Steve_Drake 1 Postad 21 Januari , 2010 Tänkte köpa en ljuddämpare till min MD2b motor. Just nu har den inget alls. Kommer en sådan här burk att dämpa ljudet mycket? Är det värt det? /Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 23 Januari , 2010 Så det är bara raka rör nu? Jag vet inte hur mycket en ljuddämpare gör, något säkert. På min egen snipa, en Adec 540, är ljuddämpningen mycket effektiv. Från avgaslimpan leds avgaser och kylvatten bak till en burk typ ljuddämpare men av gummi med plåtgavlar för in och utlopp. Därifrån vidare i ett gummirör som gör en krök ända upp mot undersidan av akterdäcket och sen ner till utloppet strax över vattenytan. Det hela blir som ett vattenlås för ljudet, och det enda ljud som kommer igenom låter gluffs-gluffs ungefär. En fördel till är att man hör direkt om kylvattnet av nån anledning slutar flöda, då blir ljudet genast burkigare. Kanske det går att fixa en likadan lösning i din båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser