tfrisk 1 Postad 22 Januari , 2010 Hejsan! Har en boj sedan ett tiotal år vars kätting nog behöver inspekteras. Tänkte möjligen att det skulle gå hyggligt enkelt från isen med hjälp av någon form lyftanordning av kättingkrokar, trailerwinch, virke, motorsåg, och några taljor. Någon som har någon bra idé på hur dylikt lyft skulle gå till? Bojstenen är i det här fallet inte någon sten utan ett stockankare på 25 kg, schacklat till 4 m rätt tung stolpkätting, förbundet med bojen med ca 30 m 12 mm kätting. Rejält tungt att hantera alltså. El, isborr och issåg finns, men ingen bilväg. Isen är f.n. ca 12 mm brackvattenis i Sthlms mellanskärgård. Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergsmag 4 Postad 22 Januari , 2010 Med hänsyn till istjockleken - avstå från alla försök Mvh bergsmag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 22 Januari , 2010 Lyftet i sig går säkert att genomföra med eller utan hjälpmedel, men är istjockleken bara 12 millimeter så skulle jag inte försöka. Jag plurrar rätt ofta vid isfiske och det sker dels på nya fina sötvattensisar vid tjocklekar på 1-2 cm och dels på tjocka vårisar som man i princip kan sparka upp fiskehålen genom. Har för mig att man grovt räknar att det behövs runt 3 cm kärnis för att man ska ens vara någorlunda säker om man väger runt 75kg. Det håller ofta ända ner till någon centimeter även om det då flexar rätt rejält, men att då sstå och punktbelasta med ytterligare kanske 35 kg känns åtminstone som att riskera ett dopp i onödan. Ska man till exempel åka skridsko tror jag det räcker med 5 cm is för en person som väger 100kg inkl sin packning, men då är det ju belastning under ganska kort tid, inte den punktbelastning du kommer att få om du ska stå o lyfta skrotet från botten genom ett hål i isen. EDIT: men är det verkligen bara 12 MILLImeter tjock is? Om du skrev fel och menade 12 CENTImeter så skulle jag inte vara rädd för att isen skulle brista utan köra på med lyftet. Senast ändrad av KillerBoo | 22 januari 2010 | 16:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 22 Januari , 2010 12mm is? håller det ens att gå på? Du menar inte 12cm, iom att du pratar isborr och bilvägar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tfrisk 1 Postad 23 Januari , 2010 Ska stå 12 cm... /Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 23 Januari , 2010 Ta i och lyft isf... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 23 Januari , 2010 Är den 12 cm håller det.. orkar du lyfta 25 kilo en halvmeter så orkar du dra upp den från hålet. Gäller bara att du har bra fotfäste.. annars så behöver du någon lyftanordning. Farsan byggde en trebenad anordning för några år sedan, som vi lyfte stenar med. Men om du lyfter för hand har du redan lyft upp den tunga kedjan, så då har du ju bara 25 kilos klumpen kvar.. och om du orkar med det så är det ju onödigt att bygga ihop något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 Januari , 2010 Har ett 25 kg stockankare legat i 10 år lyfter du nog inte upp det för hand. Hur djupt är det? Du kan kanske såga ett hål rakt ovanför ankaret och ett hål där bojen sitter. Stoppa slanor under isen så att du når mellan vakarna och dra i en lina och dra till dig den klena kättingen. Du måste nog ha någon form av spel. Att få upp stockankaret ur leran är nog oerhört tungt. Hade du inte bott i en sån avkrok av Sverige, utan lite mera centralt hade du kunnat få låna grejor av mig. Men, allting går. Det omöjliga tar bara lite längre tid. tommy Senast ändrad av toaen | 23 januari 2010 | 16:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 23 Januari , 2010 Beror ju på vad det är för botten... behöver ju inte vara lera.. eller? Där jag har mina båtar är det sand, sten och berg... Men visst, är det lera så behövs det ordentliga grejer för att dra upp det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tfrisk 1 Postad 24 Januari , 2010 Ja, joo, det är ca 35 meter djupt och rätt hårdpackad sand med lite mudder överst. När jag sjösatte hela kalaset höll det på att gå lite väl fort på slutet, kätting i de längderna och de dimensionerna väger en hel del... Har lite funderingar på att bygga någon form av trebening eller hög bock, men det krävs ju rätt kraftiga doningar, rejält virke och då börjar det dra iväg sas. Funderade därför på om man kanske kunde få tag i ett rejält brytblock (kastblock) att leda kättingen igenom, och sedan koppla haländen till ett spel som man fäster i ett träd iland. Lättare att wincha horisontellt än vertikalt, när det kommer till omtag och säkring osv. Men hur fäster man ett brytblock i ett hål i isen? Axeln bör ju landa kant i kant med isens överkant, eller i varje fall inte mycket under... Funderingar eller skisser mottages med tacksamhet ;-) Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Januari , 2010 Sågar upp ett hål i isen 10 meter längre ut. Säg 50x20 cm. Tar ett 2 tums järnrör på ca 2 meter. Sätter fast en bandslinga runt röret. http://www.certex.se/se/textila-lyftprodukter/bandsling__3115 Linda bandslingan några varv runt röret innan du trär igenom slinga genom öglan i ena änden. Drag åt ordentligt så att slingan sitter fast på röret. Kanske säkra med en rulle eltape eller silvertape så att slingan absolut inte glider på röret. Stoppa ner röret i sjön och få in det under isen på bägge sidor. Förläng slingan fram till vaken och sätt kastblocket i lämplig possiton. Tycker det borde hålla. tommy PS kan du vänta nån natt så kanske röret och slingan fryser fats i hålet. DS Senast ändrad av toaen | 25 januari 2010 | 13:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 25 Januari , 2010 ta en motorlyft med ben som pekar lite snett åt sidan. hissa så långt det går sen kör du igenom en järnstång genok kedjan som får vila på iskanterna och så kan du sänka motorlyften och ta nytt tag och sen är det bara att pumpa tills det tar stopp igen, in med järnstången och ta nytt tag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 25 Januari , 2010 Låter lite jobbigt att få ut motorlyften på isen.. speciellt om det är snö på den, som det är på isarna här runt. Men annars fungerar det nog.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tfrisk 1 Postad 25 Januari , 2010 Såg just att Jula hade extrapris på motorlyften... :-) Om man plockar ner den i delar och monterar ihop på isen borde det funka. Provborrade ett hål utanför bojen idag, och nu är det närmare 18 cm is under ett par cm snö. Funtade vidare på brytblockstanken, då jag snubblade över en kölrulle i båthuset. Man kanske kan bygga en liten gigg åt densamma, säkra giggen/släden/hållaren genom isen på något listigt sätt med tex en stock under isen och ett par spännband runt paketet, och sedan wincha från land. Ingen brådska vad det verkar, här blir det bara kallare och kallare... /Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegabjorn 18 Postad 25 Januari , 2010 ?????? varför detta arbete sänk skiten och gör nytt allting !!!! har det legat i 10 år så kan de vara dax att byta minst 12mmters kättingen det bör vara enklare att börja om från början med nytt och fräsht du behöver endast en sparkstöting och några vändor så är allt på plats ligger för boj i västerhavet och byter kätting var åttonde år lättare ( endast 2m djupt ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 25 Januari , 2010 Sänk skiten! Det som inte syns, finns inte. Inte underligt att haven och sjöarna ser ut som de gör.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 26 Januari , 2010 Ja... fast jag håller nog med. Gamla järnprylar, ankaret lär ligga väl under bottennivån vid det här laget. Jobbet att ta upp 35 m kätting. Järn rostar ihop snyggt o prydligt utan några speciellt farliga gifter.... Jag skulle nog också börja om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 26 Januari , 2010 Jo, det är möjligt.. Det jag reagerar på är väl den slappa attityden som finns i samhället idag, där allt slängs både till höger och vänster. Har kompisar som inte ens funderar över att kasta både det ena och det andra över relingen när vi är ute. Typ, hellre det än att ta hem en soppåse.. Visst rostar en järnkätting upp, men hur lång tid tar det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 26 Januari , 2010 Jo föralldel. Och det är ju snällare mot andra ankrande båtkollegor att rensa upp efter sig. Tänkte mig inte för när jag la mig intill Skeppsholmen inne i Stockholms hamn förra året. Höll på att få lämna min brucekopia i en massa rostig stålwire som låg på botten. Gammalt militärområde, hade man ju kunnat räkna ut. :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser