stortriss_hej 0 Postad 23 Januari , 2010 Hej alla glada! Jag är bosatt i Malmö och skulle vilja veta mer om båtarna som heter Klagshamnskryssare. Klagshamns ligger i Malmö och jag vet att där har legat ett varv som tillverkade båtar. Är nyfiken på detta varvets historia och hittar inte så mycket på goggle. Tacksam för lite historia om båtarna och varvet! /Stortriss_hej Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ketchen_Sophia 0 Postad 18 Maj , 2010 Hej! Jag har själv eftersökt en hel del information om denna båttyp samt tillverkare eftersom jag har en själv Det jag har kommit fram till hittills är följande; Hon är byggd som motorseglare, skrovet är tillverkat i plast av Malmö flygindustri och är ca 29 fot. Överbyggnaden har troligen tillverkats (på de flesta modeller) av Klagshamns båtvarv, därav namnet Klagshamnskryssare. (har också sett benämningen MFI 30). Konstruktörer enlig en ritning jag kommit över är Egon Påhlsson och John Melchior. Den båt jag har är en modifikation av Klagshamnskryssare (endast skrovet är detsamma) med en överbyggnad ritad av A. Laurin (tillverkades i två ex. 1969). Denna båt ägdes initialt av Claes Laurin, så jag antar att det var en familjetjänst baserad på ett befintligt skrov. Vår båt har segelnummer 28 (rigg identisk med andra klagshamnskryssare jag hittat) så jag antar att det tillverkades i alla fall runt 30 båtar. Samtliga klagshamnskryssare som jag sett är ketchriggade. I övrigt verkar överbyggnaden skilja sig en del från båt till båt, de flesta har sittbrunn bak samt för och akterruff. Karakteristiskt för skrovet på klagshamnskryssaren är att de är spetsgattade med mer eller mindre fluschdäckat förskepp samt ett nedsteg i fribord strax för om mittskepps och akterut med scarndäck runt överbyggnad. Om du är mer intresserad har jag några enkla ritningar samt bilder på ett par olika klagshamnskryssare. /Ketchen_Sophia Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
schlinge 0 Postad 30 Maj , 2011 Hej. Jag har nr ett av de trettio klagshamnskryssare som tillverkades, med ursprungliga segel, dynor etc. Det var enligt vad jag fått höra det exemplar som visades upp på mässor och annat. Båten är i princip i original förutom däcket som plastades ngn gång. Den jag köpte den av, inhandlade den 1963 av en stockholmare som i sin tur hade köpt den ny och kört den en gång genom göta kanal. Sedan 63 har den gått runt gotland. Har kvittot från 63 kvar. Det är en fin och bekväm båt som faktiskt seglar mycket bättre än vad man kan tro. För sin tid är den lyxig med toalett, garderob och ett ordentligt kök. Genomgående väldigt välgjord mahogny inredning. Motorn i dem var Penta MD4 (som igentligen är en ombyggd Mercedes OM636) på 39hk. Den gör ca 5-6 knop i marshfart med antingen motor eller segel. Hälsningar Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leif500 0 Postad 7 Augusti , 2011 Hej Jag har själv en helrenoverad Klagshamnskryssare som är till Salu i Åhus hamn. Saknar info,ritningar mm. Var står nummert på båten ? Tacksam för all hjälp o info. Mvh Leif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser