PCP-Roger 14 Postad 19 Januari , 2010 Tänkte skaffa solceller till båten i vår, har haft det på tidigare båtar och tycker det fungerar fint. Problemet är att det finns ett antal olika typer, monokristallina, polykristallina, tunnfim mfl. Någon som kan ge lite info om fördelar resp nackdelar med dom olika typerna? Verkar som priserna dyker nu- en del tillverkare slår igen pga prisfallen- så det kan ju vara läge att handla på vårkanten. Vill ha en sort som inte är så känslig för partiell skuggning, ska visst bl.a vara skillnad vad gäller detta på dom olika typerna. Har tänkt mig ca. 100w effekt en MaxPower regulator till detta. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 19 Januari , 2010 Själv har jag bara ett kriterium: Pris per Watt. Skuggning är av ondo oavsett typ, precis som vindkraftverk inte producerar något vidare när det knappt blåser så ger en panel inte heller ens en bråkdel av nominell effekt när den inte ser solen, varför man tänker placera panelen där den regelmässigt kan skuggas förstår jag inte ? En möjlighet kan vara att om möjligt gå upp i antal celler/panel, typ 44 istället för 36, då har man lite marginal. Polykristallina är vad jag har, blev mest bang for the buck http://www.maringuiden.se/forum/;thread=281286 Senast ändrad av Gunnar_ | 19 januari 2010 | 23:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 19 Januari , 2010 Eller går ner i antal celler och istället ha flera mindre, skuggas en så fungerar dom andra (rätt kopplade) Kan ju vara nödvändigt om man inte har bra med plats. Själv skall jag fördela 4 st på rufftaket kring takluckan för att utnyttja ytan. Två stk på ca 35W och två något större ca 45W = 160W Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tornet 0 Postad 20 Januari , 2010 Jag funderar i samma banor, fast bara med två st. En på var sida om gösstaken. Hur resonerar du? Skall du parallellkoppla eller seriekoppla dem? Blir det en MaxPower för varje par? Har för mig att den klarar 130W och max 45V(alltså två seriekopplade solceller). Är det någon som vet om MaxPowern kan omvanlda för låg spänning från solcellerna till rätt laddningsspänning(och offra ampere istället). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 20 Januari , 2010 Om man har ex.vis 4 st 45 w paneler, fungerar det då att koppla 2 och 2 i serie och sedan koppla dessa till varsin MaxPower och koppla bägge regulatorerna parallelt på samma batteribank? Eller kommer dom båda regulatorerna att störas av varandra om panelpaketen ger lite olika spänning pga ex. vis att det ena skuggas, eller är det endast batterispänningen som styr vad som regulatorerna ger ifrån sig? Roger Edit: läste lite fel i länk Senast ändrad av PCP-Roger | 20 januari 2010 | 11:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tornet 0 Postad 20 Januari , 2010 Borde inte det bli kaka-på-kaka? Hur skall den ena MaxPowern känna av batteribankens spänning om den andra MP:n ligger och laddar samtidigt? MaxPower har olika laddningsprogram och dessa kanske inte funkar riktigt då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 20 Januari , 2010 Jag tror att enda garanterade sättet att undvika effekten av skuggning är att ha två separata paneler med varsin regulator. Monterat så att åtminstone en panel alltid har full sol. Så fort en av cellerna i en panel blir skuggad så ger den dels inte spänning och dels verkar den också bromsa strömmen för de övriga. Hm. Kanske kan gå att undvika två regulatorer om man parallellkopplar de två panelerna? Stör de varandra då? Borde testas. Eller så parallellkopplar man och sätter en diod per panel så det inte kan gå någon backström. Regulatorn kunna hantera 0.7 V lägre spänning. Detta är mest gissningar. Jag har bara en solcellspanel och den slutar ladda direkt vid minsta skuggning. Senast ändrad av Anders_St | 20 januari 2010 | 13:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 20 Januari , 2010 Att koppla två regulatorer till samma bank ska inte vara nåt problem. Ligger du i hamn så har du ju oftast 230V laddaren och solcellen igång samtidigt. Senast ändrad av Anders_St | 20 januari 2010 | 13:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 20 Januari , 2010 Det finns andra regulatorer än MaxPower som klarar mycket större effekter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tornet 0 Postad 20 Januari , 2010 Om jag förstått det hela rätt så adderas strömmen om du parallellkopplar två paneler, vad som händer med spänningen vågar jag inte säga, t.ex. om en är skuggad och ger 10V och den andra ger 20V. Blir det 10V? En del paneler har en inbyggd diod som förhindrar backström. Seriekopplar man panelerna så adderas spänningen men strömmen blir väl samma som den lägsta panelen har? Så kanske beror sättet man skall koppla ihop dem på hur spänning och ström ändras hos en panel beroende på hur mycket sol eller skugga som den utsätts för? Om en panel får skugga, ändras bara strömmen/spänningen eller båda två? Kanske är det så att man bör ha någon form av automatisk avkännare som kopplar bort den solcell som får skugga och laddar för lite? Har vi någon elektronikguru här som kan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 20 Januari , 2010 Har precis pratat med en tekniker på Naps som tillverkar/säljer MaxPower och enl. honom så är det inga problem att parallelkoppla 2 eller flera regulatorer. Däremot så sa han att det inte finns någon anledning att seriekoppla panelerna- om man inte ska ha ett 24 v system- beroende på att om tex en av panelerna som är seriekopplade får lite skugga så lämnar den cell i panelen som är skuggad inte någon ström att tala om vilket får till följd att strömmen begränsas även i den andra seriekopplade panelen. Har man däremot panelerna parallelt så lämnar den andra panelen sin effekt som vanligt. Det är tydligen också så att solceller överlag fungerar så att dom lämnar tämligen konstant spänning oavsett intensiteten på solljuset- däremot så sjunker strömmen ( och därmed också effekten ) som dom kan lämna direkt vid skuggning. Fick också svar på frågan om vilken typ som är att föredra poly- eller monokristallin- Enda skillnaden på de celler som tillverkas i dag ( förutom färgen ) är att de monokristallina har en något högre verkningsgrad, men skillnaden är försumbar. Ingen av typerna är inte heller bättre på att tåla skuggning än den andra- i princip ALLA solceller lägger av om dom skuggas. Summa sumarum alltså: Spiralfjäder om man skaffar poly- eller monokristallina paneler, men koppla dom parallelt (om du inte ska ha 24 v) och undvik skugga. Kan tillägga att det inte är några problem att koppla på paneler som ger lite mer effekt än vad MaxPower ska tåla, det enda som händer är att du vid de extremt få tillfällen som panelerna lämnar sin fulla effekt så kan du inte tillgodogöra dig det som överstiger 130W. Roger Senast ändrad av PCP-Roger | 20 januari 2010 | 15:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tornet 0 Postad 20 Januari , 2010 Tack så mycket för infon Roger! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 20 Januari , 2010 Själv har jag hittills inte brytt mig om solceller eller någon annan extra kraftkälla eftersom min batteribank ligger på 530A. Min enda förbrukare när jag ligger ute är kylboxen (tyvärr MG, datorn är inte på när jag ligger vid favoritklippan) Generatorn när jag går för motor är på 115A och ger 35A vid tomgång, men ändå, nog vore det trevligt om kylboxen var självförsörjande så att säga. Men solceller har sina brister, lyser solen? Vindmöllor då? Visst, det blåser allt mer för varje år som går, men vindsnurrorna låter så förbannat istället. Nu till min fråga: hur är utvecklingen av vindsnurror, finns det de som är relativt tysta? Att ligga i en naturhamn med en båtgranne med en brummande snurra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 513 Postad 20 Januari , 2010 Men kom igen nu Terra! Klart du ska ha solpaneler! Solpanelerna behöver inte ha full sol för att ladda. Mina ligger kopplade mot batterierna under en, visserligen vit men ändå, presenning som ser till att batterierna har bra kräm hela vintern. Det räcker med lite vanligt dagsljus så blir det laddning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 20 Januari , 2010 Det trevliga med solceller är att batterierna alltid är på topp när båten legat för sig själv någon vecka. Det kanske inte laddar så fantastiskt mycket när det är mulet, men på många timmar så blir det ganska mycket i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 20 Januari , 2010 Jag menar inte vinterladdning vilket jag antar att du syftar på. Vill ha en vindsnurra men har erfarenheten att de låter så förbannat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 20 Januari , 2010 Jag har både solpaneler (2* 42W med MaxPower) & vindsnurra (Air-X). Snurran ger för mig överlägset merparten av laddningen under en normalsommar i naturhamn. Bilden är tagen 2007-07-15 i viken på Brandholmen (Lat:57° 51,860, Long: 11° 38,170) med originalbladen fortfarande intakta. Visst låter den en del, men det finns tydligen en lösning från www.silentwindgenerator.com/in... För något år sedan råkade jag slå sönder ett blad på Air-X:en (typ 8- cm) genom att vifta med båtshaken rakt in i snurran och för att fixa till det sågade jag av resterande blad till samma längd. Det har visserligen funkat OK för mig (den tål kuling mycket bättre, och just kuling är vad det oftast har varit där jag befunnut mig ) men visst har det låtit en del även med intakta originalblad (fast mest har det varit stomljud ner i metallskrovet faktiskt). Jag kommer ytterst troligt att köpa dom bladen för att ersätta befintliga avkortade. Priset är visserligen dubbelt mot nya originalblad, men om filmen stämmer blir det jävligt tyst och det kan det vara värt Senast ändrad av Gunnar_ | 20 januari 2010 | 22:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 21 Januari , 2010 De är fasligt dyra de där Air x marine, 12000 på Erlandssons. Hittade en i USA för 799 dollar. Med frakt, tull och moms ligger den under tio papp. Någon som vet en bra nätbutik i EU? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 21 Januari , 2010 Det där med vindgenerator är nog bra.. men själv letar jag upp lävikar när jag ska natta... Där brukar det inte blåsa så mycket hehe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 21 Januari , 2010 När det gäller ankarvikar så skiftar förhållandena rätt avsevärt mellan västkusten och Vänern eller t.ex Stockholms skärgård. En svåger till mig kallar den senare för den översvämmade parken. Härliga lävikar där man knyter fast vid ett träd. Där blir det inte mycket laddning. På västkusten ligger man antingen i hamnar med skapligt lä oftast och laddning med kabel till brygga. Eller ute vid en kobbe där det nästan alltid blåser men är sjölä. Så när man som bäst behöver ström så blåser det också. Sen går ju vindgeneratorn som bäst när man seglar. Utom i undanvind förstås. Skulle alltså gissa att vindgeneratorn är populärare på västkusten än i Stockholms skärgård eller Vänern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kustskepparen 0 Postad 21 Januari , 2010 Tjena, Just Air-X och/eller solceller funderar jag på, men var får man tag i en vettig och prisvärd ställning till AIR-x:en? Jag tänker mig en stolpe i något av hörnen längst bak på båten, och sedan stag föröver och i sidled. Finns det färdiga eller specialbeställer man? isf var? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 21 Januari , 2010 I mitt fall blev det billigast tänkbara. Eftersom jag har stålbåt med extremt stabilt räcke runt hela båten att fästa ett rör i så behövde jag inte fundera på hur, utan tog vad jag hade hemma. Ett 3 meters ( att jag skarvade med ett 1,5 meters likadant senare, generatorn hamnade farligt lågt med bara 3-meter rör) tjockväggiigt galvat rör egentligen avsett för att montera (stor) parabolantenn råkade ha ytterdimension som passade i generatorn (lite större egentligen, men generatorfästet är flexibelt så det funkade bra). Ett antal rörklammer i rätt dimensioner från Biltema, lite gummiduk från samma ställe att lägga emellan & ett par avsågade antenn-gavelfästen som jag också redan hade (se bild) gjorde att jag kunde enkelt montera fast röret på räcket. Det galvade röret ser exakt likadant ut nu som då (2007-07), men rörklammrarna har rostat lite ( jag har legar i sjön i året om 24/7/365) så dom ska bytas (skitbilliga, färg att måla dom med kostar nog mer). Senast ändrad av Gunnar_ | 21 januari 2010 | 20:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kustskepparen 0 Postad 22 Januari , 2010 Tack för ett mkt beskrivande inlägg! En sån där lösning har jag oxå funderat på. Dock så tror jag inte att serietillverkade nya franska segelbåtar (beneteau) har samma stabila akterpulpit. Har även funderat på hur man på bästa sätt kan få dit en utedel till en luftvärmepump, så man slipper direktverkande EL för uppvärmning under vintertid. Blir nog till att borra lite o skrovet.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 Januari , 2010 Varför en luftvärmepump på en båt? Den är skrymmande och inte så effektiv som en som en bergvärmepump. Eller sjövärmepump som den kallas när man använder vattnet som värmekälla. En sådan kanske kan klämmas in i båten och du slipper utedelen med fläkt som väsnas. Ett rörkrökarjobb som inte verkar helt omöjligt. Jag har spanat in i bergvämepumpen i källaren och det är rätt mycket luft i skåpet. Pump och förångare och en del rör som borde kunna ges plats nånstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kustskepparen 0 Postad 23 Januari , 2010 Luftvärme känns enklast att installera, billigast att köpa samt är en av de mest mobila lösningarna. Man kan ju hänga av utedelen på sommarhalvåret oxå, så slipper andra båtägare störa sig på den . Har en vän som kört med den lösningen i ett par år och det fungerar bra. Det jag dock skulle vilja ha är en innedel man kan ansluta luftslangar till så man får ut värmen i hela båten, men får kanske bygga nån sån lösning med fläktar o dylikt själv. För att komma tillbaka till ämnet, Långseglare kör ofta med en båge över sittbrunnen längst akter över där man kan montera allt möjligt som solceller, radar, antenner och vindsnurror. Någon som vet företag där man kan beställa såna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 Januari , 2010 Jo det är lätt för mig att säga abrakadabra. Det ska göras också så jag håller med om att en luftvärme som lätt kan hakas av sommartid bör vara idealiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser