Gaidin 298 Postad 22 Januari , 2010 Jag har nu varit och tittat på den Malö 106 som är till salu och som jag ältat tidigare här. Fin båt, bra boende, rullmast och en massa got-i-gott-gott. Nu är det så att jag behöver reda ut en massa trådar innan jag tar en båtkredit på en massa pengar, även om banken är positiv och jag skulle kunna slå till på en gång. Har man väl börjat titta så drömmer man sig lätt bort =) Jag har nu beslutat mig för att köpa en större båt i sommar/höst/vinter. Tanken är en bra bo-båt men som på sikt skall långseglas och därmed måste vara robust och ha vettiga seglingsegenskaper. Jag vill ha en akterkabin med lite utrymme (Malö 106:an var lite trång där bak(!)) och ståhöjd i hela båten. De byggen jag tittat på är Malö 106 och 116, HR 352 och Najad 343. Så frågan, finns det några fler trevliga båtar i denna klass för under miljonen? Hur står sig dessa båtar i andrahandsvärde om kanske 5 år? Jag har tittat på exempelvis Beneteau Oceanis, som ju är betydligt billigare men verkar inte hålla samma klass som de orustbyggda. Jag vill inte syssla med underhåll på heltid men inte heller köpa en splirrans ny båt för flera miljoner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 22 Januari , 2010 Det finns nästan hur många som helst. Varför bara koncentrera sig på svenska eller europeiska båtar? Det är lite som att leta ny bil och bara kolla SAAB, Volvo och BMW. Det finns en uppsjö av engelska, kanadensiska och framför allt amerikanska båtar som skulle passa och som dessutom ger dig mer båt för pengarna än om du går på HR, Malö och Najad. Oftast är de amerikanska och kanadensiska modellerna lite annorlunda både i form och inredning och kanske mer anpassade för en sådan segling som du tidigare pratat om att du vill göra. Utbudet av båtar här är lite som utbudet av fåglar i den lokala ankdammen. Kolla Yachtworld och se om du hittar något som passar, kolla även utanför Europa. Hittar du något så är chanserna rätt stora att det även finn objekt till salu här i EU, varpå du har goda chanser att slippa bekymret med CE-märkning (om båten funnits här sen innan 1998). Du slipper också tull och moms och du har stora chanser att komma undan billigare eller få mer än om du går på våra locals. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 22 Januari , 2010 Några exempel http://se.yachtworld.com/baatar/1977/Csy-Walkover-Cc-Cutter-2006787/Translation-not-supported http://se.yachtworld.com/baatar/1986/Hans-Christian-43-2078714/country.usa http://se.yachtworld.com/core/listing/photoGallery.jsp?ro=10&slim=quicknull&r=2052692&checked_boats=2052692&rs=yachtworld.com&boat_id=2052692&back=/core/boats/1990/Irwin-43-2052692/country.usa&boat_id=2052692 http://se.yachtworld.com/baatar/1974/Tyler-Anne-Wever-Trintella-4-2137594/country.nederländerna http://se.yachtworld.com/core/listing/photoGallery.jsp?ro=10&slim=quicknull&r=1661746&checked_boats=1661746&rs=yachtworld.com&boat_id=1661746&back=/core/boats/1978/Carena-36-Center-Cockpit-1661746/country.nederländerna&boat_id=1661746 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 22 Januari , 2010 CSY har jag tidigare tittat på och visst, de är fina och man får bra boende i en sådan. Även Morgan OI 41/51 är mycket hus för pengarna. Men. Eftersom jag skall finansiera båten så krävs det dels att båtaffären går via mäklare/företag, att båten inte är för gammal och att det är ett välrenomerat märke. Jag undrar om banken verkligen skulle godkänna en i europa lite udda båt som säkerhet. Skall jag ha en amerikansk båt så får det troligen vänta tills jag kan finansiera den själv, vilket inte är omöjligt om 8-10 år, man vet aldrig. Som det ser ut nu är desutom dessa båtar ltie för stora, jag vill nog hålla mig till ca 35 fot då jag ofta seglar ensam, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PoKo 0 Postad 2 Februari , 2010 Hej, jag funderar på samma sak. Sälja lyan, byta upp mig till större båt och segla runt några år. Najad och HR är ju rätt dyra båtar även begagnade. Modärnare båtar har betydligt bättre bokomfort. Under helgen var jag i Dusseldorf på båtmässan och tittade på ett 30-tal segelbåtar, dock ingen under 39 fot. Även jag ska bo och segla ensam, men du kommer snart uppleva en 36 fotare som liten om du ska bo i den. Korta kojer, dåligt med styvutrymmen osv. Steget upp känns kanske lite stort i början, men handteringen av båten lär mann sig snabbt. Skaffa en båt med bogpropeller eller montera waterJet från willdo så manövrerar du den ensam i hamn utan problem. Då har du även plats med gäster. Vad jag kommit framm till såhär långt är at det nog anntingen får bli en Lagoon 380 begagnad till 1,5 mille eller en nyare Oceanis 40 - 43 eller 46 av sista modell. Feeling gör också underbara båtar, och det samma gör Jeanneau och Hanse, Dufour med fler. Dom tål alla seglas på oceanerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 3 Februari , 2010 Jag var och tittade på en Malö 106 och den kändes absolut inte liten att bo i. Jag tror att vi alla har lite olika krav, jag kräver inte mycket utrymme men däremot lite mer robust känsla. Jeanneau fick jag ett lite knarrigt intryck av på öppna varv förra året. Skall jag lägga 1,5 miljoner på en lite större båt blir det nog ändå en äldre version av de som i dag gör rejäl kvalitet. På något sätt känns det tryggare. Kanske av samma anledning som jag hellre köper en 10 år gammal Audi än en tre år gammal Skoda... Nu är det inte säkert att jag kommer att långsegla i den båt jag köper i dag, kanske byter jag om 8 år, man vet aldrig men jag kommer att segla så mycket jag kan och bo under den varma halvan av året. Kanske en Colin Archer? Det ligger ett fint skepp i betong på blocket, den ser rejäl ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 3 Februari , 2010 Skall man ut och långsegla skall man nog fundera över egenskaperna i havssjö. Där är äldre konstruktioner som Malö 106/116 helt annorlunda än moderna flatbottnade båtar med djup fenköl. Dessa tenderar att stampa och stöta i motsjö, vilket blir tröttsamt i längden. Med ett djupt förskepp och lång köl och delat lateralplan à la Malö, HR m.fl. får man en betydligt lugnare gång. Förskeppet klyver vågorna lugnt och värdigt utan att dunka och slå. Farten blir lidande i någon mån beroende på större våt yta, men åtminstone jag prioriterar att ha det behagligt ombord om jag skulle,ut på längre havsseglingar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 3 Februari , 2010 Jag ser ju av vad du skriver här och förstår det även av dina tidigare inlägg att du vill ha en robust båt. Att bo i och kanske segla långt i. Med stabilt andrahandsvärde. Då tycker jag nog att de europeiska massproducerade 'standardbåtarna' som JenBavHanBen m.fl faller bort. Förutom HR, Malö, Najad som du nämt finns kanske Forgus och Aphrodite här hemma. Någon här uppe nämde en del iofs bra USA-byggda båtar. Problemet med dessa är att de ses som udda här i Europa med litet utbud. Nyimport blir ju omöjlig, annars är utbudet stort i USA. Undantaget i någon mån är Island Packet, jättefina båtar som såts en del i europa och har ett enormt renommé, mer för kvalitet, robusthet och genomtänkta inredningar än för fart. Jag skulle kika mer på europeiska kvalitetsbyggen, välrenommerade varv som exempelvis; Contest, Moody, Oyster, Nordship, Degerö, Sadler, Trintella, Sigma, Rustler, Wauquiez... Jag är övertygad att en 20 år gammal av ovanstående har ett stabilare andrahandsvärde än en ny eller några år gammal massproducerad fransyska eller tyska. Och precis som Segelbo skriver, vara betydligt trevligare att vistas i ute på öppna havet. Sök på t.ex yachtworld.com. Med 'advanced search' kan du filtrera bra och få ideér om vad som finns. Att köpa inom europa är ju ingen konst idag. Senast ändrad av Eilean | 03 februari 2010 | 09:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 3 Februari , 2010 Det är ju livsfarligt att sitta och titta på Yachworld. En Beneteau på 50 fot går på en miljon. Skall man tro Lars Hässler så är ju det en duglig båt för cruising. Hur är skicket generellt på de båtar som säljs från medelhavet? Jag kan tänka mig att de har hyrts ut en hel del och seglat långa säsonger, det borde slita betydligt mer på dessa båtar än de här hemma i Sverige. Priserna är ju betydligt lägre men är de tillräckligt? Hur står sig bankerna i sverige till franska båtmäklare, kan man finansiera en europeisk köpt båt i en svensk bank? Nu är väl inte tanken att köpa en 50ft benejeanaria men lite dröms blir man :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 3 Februari , 2010 Du pratade om Colin Archer innan. Kolla denna http://www.blocket.se/goteborg/Colin_Archer_24149929.htm?ca=23_11&w=3&last=1 Den var till salu för samma pris redan för ett år sedan när vi letade nytt... Senast ändrad av cerber0s | 03 februari 2010 | 10:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 3 Februari , 2010 Ja, det var den jag menade. Har den varit till salu i över ett år känns det lite misstänkt =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 3 Februari , 2010 Yep, den var till salu även då, om jag inte minns fel, men jag känner igen bilderna. Jag tror att den har varit borta från marknaden under tiden och jag kan inte minnas att det var Kanape Marin som sålde den då. Ser i alla fall fin ut. 25 ton och 48 fot är en bra klump att släpa runt på om du ska segla själv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PoKo 0 Postad 3 Februari , 2010 Naturligtvis slits charterbåtar i medelhavet snabbare jämfört med privata båtar här hemma, men charterbåtar underhålls oftast mycket väl och oftast har bagagnade charterbåtar bara små kosmetiska fel. Personligen tror jag at dom redan har förlorat såpass mycket värde at dom sedan kommer hålla sitt pris mycket väl under flera år. Vad din bank har för funderingar kan ju bara dom svara för, men skulle det iofs vara nån skilnad på båtimport och bilimport? Jag kan nog hålla med at det vid oceanseglingar över atlanten så vore nog HR och Najad bättre, men i Medelhavet tror jag absolut fransk-tyska båtar gör jobbet lika bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 237 Postad 3 Februari , 2010 Klarar du dig utan akterruff kan kanske den här snyggingen vara något, http://www.annonsborsen.se/baatar-3/nord--120-859120.html Tror den varit till salu ett tag och det är februari - prutläge? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 3 Februari , 2010 Jag kan aldrig tänka mig att banken bryr sig om båten är byggd i Frankrike och köpt i Tyskland eller tvärtom. Skall båten vara någon slags säkerhet är marknadsvärdet, värderat av någon som banen erkänner det intressanta. Kamrern vet nog inte skillnaden mellan en Malö eller en Bayliner. Angående Colin Achern - bara underhållet av trämasterna överstiger nog totala årsbehovet av underhåll på en normal 38-fotare... Och umgås du med tanken på att segla söderut någon gång - hamnavgifterna blir astronomiska! Så fort båten är över 40 fot springer kostnaderna iväg. Ett skäl till att en 50 fotare är reltivt billig, per fot räknat. Charterbåtar - jag har kikat närmare på några och är inte alls imponerad. För risiga för sitt pris. En ganska subjektiv sammanfattning är - det finns inga gratisluncher. Charterbåtar slits hårt, reparationer utförs inte med evigheten som mål utan för att hålla den ekonomiska livslängden ut. När båten säljs har uthyraren gjort bedömningen att nu är såpass mycket slitet att stora investeringar krävs för fortsatt drift. Men att det inte är ekonomiskt försvarbart. Annars skulle han ju köra vidare. Men visst, är man villig att lägga ner mycket jobb, hittar drömbåten, och framför allt, får den till tillräckligt lågt pris kan det vara något. Alla ställer ju olika krav. Men objektivt sett tror jag inte en sekund på att man kan göra klipp. Man får räkna med att segel (som sannollikt var budgetsorten från början)och löpande gods är slitet. Motor och backslag fått hård behandling och att båten i övrigt levt helt i avsaknad av 'TLC' (Tender Loving Care) Det är klart att alla båtar slits mer utomlands, i Medelhavet eller England. Våra utsätts bara för väder och vind 6 månader om året. Vi har klen sol och lägre salthalt. Men mitt intryck är att båtarna är välunderhållna och välutrustade rent tekniskt men saknar ofta finishen vi är vana vid hemmifrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 3 Februari , 2010 Har seglat en sådan - inte alls dum! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 3 Februari , 2010 Är jag helt ute och seglar (Jo, det hoppas jag iofs) eller är det säkrare att importera en båt från England än t ex grekland? Jag tänker mig att Medelhavet har mycket uthyrning och säsonger som är 9 månader långa medans England är mer likt sverige? Dessutom är en båt som kan seglas utmed storbrittaniens kuster väl prövad :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 3 Februari , 2010 Jag är böjd att hålla med dig. Förra omgången jag kikade på båt skippade jag Medelhavet rätt snabbt och köpte i England istället. Där fanns större urval av båttyper jag ville ha och vanligen mer välutrustade Nu, när det snart är dags igen satsar jag nog på nordeuropa, Tyskland, Holland, norra Frankrike och England. Om inte annat så blir resorna enklare och kortare. Sist, och inte minst viktigt. Skall båten hem till Sverige så kan man segla hem den under en sommarsemester från nordeuropa. Från Medelhavet talar vi månader eller mer. Och en transport massor med pengar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 3 Februari , 2010 Tror du är inne på rätt spår. Vi har också tittat på båt i GB, Skottland för att vara mer exakt. Min uppfattning är att båtarna verkar vara hållna ungefär så som vi har båt här i Sverige. Dvs privatägda båtar med möjligtvis begränsad uthyrning. Dessutom verkar båtarna vara väl utrustade, ofta med både livbåt och diverse tillbehör som ändå behövs för översegling. Kan man inte av någon anledning segla över själv så är det inte tokdyrt att hyra en besättning för överfart fom April och framåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 3 Februari , 2010 Tittar på ett par Moody runt 40 fot i GB som ser väldigt trevliga ut, ett helt annat urval öppnar sig om man bara får lite hjälp härifrån erfarenhetsbanken. Tackar ödmjukast! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser