oceanis 2 Postad 17 Januari , 2010 Ännu en trist brand i en båthall. http://www.sr.se/cgi-bin/vast/nyheter/artikel.asp?artikel=3377374 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 17 Januari , 2010 Hmm, Anlagd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lmgb 0 Postad 17 Januari , 2010 Varför skulle man i detta läget spekulera i om den var anlagd? Vad indikerar det i detta läget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 17 Januari , 2010 Känslan jag har fått är att det har brunnit väldigt mycket på dom senaste åren. Är det så eller vad tycker ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomas-marine 0 Postad 17 Januari , 2010 Vill inte tro att det är så att den är anlagd. Och någonstans i en nättidning läste jag att branden börjat i pannrummet, och att de eldade med flis. Jag var för några år sedan deltidsbrandman och var på minst 2 bränder i flisanläggningar, där det gått bakvägen, så jag tror på den teorin. Kan bara hoppas att vår Manthona har klarat sig hon låg alldeles utanför väggen och vi har inte fått gå dit och tittat ännu. Skänker en tanke till dem som mist sina båtar i branden. Senast ändrad av thomas-marine | 17 januari 2010 | 18:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lmgb 0 Postad 17 Januari , 2010 Jag hoppas verkligen att er båt klarat sig. Håller tummarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pripps 0 Postad 17 Januari , 2010 Hur funkar dessa hallar med så mycket båtar i, finns det sprinklers-system i dem eller hur fan e det, Här i gbg när det brann va ju förloppet extremt snabbt med. Känns som det e rätt kännslig miljö, Bensin, plast och mycket annat som lågorna gillar. Aldrig varit i någon så jag frågar bara av nyfikenhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 17 Januari , 2010 Måste säga att jag precis som Styrbjörn har börjat oroa mig för att folk fått för sig att det är kul att elda varv. Tycker det varit flera stora varvsbränder de sista tre åren än förut. Många av våra varv ligger ju utan bevakning medan vi bevakar våra hamnar sommartid (i alla fall båtklubbar brukar ha vaktsystem). Vi hade en pyroman som tände på på några ställen på vårat varv för ca 7 år sedan. En plastbåt blev skadad men de andra bränderna självdog. Själva stog vi ca 100 meter från där han härjade och undslapp med hjärtat i halsgropen. Håller tummarna för Manthona! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 17 Januari , 2010 Håller också tummarna för Manthona. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomas-marine 0 Postad 17 Januari , 2010 Precis kommit hem från Åmål. Luktar plastig rök i hela stan. Men vi kom inte så nära så vi kunde se till båtplatsen pga, avspärrningarna. Så det blir en natt med orolig sömn, tills de släpper in oss framåt eftermiddagen i morron. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 17 Januari , 2010 Usch, stackare Rapportera gärna när du vet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomas-marine 0 Postad 18 Januari , 2010 Nu på måndagmorron åkte vi till Åmål igen och tog oss såpass nära att vi åtminstone kunde se området på nära håll. Helt otroligt! Hela området är nedbrunnet! Kvar står endast ett litet skjul och en liten toalett. Och bakom detta skjul ligger Manthona som om ingenting har hänt! Vilken underbart härlig känsla det var att se att vår dröm fanns kvar och inte hade gått upp i rök!!! Men OTROLIGT synd om alla dessa som miste sina båtar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 18 Januari , 2010 Vad skönt för er! Hoppas den inte är allt för rökskadad bara.. När det gäller brandförsvaret så om det inte går att rädda byggnaden så låter de den ofta att brinna ner. Detta för att det blir billigare för försäkringsbolagen. Det är billigare att starta med att bygga upp en ny byggnad än att starta med att riva en halvt nerbrunnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 18 Januari , 2010 Förutom att du antagligen måste sanera för eventurella rökskador så se till att ta en egen besiktningsman att kontrollera båten. Det som eventuellt skulle kunna vara ett problem som kanske inte syns direkt är eventuell värmepåverkan på plasten. Plast åldras oerhört i för hög värme vilket inte alltid syns direkt för ögat. Vi håller tummarna för er och er båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gockemannen 0 Postad 18 Januari , 2010 Först, skönt att höra att er båt klarat sig. Har sänt många tankar ert håll då jag vet hur det är med båtar. När det gäller brandförsvarets val att låta byggnaden brinna ned så tror jag inte det handlade så mycket om försäkringsbolaget utan dels risken för brandmännen då det bland annat fanns gasflaskor som smällde dels det faktum att miljöpåverkan skulle bli större av föroreningarna som koncentrerats av vattenmassorna. Alltså, bättre för miljön säkrare. //GockeMannen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 18 Januari , 2010 Jo, det är ju klart.. är det gasflaskor med i spelet är det ju en säkerhetsfråga. Hur som helst.. de hade sina skäl till att låta det brinna ner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 19 Januari , 2010 thomas-marin hur har det gått med båten...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomas-marine 0 Postad 28 Januari , 2010 Jo vår Manthona och vi hade nå´ n typ av skyddsängel. vi har ännu inte kunnat gå in på området där vår och ett gäng andra båtar står MEN vi har varit så nära att vi kunnat konstatera att hon står intakt med snön kvar på presenningen . Vi trodde vi stod alldeles intill väggen till Dalbobåtar men så var inte fallet, det ligger ett litet enkelt skjul emellan Manthona och lokalen som brann, vinden blåste vår väg dvs. bort från våra båtar och skjulet så vi hade tur. Det tar kanske några veckor till innan de har röjt brandplatsen och tar bort avspärrningarna men vi tror inte att båten har fått några skador utan vi kan få segla henne till sommaren. På tal om sommar solen skiner från klarblå himmel och vårfåglarna har börjat sjunga för oss. Det börjar siuga i tarmen men fortfarande för mycke snö o kallt för att sätta igång med vårrustningen . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 28 Januari , 2010 En sån underbar försenad julklapp. Finns ju inte ord för vad man skulle känna om ens båt gick upp i lågor.. o dessutom om man väntat o längtat o letat efter en som passar ens egna behov o knappt ens skulle fått segla alls. Stort grattis. Hoppas ni kommer i sjön i tid också. Vore skoja att sammanstråla nånstans (Djurö eller Läckö t.ex) för att ta en öl/vin/läsk/grogg/drink/kaffe/vatten (stryk de ej tillämpliga haha) i vår eller sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 28 Januari , 2010 Då är det ju bara att gratulera och önska en god båtsommar..! Samtidigt tänker man på alla som blivit av med sina båtar.. hemska tanke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomas-marine 0 Postad 29 Januari , 2010 Vi stryker läsk! Alldeles för sött! för övrigt låter det som en festlig meny!vi får verkligen försöka få till en liten sammanstrålning nånstans.... Thomas och Marine Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser