Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Evinrude1

Evinrude 55 som bara går på en cylinder

Rekommendera Poster

Hej,

köpte en HT med en Evinrude 55 årsm. 79 förra sommaren. Förra ägare sa att motorn en gång larmat för överhettning (reglageboxen tjuter) vilket vi också räkade ut för men det var ju inget problem då motorn efter ca 10 min vila sedan gick bra igen. Men i september -09 så började motorn gå riktigt dåligt (=blev svag) på vägen hem en dag. Som det verkar går den bara på den nedre cylindern (2-cyl motor) och när den är igång så suger den ingen luft genom tillhörande förgasare. Vad göra? det är inte sommar än men snart måste jag börja fixa med den så att inte säsongen startar utan båten i... :-(

Tacksam för alla tips, kanske någon även har en gammal service bok att dela med sig av?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej du ,,, är bara att riva skiten ,, troligen nupit i ena cylinder därmed noll o komp ,, bättre att köpa annan motor än att lägga 1000 lappar på gammal motor ,, om man inte kan göra allt själv vill säga ,, lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta ett komp test och se om det skiljer mycket mellan cylindrarna. om det inte gör det skulle jag kolla att jag har gnista på båda stiften. om inte så kan du testa och byta plats på tändstiften och se om felet följer med. om felet följer med när du bytt plats på stiften så är ena stiftet paj. om felet inte föjler med så kan du prova att byta plats på tändspolarna i stället. om gnistan då byter tändstift så är det en tändspole som är paj. Om inte så kan det med stor sannolikhet vara tändmodulen. om inte motorn är så gammal att den har brytarspetsar förståss då kan det vara dom. kolla tändmodulen genom att byta plats på kablarna som går från tändmodulen till tändspolarna och se om gnistan byter plats.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På din beskrivning låter det som ett klassiskt värmenyp. Nyper inte kolven så hårt, kan den släppa efter att den svalnat. Men om man fortsätter kommer den att nypa hårt om man inte åtgärdar felet. Om den har nypit kan du ta reda på genom att komptesta cylindrarna, som Styrbjrn sa. Om du inte har en komptestare finns det billigt på t.ex. Biltema. Själv har jag lånat av farsan när jag behövt.

En cylinder som nypit är inte rolig att ha att göra med och kan du inte laga det själv, kommer det kosta mycket. Billigare att köpa en ny motor skulle jag tippa på..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej, komp testa den först. har den nypit så släng den. om den inte nypt kan det vara värt att laga den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, så om jag fatta det rätt nu då:

- Kolla kompet.

- Om det inte är komp så är det ingen ide att laga den? :-(

En bra kommentar i början var ju att göra jobbet själv för att hålla kostanden nere, är det verkligen bara skrot av motorn om man gör så då? Vad är det som behöver bytas (sannolikt!) om den nupit?

Någon som gjort något liknande och som har en pejl på hur många tusenlappar det kan röra sig om...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först och främst gäller det att få bort kolven som nypit.. oftast inte lätt för en amatör..

Sen när man fått bort den är troligtvis kolv och kolvringar trasiga och cylinderväggarna repiga.

Detta innebär att borra upp cylindern om det inte går att slipa/putsa till och sedan ny kolv och kolvringar.

Men sedan är det ju också läge att kolla upp varför den nöp.. så den inte gör det igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

släng bråten eller sälj den som resrv på nån sida ,, kostar säkert 5-8 tusen att fixa ,, bättre att köpa en klar motor som funkar ,, jag hade en murkla som var sån ,, köpten suzuki sen men inte nog me power,, så det blev en murkla igen ,, riktigt billigt , en 50a årsmodell 86 för ynka 3000 ,, funkar klockrent ,, man kan göra klipp nu inför hösten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...