Eirisch 1 Postad 21 Januari , 2010 Två sladdar, peka ut plus åt mig tack. Sladd 1: ------------------------------------ Sladd 2 ------- ------- ------- Om sladd 1 är plus mår mina nya fina aktiva högtalare väldigt dåligt..... och jag är en idiot... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Januari , 2010 Jag har ingen aning,( och jag är ingen idiot för det - och knappast du heller) men har du samma markeringar i bägge ändar, är det ju bara att bestämma sig för att den ena är pluss och koppla anläggningen efter det. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 21 Januari , 2010 Varför inte mäta upp det? En multimeter har du nytta av om du kopplar nån mer sladd i framtiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eirisch 1 Postad 21 Januari , 2010 Jag hade inga problem att fatta sådana beslut igår... och det sa zooomp i högtalarna, trots avstängd strömbrytare, sen fick jag inte fart i dem. Jag hade en streckad (sladd 2) och en blank. Tog för givet att streckad var plus. Kan också hända att batteriet gav mer än 12v just då och att de inte pallade det. Blir att felsöka ikväll... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eirisch 1 Postad 21 Januari , 2010 Jo, den låg och mös i byrålådan hemma... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 21 Januari , 2010 Otur. Märkning för lågspänning kan vara lite skiftande. Kolla om det finns nån säkring i slutsteget. Annars kan det gå att byta nån komponent om man har tur. Elektrolytkondensator t.ex håller inte alltid för polvändning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Januari , 2010 Är det spänningsmatningen du talar om. Jag trodde att det var högtalarkablarna. Om jag förstått rätt kan det va viktigt att inte motkoppla vanliga högtalarna. Aktiva högtalare är det såna med förstärkare inbyggda? Då kan det ju ha en viss betydelse om man växlar pluss och minus, eller som vissa bruka säga friskt kopplat, hälften brunnet. Sälv är jag ganska intreserad av muxikanläggningar som framgår av följande; Köpte en båt hösten 2003. I den fanns en fungerande steroanläggning. Var ute och seglade i åtta veckor 2004. Efter 14 dagar sjutade steron att fungera. Jag har ännu inte, efter 6,5 år, påbörjat någon som helst felsökning. Dessutom borrade jag av en högtalarledning, jag tror det va vintern 2006. Misstänker att jag skarvade ihop den, men är inte helt säker. Stort intresse - va? (ändå har jag byggt ljudanläggnigar, startat en närradiostation mm) tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Blubb 0 Postad 21 Januari , 2010 Om du kan speca vad det är som skall vara ihopkopplat så kan vi nog reda ut det. att vända på högtalarkablar är inte skadligt men man får en fasvändning som gör att elementen pulserar mot varandra och i princip dödar ljudet. Detta används inom ljuddesign för att få bort oönskade och irriterande ljud. Men som sagt det kan ju vara någon helt andra sladdar du syftar på. Blubb Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eirisch 1 Postad 21 Januari , 2010 Med aktiva högtalare menar jag klassiska PC-högtalare som går på 12v från en transformator som sätts i väggen hemma. Jag klippte så klart av sladden, satte den markerade sladden på plus (över säkring) och den andra på minus. Slog sedan på båtens huvudströmbrytaren och hörde zoomp, trots att huvudströmbrytaren till högtalarna (inbyggd i volymknappen) inte hade slagits på. Transformatorn har USA-plugg, så att bita av den var inget jag tänkte sörja. I efterhand såg jag såklart att det på huvudhögtalaren (den som tar in ström) fanns en liten symbol för stiftet vad som var plus och vad som var minus. Jag kunde mao ha mätt över mina avklippta kablar till stiftet in i högtalaren och fått fram rätt och fel. Dock var jag lat, samt litade dumt npg på markeringen. Inte heller trodde jag något egentligen kunde paja av likström, men dumt var väl det... Någon elektriker är jag inte, så att försöka byta elektriska komponenter försöker jag inte. Däremot är jag en hejjare på att reklamera prylar, får se hur långt min charm kan ta mig med avbiten strömkabel... Sen finns det ju ärliga och icke ärliga sätt att reklamera saker på, men det är upp till mitt samvete. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 21 Januari , 2010 Fast.. aktiva högtalare betyder 12V matning till en förstärkare inbyggd i högtalaren. Det beror på den som byggt högtalaren om han/hon gjort den idiotsäker eller bara billig. Idiotsäker tål en felkoppling, billig gör det inte. Om det sa fomp och högtalaren inte vill samarbeta även efter rätt inkoppling så har det nog hänt något. Med lite tur kan en intern säkring ha gått, värt att leta efter innan man ger upp om högtalarna. Elektrolytkondensatorer brukar som sagt också smälla om man vänder spänningen fel, brukar gå att byta för den händige med lödkolv och är inte så dyra. Allmänt så är lågvoltsinstallationer, speciellt i båtar, oftast ett komplett ormbo. Jag litar vare sig på färger eller märkningar. Det är bara voltmeter som gäller för att reda ut vad som är plus! Mät innan du skruvar, skruva och mät igen innan efter att du skruvat. Ibland får man hjärnsläpp och vänder på sladdarna själv. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eirisch 1 Postad 21 Januari , 2010 Jaha, då har jag väl bara halvaktiva högtalare isf, med inbyggd förstärkare som går på 12v. Eftersom de är byggda för att inte öppnas av användaren och bara ska gå från 12v-adaptern tvekar jag på att det finns en inbyggd säkring. Jag återkommer om jag inte får igång dem. Helt klart är att jag ska mäta i fortsättningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svwerker 0 Postad 21 Januari , 2010 Antingen är en högtalare aktiv, och ska ha matning samt lågnivåsignal, eller så är den passiv och ska bara ha signal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Blubb 0 Postad 21 Januari , 2010 Det som är aktivt i ett system är spänningsberoende delningsfilter som kräver separata slutsteg för varje frekvensindelning. I ett passivt system är inte delningsfiltret spänningsberoende och det behövs bara ett slutsteg. Med ett aktivt så kan man reglera vid vilka frekvenser man vill bryta medan ett passivt inte är lika exakt. På din beskrivning så låter det som att du har ett slutsteg i den stora högtalaren och du förmodligen har polvänt spänningen in. Även om det inte är tänkt att den skall gå att öppna så kan det finnas en smältsäkring inuti och ibland så är det en enkel koppartråd så om den ändå inte fungerar och du inte skulle få någonting på garantin så kan du ju försöka öppna som en sista utväg. Blubb Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svwerker 0 Postad 22 Januari , 2010 Nä. Man kan ha aktiva högtalare (= högtalare med inbyggt slutsteg) med passiva filter. Det ena förutsätter inte det andra. TS har ju PC-högtalare och jag tvivlar starkt på att de har flera inbyggda slutsteg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Waveracing 0 Postad 22 Januari , 2010 Har tyvärr inget svar på frågan men ett litet tips om man vill kolla vilken sladd som är vilken till en högtalare. Ett vanligt ficklampsbatteri på 1,5 V, Koppla till tåtarna till varsin batteripol och kolla membranet i högtalaren. När detta buktar utåt har man kopplat plus till plus. 1,5 V kan aldrig skada något/tror jag) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser