Gå till innehåll
tisdag 16 december 2025
Eirisch

Limma takväv med vattenbaserat lim i kyla.

Rekommendera Poster

Hej!

Eventuellt orkar jag inte vänta till våren (värmen) med att limma mitt nya innertak, men vill inte gå på kontaktlim.

Delar av taket ska limmas hemma på skivor och skruvas upp, med det har jag inga problem. På enkellaminat vid t.ex. fönster ska jag dock limma direkt på plasten och har efter råd bestämt mig för vattenbaserat lim. För detta krävs dock lite värme (sisådär 10 grader har jag för mig?), och jag får lätt upp 20-25 grader i båten med kuévärmare om det behövs. Dock saknas ju helt isolering i enkellaminatet och det kondenserar på ytan, vilken är stört omöjlig att få varm. Kan kondensen ytterligare försvåra för vattenbaserat lim att torka? Det känns ju så!

Visst borde det räcka med några filtar utanpå laminatet (under presenning) för att sträcka ut temperaturkurvan en bit utanför skrovet?

Har ni provat något liknande? Båten är en Misil II, och ytan som behöver värmas är ca 2,5x1m på varje sida.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller på med ett liknade jobb. Limmar just nu isolering på skrovsidorna. Ett par dar före jag skulle börja var det -17 grader på utsidan båten.  Jag kör med dieselvärmaren och har normalt 15 - 20 grader innombords. Har även både kupevärmare och oljefyllda elelement som jag kan använda vid behov.

Även om det bara är noll-gradigt är de enkellaminerade plastytorna för kalla att limma på. Några dagar innan den riktiga kylan slog till la jag på isolering på skrovsidorna och för att göra det lättare att hänga dit det, även på däcket. Köpte inplastad isolering typ betongtäckningsmatta, men för din del går det bra med enklare och billigare. Att få isoleringen att sluta in till skrovet var inte enkelt. Men man får inte va dum - då kan man bli arbetsledare på elverket. Så brukade en arbetskompis på elverket i Hunnebo alltid säga. Jag förstod aldrig vad han menade. Obestämd Det var jag som va arbetsledaren.

Dagen efter att jag isolerat, när det var - 17 grader ute hade värmen i båten värmt upp laminatet så mycket att det inte kändes kallt när man la handen på det. Jag satte på två 500 w värmefläktar som blåste varm luft mot laminatet kvällen före jag skulle limma dit isoleringen, så att underlaget garanterat var varm när jag skall limma.

Jag tycker det är bara dum att lägga ner både tid och pengar för att göra ett jobb och inte had de rätta förutsättningarna för att jobbet skall bli bra.

Sen förstår jag inte riktigt din motvilja mot att limma med kontaktlim på mindre ytor. Bitar som är svåra att få på plats kan va en sak, men om jag översätter det du beskriver till min båt, så är det enda vettiga limmet där kontakt lim.

Ibland när det är svårt att få dit en bit som bör kontaktlimmas brukar jag göra i två eller flera steg. Fästa upp mattan med tex träribbor i spänn på olika sätt. Stryka på lim och kontaktlimma en bit. Mattan hänger nu uppe i den kontaktlimade biten. Stryka på lim på resten och kontaklimma. När man håller på med såna jobb får man va lite lurig.

När jag gör såna jobb som har stark lukt tex plastar eller kontaktlimmar inne i stängda utrymme anväder jag en riktig andningsmask med filter. Nogrann planering av jobbet och allt på plats. Gör jobbet och gå därifrån.

Jag har plastat mycket inne i båtar sen höststormen 1969 (på amatörnivå). Hade en arbetskompis, som kom över en skrov och överbyggnad till en större snipa. Han hade en liten lada som han lyckades baxa in båten i. Sen satte han igång en lördagsmoron och plastade inne i båten. Han höll på hela dagen. När han på kvällen körde de 4 milen hem till bostaden mådde han inte riktigt bra. Han hade blivit styrenförgiftad och var väldigt illa däran. Han jobbade aldrig mer med båten utan sålde den så snart han återhämtats sig något.

Bifogad bild visar hur min båten såg ut efter isoleringen. Inte vackert, men ändå snyggare än ägaren.

tommy

post-945-1394236216,7314_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Nja, jag har väl inget emot kontaktlim, förutom andningsproblemet samt att jag är rädd att den hugger för snabbt. Det är en klurig välvande yta med dlera krökar som jag vill limma utan skarvar. Då den är så komplicerad kan jag tyvärr inte få dit någon täcklist över eventuell skarv.

Jag kan tänka mig att börja mot taket och limma fast den samt klämma fast den under mina takplattor. Om man kan limma den neråt i några steg vore det ännu bättre, men eftersom jag aldrig testat vet jag inte hur svårt det kan bli.

Biten ska monteras på längden, så jag skulle nog vilja arbeta framåt eller bakåt. För att inte få slut på material om jag börjar lite snett får jag väl räkna med lite extra mycket spill på just dessa bitar.

Vad tror du om att limma detaljer sist, t.ex. mot skott och hyllor mm? Jag låter dem vara lite lösa tills den stora massan sitter rätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är alltid svårt när man gör såna jobb så sällan som det blir för oss amatörer.

Jag brukar också försöka limma de stora ytorna först och ta inpassningarn i småbitar åt gången i efterhand och försöka annordna stöd som håller fast mattan vid behov.

Det skall bli skoj när jag själv kommer till ytskicktet. Men det blir nog inte förrän om en månad. Det är en hel del annat jobb innan, både på båten och hemma.Förvånad

tommy

Senast ändrad av toaen | 20 januari 2010 | 12:08

post-945-1394236217,2371_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad tror ni om temperaturkrav på kontaktlim då?

Limma på en 3-gradig yta är kanske inga problem? Men vad gör man med eventuell kondens?

Biltemas andningmask för 150kr, vore det något? Måste ju köpe en till min assisterande polare också. 2 armar är på tok för lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du hade ju tillgång till värme. Isolera på utsidan. Du behöver ju inte köpa betongtäckningsmatta som jag (som inte frågar efter vad det kostar) Värm lokalt. Begränsa volymen inne om möjligt. Med frigolit, Wellpapp, trasmattor eller vad du har eller kan få tag på.

Det är dessutom mycket lättar att arbeta och resultatet blir mycket bättre, om man inte behöver småfrysa.

Jag vet inget om den andningsmasken du nämnde. Den jag har finns det olika filter till. för damm och för olika keikalier/lukter. Om jag skall va riktigt ärlig, så använder jag aldrig mask när jag kontaktlimmar. Bara när jag slipa och plastar med polyseter. Gör korta arbetspass och går snabbt därifrån när deljobbet är klart.

Nu är jag färdig med målningsarbetet i ett av rummen jag håller på att renovera här hemma. Min båt på http://www.sailonline.org/ har precis rundat ett rundningsmärke och jag har lagt den på ny kurs mot nästa märke, så nu har jag ett par timmar kvar tills det är dags att göra nästa rundning.

Under tiden skall jag gå ner i källarn och såga till ett par skivor till en ny integraltank som jag måste bygga i stället för den gamla fuskbyggda (från varvet) som hade ruttnat och brakade ihop när jag satte mig på den. Skall också försöka hinna med att fräsa ur och limma ihop några skivor till hyllor i förpiken. Det är jobbigt att va arbetslös.Flört

Tommy

som nog skulle behöva ta in en man - åtminstonne på halvtid.

post-945-1394236217,3023_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, det funkar inte med vattenbaserat lim om det är för kallt.
Har försöt en gång i kompisens båt (...han var envis...), mattan fastnade inte som den skulle. I min båt körde jag med polyurethanbaserat kontaktlim. Man måste ha mask! Vanligt kontaktlim sabbar mattan. F ö så hugger inte kontaktlim så värst när det är kallt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att ha använt vattenbaserat lim två gånger för att sätta fast isolingsmaterial så skulle jag inte ens rekommendera det när det är varmt på ytor som är böjda och komplexa. När vi gjorde förpikens sidor så gick det utan problem men innertaket hade alldeles för krånglig form. Slutade med att jag fick göra med en ny matta..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...