Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
ampo

Växel problem Yamaha 40EL -91

Rekommendera Poster

Hej!

Jag fick problem med min backväxel på säsongens sista dag. När jag la i backen så bara rassla det och lät fan! Vill påstå att den inte drev ett dugg heller. Suck tänkte jag och insåg att det blir mer än bara ett impellerbyte denna vinter. Sägas skall är väl att den har en längre tid rasslat till lite då jag lagt i backen, kankse något mer efter en grundstötning då propellern fick kontakt med sten, detta var dock med framväxeln i. Men har altid varit ljudlös under driv och även drivit klanderfritt.

Men nu till frågan, vad är fel? Jag har nu växelhuset nerplockat från motorn och kan konstatera att när jag har växelföraren i backläget och ger motstång på propelleraxel samtidigt som jag roterar drivaxeln så kluckar det och klonkar det. Ljudet uppkommer då stången (#50) som växelväljaren(#49) möter nere i växelhuset slår ut/fjädrar ut.

Vad kan vara fel? Jag har inte en susning om hur det funkar inne i växelhuset, även fast jag kollat på blurriga sprängskisser från Yamaha.

Är det bara att ge upp och leta nytt växelhus? Eller skall man plocka isär? Går det att få tag på reservdelar till en sådan här motor, och vart vänder man sig då?

Om jag förklarat otydligt, skriv gärna vad jag kan förtydliga eller ev ta bild.

Nu blev det många frågor, men jag är djup tacksam för hjälp!

MVH//Erik

partimage.gifx?d=30892,5,0,outboard

Senast ändrad av ampo | 24 januari 2010 | 23:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle man inte öppna och kolla vad som är fel ???

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...