whatzup 0 Postad 17 Januari , 2010 Hej! Jag behöver hjälp med info om och hur min/en reverserande propeller fungerar för min bara sluta fungera och har fastnat i ful reversering back. Båten liger i vattnet. Och finns i simrishamn i skåne någon som finns i närheten och skulle kuna tänka sig att hjälpa mig med goda råd? Men alla tips och ider är välkomna då båten måste flytas inom ett par dagar. Motorn är en bolinder-munktell 1113 BR backslag typ 773421 Tack på förhand Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 Januari , 2010 Simrishamn är ju ett fiskelägen. Där borde finnas fiskare och kanske även reperatörer som kan detta med reverserande proppellrar. Du kan säkert hitta kontaktvägar via http://www.simrishamn.se/sv/bygga_bo/hamnar/Fiskehamnar/simrishamns_fiskehamn hoppas du får lösning på ditt problem tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
whatzup 0 Postad 17 Januari , 2010 Jodå det finns mekaniker att få tag på men tyvär får det bli absolut sista utvägen då ekonomin inte klarar det just nu. Och på grund av att jag bor ca 10 mil bort så är det inte så lätt att gå ner och få tag på fiskeskuterna. Men tack för tipset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 18 Januari , 2010 Hej! Först och främst jag vet inte vad det är för fel på ditt bakslag men jag antar följande: Eftersom ditt bakslag hängt sig i ett ytterläge lär felet troligen vara kring propellerns reverseringmekanisms och där finns det lite som med tiden kan gå fel. Du har kuggar, en exenter med styrklackar, brickor (plast) mm. Givetvis kan själva bakslaget också vara så slitet att det hängt sig, men hum hum tror det. Ifall du lirkar lite på backslaget och helst också vickar på propellerbladen kan du få i igång reverseringen. Sedan är det bara att se till att inte bruka ytterläget (justera om stoppen). Som du redan insett av mitt resonemang är det helt fel årstid att få problem som ligger under vattenytan. Ifall du vill få ordning på prylarna nu så är det bara att ta upp eller vänta på bättre/varmare väder så det går att bada. Men du kommer att få ta upp båten förr eller senare för att laga permanent. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Januari , 2010 10 mil är ju inte så långt. Du borde alltså bo i Skåne, (fast kanske inte i den absolut nordvästraste del) södra småland eller västra Blekinge. Du är väl och tittar till båten nån gång. Nu vet jag inte hur fiskarna i Simrishamn och Skåne är, men skåningar påstås ju va godmodiga. Att va fiskare är ju inget 9 till 5 jobb och man är ju säkert nere och tittar till båten var och var annan dag. En fiskare, med en större fiskebåt brukar i regel kunna det mesta. Man kan inte anlita hjälp för allt och dessutom finns det inte alltid hjälp att tillgå, men man måste ju klara sig ändå. Den typen av yrkesmän är ofta hjälpsamma, även om man, som här hemma, använder ett språket till synes är tufft och hårt, eller som man brukar sägas rått men hjärtligt. Man säger offta rätt ut vad man menar. Det gör ju också att man vet var man har dem och i regel kaqn lita på dem. Sen är det naturligtvis viktigt hur man själv uppträder. Psykologi är oerhört viktig i alla mänskliga relationer. Frågar man inte, får man inga svar. Är man för burdus ( http://www.synonymer.se/?query=burdus )i sin frågeställning kan den man frågar bli förbannad och då får man inga svar. Detta gäller väl även reparatörer. Att fråga kostar aldrig något, Det är först när man begär att de skall göra ett arbete som det börja kosta pengar. Det är alltså viktigt hur man ställer frågorna. Slå dig i slang, skapa en relation, fråga. Det är ju alltid lättare på plats. Sen kan du ju få många värdefulla tipps här på MG. Kunskapsbanken är enorm. Det är väl frågan om du valt rätt typ av båt om du inte har råd att reparera backslaget? En sån typ båt väljer man inte för att det är billig utan av helt andra orsaker. Om du skall hålla den i skick kommer det att kosta dig en förmögenhet och en oändlig massa arbete. Många är de gamla fiskebåtar som ligger sjunkande vid dödens kaj. lycka till tommy Senast ändrad av toaen | 18 januari 2010 | 09:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
whatzup 0 Postad 18 Januari , 2010 Ja tack för svaren. Jodå vist är jag vid båten och då även en runda bort till fiskehamnen och jo då jag ska prata med dom men mintanke var att först se om det fans kunskap här, och det fans det. Ja det käns väl lite för kalt för ett dop nu. Men jag ska försöka lirka lite till och om det inte funkar så blir det en uptagning. Hade den upe i sommras och delade porpelern och roterade då även dom såkalade tärningarna och nya chims och nyt fett. allt har funkat mycket bra fram till nu. Helt rätt båten är inte köp för att vara bilig eller bli dåligt underhålen men tyvär så av så har ekomnomin ändrats till det sämre på grund av som det heter ytre omständigheter. Så båten ska tyvär bort men vill hälst inte sälja den sönder om det är så att jag kan göra det själv. Mvh Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser