feskarn78 0 Postad 24 Januari , 2010 är d nån som vet var man kan få tag i info om en ford 80hk har kollat nätet men hittar ej nåt,vet ej mer(typ instruktionsböcker sprängskisser mm) än att det är en 80hk och att den är ifrån 80talet,skulle vara kul om nån vet nåt om ford över lag bra och dåligt. tacksam för svar /thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 25 Januari , 2010 Kontakta Bosö motor på Lidingö Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 25 Januari , 2010 Hade en Ford 2712, 4,15 liter och 75-80 Hk i min förra båt. Otroligt bra och slitsstark maskin. Den och några Perkinsmodeller anses vara bland det mest outslitliga som finns. Förutom oljebyten är två saker viktiga, insprutningspumpen behöver smörjas med motorolja, viktigt att ha koll på detta och om den är konverterad av Nils Gustavsson (Ford NG 2712) har den vämeväxlare av aluminium där anoderna måste vara intakta. Bosö Motor som sagt men i alla fall förr hade även Rodahl marin delar. Söker du delar utanför Sverige så såldes motorn ofta under namnet Lehman och även Westerbeke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hansgsv 0 Postad 9 Mars , 2011 Jag har en Ford Lehman Super 90. Den kallas för 2712E innan den är mariniserad. Om det kan vara denna motor du behöver info om kan jag skicka några pdf-filer. /Hans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser