di1anpe 1 Postad 24 Januari , 2010 Hej, Jag har nyligen köpt ett Nexus ekolod med genomgående givare och undrar nu om någon har bra förslag på vart jag bäst tar upp hål i skrovet för installation av givaren? Min tanke lutar mot att sätta givaren i förpikens stuvutrymme om babord så nära båtens centrumlinje som möjligt (stuvfacket i mitten är upptaget av vattentank). Är det någon som har erfarenheter eller idéer om annan placering eller verkar den vettig? Tack på förhand! /Petter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 24 Januari , 2010 I gropig motsjö så är den delen av båten lika mycket i luften som i vattnet. Jag hade satt den längre bak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 25 Januari , 2010 Undvik att borra hål iskrovet. Det funkar jättebra att sätta givaren på insidan om man har glasfiberskrov. Antingen i ett fastplastat rör med olja i eller givaren direkt i en stor klick Sicaflex direkt mot insidan av skrovet. Jag har provat i ett flertal båtar av olika typer. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
di1anpe 1 Postad 25 Januari , 2010 Tack Claes, Ditt förslag att placera givaren innanför skrovet låter mycket intressant. Jag trodde inte att man kunde göra så med dessa givare. Ett sätt skulle isåfall kunna vara att modifiera den hylsa (alltså plaströret som fungerar som genomföring) som givaren kom med och istället fästa denna direkt mot skrovets insida (ev med tunn distansbricka emellan skrov och hylsa om så behövs pga givarens längd). Vilken slags olja ska jag använda? Något annat att tänka på? Tacksam för era förslag! Mvh Petter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 25 Januari , 2010 Förr pratade man om ricinolja, men jag tror inte det spelar så stor roll. Det viktiga är att det inte finns någon form av luftbubblor som kan ge störekon vare sig i oljan eller i skrovet. Ett sätt att hitta en störningsfri plats är att ha givaren i en vattenfylld plastpåse som man för längs skrovets insida. Kräver dock sjösättning först. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 25 Januari , 2010 Du behöver inte använda olja, glykolblandat vatten duger bra. Om du inte brutit förpackningen till givaren kanske du kan byta ut den mot en gvare som är vasedd för inombordsmontering. Då medföljer ju även röret som givaren monteras i, mot skrovet. Tänk bara på att om du monterar givaren innanför skrovet så tappar du temperaturfunktionen. Iofs ingen katastrof, men bara så du är medveten om det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 26 Januari , 2010 Jag har innermonterad givare, sikaflexlimmat plaströr på insidan avskuret i lämplig vinkel. Ju färre hål i botten desto bättre. Slår i vatten vid sjösättning o tömmer på vintern. (Glykol kanske vore enklare ja.) Som sagt, experimentera ut bra givarläge med en vattenfylld plastpåse med givaren i. Får inte finnas någon luft mellan givaren och skrovet. Då får du ingen signal alls. Har ett paddelhjul som logg-givare, den är lite svårare att få fart på inne i båten så den sticker ut o har tempgivare så vattentempen får jag ändå. Senast ändrad av Anders_St | 26 januari 2010 | 01:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
naffatS 3 Postad 26 Januari , 2010 Jag har monterat ett ekolod med genomskrovsgivare inombords med gott resultat. Så här kan du göra: Gå till en VVS-butik och köp en bit avloppsrör i plast med lämplig innerdiameter som passar din givare (PVC/PP-rör). Köp också ett lock till rörstumpen. Snedsåga röret så att det passar skrovlutningen. Ev. kan du slipa ren monteringsplatsen från gelcoat för att få bort ev. luftfickor och så att du får bra fäste för att epoxylimma fast rörstumpen. Skruva fast givaren i locket så att den når så långt ner som möjligt i röret. Häll i en lagom mängd glycerin (apoteket) så att undersidan på givaren ligger i blöt även vid krängning. Det går säkert lika bra med glykolblandat vatten (50/50)med en skvätt matolja ovanpå som förhindrar avdunstning. Locket kan du säkra med ett par varv eltejp. Om du någon gång skulle få konstiga utslag på instrumentet kan det bero på att du fått slemliknande alger på skrovets undersida vid loggivaren. Borsta bort dessa så funkar allt igen. Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 26 Januari , 2010 Använder vatten också. Glömt att tömma den för vintern men det är nog ingen risk att isen spränger sönder något då det är helt öppet uppåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 26 Januari , 2010 Jag använder glykolvatten eftersom min givare är avsedd för inombordsmontage och givarenheten är integrerad i locket som gängas ett 1/4 varv och sitter fast i burken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 26 Januari , 2010 Vi hade lite problem med givaren när vi köpt den gamla båten. Givaren låg i sitt rör och en lite för lös och ledig gummimanschett satt skruvad på givaren. Jag kan tänka mig att glykolen fått gummit att lösas upp. Det läckte ut vätska när båten lutade. Men det visade sig inte vara något problem med ekot. Det behövs inte mer vätska än vad som stannar kvar om man fyllt lite för högt. Givaren ligger kvar i den lilla bottenskylan och ger ekot genom vätskan och båtskrovet. Möjligen skulle man önska sig lite bättre svar på lösa bottnar där den ibland inte visar nåt alls. Men det beror kanske på att signalen blir lite försvagad när den går igenom skrovet och upp igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 26 Januari , 2010 Jag har limmat min givare med epoxylim på insidan av skrovet, gjorde en liten vall av modellera, fyllde med lim och riktade upp givaren horisontellt med några träbitar medan limmet härdade. Sökte ut en lämplig plats som någon föreslog här med plastpåse och vatten. Detta har funkat i 20 år utan några somhelst problem. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser