Amanda31 21 Postad 23 Januari , 2010 Har en halvtonnare byggd i kallbakad mahogny och epoxy. Innertaket i ruffen är helt rent och inte snyggt. Jag tänker klä taket antingen med träribbor eller med vitmålade skivor. Skivorna låter enklare. Jag behöver tips om material. Vill att det ska vara lätt att montera, inte väga så mycket och lätt att såga upp. Det får inte se billigt och smäckigt ut. Båten i övrigt är hyfsat smakfullt inredd. Vad föreslås? /s Senast ändrad av Amanda31 | 24 januari 2010 | 00:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 Januari , 2010 Jag håller på att renovera förpiken på min motorseglare av glasfiberlaminat. Isolerar skrovet och även under däcket med liggunderlag. Däcket är ju av balsasanwich, men jag kommer att limma två lager 10 mm ligunderlag där ändå, för att jämna ut mm. Mitt däck är indelat i tre fält som avdelas med längsgående balkar. Sidofälten limmar jag liggunderlagen direkt och klär med ytskickt av melerad Super Marina (best. nr Hjertmans 4451-019). I mitt facket där det sitter muttrar för knap och annat som jag vill kunna komma åt, klär jag en 4 mm plyafaskiva med ytmattan och skrubar upp. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 24 Januari , 2010 Tycker att vinylklädda skivor blir snyggast. Då kan man ha en tunn träskiva som grundmaterial. mellan skivorna ribb i samma trä som resten av båten. Är resten av inredningen fin så höjer det verkligen intrycket har jag märkt nu när vi tittat på många nya båtar på mässorna. De kan vara riktigt fina men tittar man uppåt så blir det no no. Så här såg det ut när vi satte upp våra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 24 Januari , 2010 Tack för två bra tips. Var hittar jag vinylmaterial för att klä skivorna? Är det någon särskild kvalitet du använt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 24 Januari , 2010 Hej! kolla med watski eller hjertmans eller liknande. men tänk på att så fort det är båttillbehör så är det dyrt. så mitt tips är att gå till en välsorterad tygbutik. Limma på vinylen på en tunn plywoodskiva i lämplig bredd tex. 60cm och sen skruvar du längst ut på långsidorna och täcker skivskarvarna med en teak/mahognylist :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 24 Januari , 2010 Vet inte var det är för kvalitet eller vad den kommer från. Hämtar allt vi behöver på Rosättra båtvarv bara. Den här vinylen är ganska tunn och hård och man ska spänna den och sätta fast den med häftpistol på baksidan. Det finns en tjockare och mjukare vinyl som jag sett på Watski. Den har vi också men bara som matta som limmas på bordläggningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 24 Januari , 2010 Vinyl (eller galon, eller konstläder...) kan du köpa hos bil/båtsadelmakare samt hos båttillbehörsaffärer. Exempelvis Östersjökompaniet har bra sortiment, www.ostersjokompaniet.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 24 Januari , 2010 vet du vad det kostar? :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 24 Januari , 2010 WOW! Vilket fantastiskt fint arbete! Klart inspirerande. Nu blir jag rejält sugen att ta tag i att täcka över luddet i min jänkarbåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 24 Januari , 2010 Ingen aning - vi åker bara till Rosättra och plockar vad vi behöver. Betalar gör vi för hela båten men varje enskild del i inredningen har vi ingen aning om vad den kostar egentligen. Känns väldigt lyxigt att bara hämta det man behöver utan att behöva titta på prislappen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 24 Januari , 2010 så vill jag med ha det.. jag har ju en hel inredning att göra på en 39fots stålbåt :-P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 240 Postad 25 Januari , 2010 Erlandssons Brygga har en tunn variant (1,2 mm), säkert billigare än den som finns hos Östersjökompaniet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser