dyveka 0 Postad 19 Januari , 2010 Jag har en Honda bf 225, som jag undrar om det finns nån chipptrimning eller dylikt till? Min önskan är att få mer kraft o lägre förbrukning, är det möjligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iskall 0 Postad 20 Januari , 2010 I bilvärlden gäller tumregeln att chippning av sugmotorer ej är värt besväret, eftersom effektökningen ofta uteblir. Om inte din motor delar väsentlig hårdvara med en starkare motor i samma serie vågar jag påstå att det inte finns mycket att göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chronic 0 Postad 20 Januari , 2010 Intressant. Min kompis på ett av sveriges största chiptrimmarfirmor chippar gärna & ofta sugmotorer. Kunderna brukar inte klaga på den ibland 10% effektökningen parerat med bättre gasrespons. Detta gäller bilar. På blocket brukar det finnas gott om firmor som säljer chip till båtmotorer och utlovar i många fall 50-100 hästar effektökning. Utan turbo givetvis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 20 Januari , 2010 Tro inte på allt du läser och hör.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickelMadDoe 0 Postad 23 Januari , 2010 Denna Honda motor sitter även i bilen Honda NSX och har då ca:280hk (om jag inte minns fel) Skulle nog isåfall försöka att byta kamaxlarna till att börja med.Dock är detta ingen billig lösning och är nog både bättre och mer ekonomiskt att sälja den och köpa en annan motor som har lite fler hästar från början. chip trimning ger inte så mycket på en sugmotor som någon skrev tidigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 23 Januari , 2010 Intressant.. på min (bil) 2.0l turbo på 165hk ger en chiptrimning 20-30 hästar, tack vare turbon. Utan skulle det inte ge mycket. Sen får man byta kam, insug, sportfilter, avgassystem............... För att få ytterligare ca: 30 hk. Undrar vart de 50-100hk på en motor utan turbo kommer ifrån...? Möjligen om den är på flera hundra hk från början.. Senast ändrad av Daniel_B | 23 januari 2010 | 01:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 23 Januari , 2010 En enkel förklaring till skillnad sug- och turbomotor. Som alla vet är dagens brukmotorer inte lika känsliga som tävlingsmotor vilka optimeras på alla sätt. Därför gör/tar heller inte motortillverkarna ut max ur en motor. För det skulle bli för dyrt när dom rasar och det gör dom ifall man kör för fullt en längre tid osv. Dagens chipptrimningar tänjer givetvis lite på gränserna. Nu till pudelns kärna. Tillför man mer bränsle till en turboförsedd motor kan man också oftast höja turbotrycket. Detta gör bland annat att kolvtryck och förbränningtemp ökar. Med ökat kolvtryck ökar också motorn effekt. När det gäller sugmotorer går det givetvis att öka bränslemängden men det kan vara svårt att öka mängden luft och då uteblir också effektökningen När jag ändå håller mig till besserwisserstuket kan jag inte låta bli att skriva en motor ger inte en viss effekt utan det är den kemiska reaktionen i motor som ger effekten dvs kemisk energi till värmeenergi till mekanisk energi till rörelseenergi. Sorry om någon tar illa upp/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 23 Januari , 2010 Precis som Iskall skriver så delar ofta båtmotorer hårdvara Ex. Mercury Optimax där motorerna 75-115 och ev. 125 i stort är samma. 75an är helt enkelt en nerstrypt 115 hästare! (lite strypningar och annan utväxling m.m.) I fall som detta kan chippning av en sugmotor vara lönsamt frågan är väl mer om man skall kalla det chiptrimmning eller avstrypning Hur Hondas modellprogram ser ut vet jag inte men det kan vara så att någon starkare modell delar block och annan hårdvara med 225:an ? Då kan det finnas hopp för dig... Kolla med dessa grabbar. http://forum.boatsite.se/index.php?showtopic=2537&st=0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
millenium 0 Postad 23 Januari , 2010 Ett sånt chip vill jag ha inte illa att få ut 50-100hk med ett chip, fast det står att det är utan turbo så det kan ju alltså va med en kompressor montering Till trådskaparen: som flera tidigare sagt så är det inte värt pengarna kontra den lilla effekt ökning då kommer få enbart med ett chip, du behöver byta mer saker för att få en ökad märkbar effekt så byt hellre till en större motor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iskall 0 Postad 26 Januari , 2010 På blocket brukar det finnas gott om firmor som säljer chip till båtmotorer och utlovar i många fall 50-100 hästar effektökning. Utan turbo givetvis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser