Gå till innehåll
lördag 03 januari 2026
Eirisch

Kilformad trä-adapter mellan mässingsbeslag och aluminiumspinnakerbom?

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en aluminiumspinnakerbom med vad jag tror är mässingsbeslag som jag köpt billigt. Beslagen verkar ursprungligen vara gjorda för en träbom varför en träadapter sitter i varje ände, både inuti både beslag och bom. Jag har sett det på annat håll, så lösningen är nog inte helt ovanlig, eller?

Ett av dessa träkolvar, koniska i ena änden, har förståss gått av, och jag behöver tillverka eller köpa ett nytt. Är detta något som någon sitter på mån tro, eller finns de att köpa? Någon svarv har jag inte ståendes hemma i min tvåa. Mitt alternativ blir nog att skaffa en rundstav på ca 5cm och tälja till den koniska änden. Jag gissar dock att rundstavar i ett lämpligt material inte finns att köpa i den dimensionen, varför jag fastnar på svarvproblemet igen.

Några idéer? Jag är händig, men verktygsarsenalen är begränsad. Nya (lättare) beslag tyckte jag var lite dyra, så jag lagar gärna det jag har.

// Erik - ivrig Misil II-ägare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlade lite på rundstav, men fick ingen träff på så grova som 50 mm. Det kanske inte är så lätt att få tag på?

När jag läser din beskrivning får jag en bild av att den bör vara rak med 50 mm diameter för att passa in i röret och sedan kona för att passa in i beslaget.

Det är väl inte helt omöjligt, eller rättare sagt ganska enkelt, att tillverka en sån med handverkyg.

Jag skulle tagit en träbit av lämpligt träslag 50x50 mm, eller kanske hellre 4 st 25x25 mm och limmat ihop. Kanske tom några mm större än önskad dimetion. Längden lite i övermått så att man har nåt att sätta fast den i.

Sågat till vinklarna på konan. Hyvlat den på hörnet i 45 graders vinkel så att den blivit 8-kantig både på den raka biten och på konan. Fortsatt och hyvlat de 8 hörnena så att den blir 16 kantig och sedan brutit de nya hörnena så att den blir någorlunda rund.

Sen hade jag tagit ett meterlångt groft sandpapper (Har förkärlek för kornstorleken 40), och sedan med långa tag slipat klossen rund under hand som jag vänt den runt. Några tag och sen vända klossen 90 grader. Några tag och sen vända 90 grader osv tills klossen fått det utsende jag önskar.

sen impregnering och lack

lycka till

tommy

som vet av egen erfarenhet att man inte behöver va tokig för att hålla på med båtar - men det hjälper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Tommys förslag är helt OK.

Men om du knatar iväg till vilken skola som helst och ber att få prata med slöjdläraren så kan de fixa till en träkona för en påse bulle och godis till ungarna för störandet av lektionen.

För övrigt så såg det ut precis så där på våran g:a spinnbom. Vanligt.

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen.

Adaptern har visat sig vara gjort av teak. Jag tänkte försöka rädda biten som gått av, dra ut den och tälja till den igen. Dock sitter den fast som tusan i bommen, även i den friska ändan. Har värmt alu-bommen och försökt hamra loss i axiell ledd, men den vill inte rubba sig.

Självklart går allt att borra sönder, men har något ett tips på hur man kan dra ur träpluggen utan att sabba den?

Även halvan som satt i beslaget satt som tusan, men lossnade efter mycket våld!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...