orsakar överslag. Stiftet måste då bytas. För mager blandning höjer f.ö. tempen, vid hårdkörning kan metallen t.o.m. börja smälta. Bränsle-inblandningen har alltså stor inverkan på tempen. //Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stortrissen 0 Postad 27 Januari , 2010 hmm.. ok Antog att det var autolube(separat oljeinblandning) på den.. då den var såpas ny.. Jag har ingen större erfarenhet av tvåtaktsmaskiner i denna storleken.. men det finns garanterat justeringsmöjligheter på förgasarna är du säker på att det är för fet blandninge på den? det skall vara svart på kolvarna.. hur såg stiften ut? de skall vara bruna till svarta.. och torra..är de grå/vita går den tunt (förlite bränsle) är dom svarta/sotiga/oljiga kan motorn gå för fett (för mycket bränsle.) jag föreslår att om du inte redans viste dessa saker... kanske du skall fundera på om du har tillräckliga kunskaperför att justera förgasarna(antar att det är två eller tre). Ett alternativ är kanske att lämna bort motorn på service hos en återförsäljare eller verkstad. det är alldrig fel att göra lite då och då.. tolka detta på rätt sätt nu.. om du vill ha mer info/tipps om motorn sot på kolvarna och stiftens kondition underlättar det alltit med några blider på sakerna.. alltid lättare att avgöra då.. MVH. Stortrissen.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dexter71 0 Postad 27 Januari , 2010 jo Stortrissen stiften är ganska oljiga!! .......så kanske ska lämna in den på service så dom får ställa in motorn åt mig.....verkar vara svårt att få den optimala förbränningen eller??? har du/ni några tips.............ska ta några bilder å lägga upp /mvh micke Senast ändrad av dexter71 | 27 januari 2010 | 18:15 Senast ändrad av dexter71 | 27 januari 2010 | 18:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 27 Januari , 2010 Njaä...motorn går ju kanonfint och olja är ju i princip bra för motorn. Själv hade jag låtit saken bero till efter sjösättningen, och då passat på att testa lite efter en alldeles normal och gärna lite längre båttur. Alltså vid lämpligt tillfälle och strax innan hamn, helt plötsligt stängt av motorn utan minsta nedvarvning eller hamn-manövrerande. Sen skruvat ur tändstiften och kollat skick&färg. På så vis blir man ju helt säker på att det verkligen är en rättvisande ögonblicksbild över tillståndet i cylindern vid normalvarv, alltså garanterat utan eventuella tomgångs-sotbeläggningar i sista stund. Ser stiftena i det läget bra ut, så finns det knappast några problem. Fungerar motorn dessutom bra i övrigt, inte ryker blått, och bränsleförbrukningen verkar okej, så är den rimligen i bra skick. Bilder på stift finns här, i en fyrtakts-motor men ändå en hyfsad vägledning... http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.stahlmotor.se/Teknik/Tandstift/T-STIFT.JPG&imgrefurl=http://www.stahlmotor.se/Teknik/Tandstift/tandstift.html&usg=__th-UkOtifziFMqZrN0cx9XhbSng=&h=550&w=114&sz=21&hl=sv&start=65&um=1&tbnid=b6ZtRhKbpiO3WM:&tbnh=133&tbnw=28&prev=/images?q=brända tändstift&ndsp=18&hl=sv&client=firefox-a&rls=org.mozilla:sv-SE:official&sa=N&start=54&um=1 //Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dexter71 0 Postad 27 Januari , 2010 Tack Tomas för länken!! Den ryker ju men vet inte om det är onormalt mycket!! mest på lägre varv tycker jag att den ryker.... får väl prova sig fram då Senast ändrad av dexter71 | 27 januari 2010 | 22:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser