Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Nicoby

Samma båtmodell med olika drev - vilken ska man välja?

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga!

Jag ska köpa båt men på grund av för dåligt kunnande har jag svårt att välja mellan två.

Båtarna är av samma fabrikat/modell och har båda B20 motorer. Båten är 20 fot och inte direkt djupgående. Vikten är 1500kg. Båda båtarnas motorer verkar väl servade.

Den ena båten har ett 100 drev och den andra har ett 270 drev och har dubbla förgasare som måste trimmas in. Jag undrar hur stor betydelse dessa skillnader har? Påverkas bensinförbrukningen? Är den ena mer driftsäker?

Som jag har förstått det så är 100 drevet äldre och det kan börja bli svårt att få tag i delar. Medans 270 drevet är starkare och nyare.

Den med 100 drev är finare iordning invändigt men kostar 9000 mer.

Tacksam för kommentarer.

/Nic

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta inlägg förordar varken det ena eller andra. För skulle jag säga något kommer med all säkerhet någon att bli ledsen och det vill jag inte. Utan jag föreslår kort och gott att försök att köpa nya/begagnade ex propellrar, så vet du vilket drev du bör välja.

När det gäller skrov med bra/ändamålsenliga/fina lösningar kommer det att finnas en uppsjö av till våren. Det är helt upp till dig att ha din spec klar. Vet du vad du vil ha så är det bara att ha is i magen tills rätt objekt dyker upp och då göra slag i saken. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allt jag vill ha är lite kommentarer från folk med erfarenhet av dessa två drev!

Nitro, att någon ska bli ledsen är inte heller Min avsikt. Det måste väl vara ok för alla att uttala sin mening om vilket drev man föredrar. Vad som är positivt eller negativt med det ena eller det andra? Vilket som är att föredra tillsammans med en B20 motor?

Som jag skrev så har jag ett val mellan två nästan identiska båtar och det torde väl tyda på att jag har klart för mig vad för typ av båt jag vill köpa. Så varför vänta till våren när jag kan slå till nu?

/Nic

Senast ändrad av Nicoby | 23 januari 2010 | 10:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle satsa på 270 drev för det är elektrisk drev lyft på dom och propellerna finns att köpa för rimliga pengar till 100 drev börjar det bli svårt att hitta delar och fördet mesta måste man manuellt fälla ner den och ta upp den..

Mvh

Draco78

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle undvika båda kominationerna, då de tillhör stenåldern.

Men till 100 drevet finns det inga reserdelar.

Välj mellan pest eller kolera:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...