Westfjord26 9 Postad 17 Januari , 2010 Jag har en liten förnimmelse att jag har läst ett svar, tror att det var från Peter k att man kan fernissa med enkomponentfernissa även vid minusgrader, hade tänkt att börja lacka lite till nästa helg, det ända som händer är väl att det torkar långsammare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusten1 26 Postad 17 Januari , 2010 Ja det går bra om man späder fernissan. En del påstår att man ska ha den i värmebad men det tycker jag inte fungerar för ytan man stryker på kyler ner fernissan direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 17 Januari , 2010 Hur mycket tycker du att jag skall späda den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 17 Januari , 2010 Det går alldeles utmärkt, lång torktid är bara bra den flyter ut mycket bra. Värma lacken har jag inte provat men är lite tveksam. Lacken blir mjölkig om det kondenserar fukt på ytan innan den är torr. Inte heller behöver du spä lacken, lättare att bygga upp tjocka lager liten risk för att det ska rinna . Enda nackdelen är lång torktid. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusten1 26 Postad 17 Januari , 2010 Du får prova dig fram, det beror på temperaturen. Jag tycker det är svårt att stryka ut den outspädd när det är kallt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 204 Postad 18 Januari , 2010 För mig har det funkat bra att köra outspätt. Men som sagt, det får inte kondensera eller vara fuktigt. Torra kalla dagar, inga problem om man kan hålla sig från att flåsa på ytan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 19 Januari , 2010 Tackar för svaren, får hoppas att det blir ett par minusgrader igen till helgen, kanske lite för fuktigt vi 0 grader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bergius 0 Postad 27 Februari , 2010 Jag har lackat många gånger i minus, något som jag föredrar framför arbete i varmare temperaturer. Spä fernissan med balsamterpentin si sådär 20/80 terpentin/fernissa så blir det nog bra. Skulle det vara otroligt segt, så tar du bara mer - det är ingen exakt vetenskap, utan det får du känna lite själv. Akta fuktigt väder bara. Lycka till! A. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 28 Februari , 2010 Tackar för svar, jag har fernissat färdigt för ett tag sedan, det blev riktigt bra, körde i minusgrader utan extra spädning och det fungerade utmärkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidstahl 0 Postad 28 Februari , 2010 Hur mycket man behöver späda fernissan är lite vilket fabrikat man använder. Vissa funkar som de är, medan andra måste spädas. De blir som gelé och är svåra att få yta med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 4 Januari , 2011 En följdfråga i detta. Ska sätta igång och lacka lite nu snart men... Hur förvarar ni fernissan? I samma temperatur som det ni ska lacka (= frys-kallt) eller i rumstemperatur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 4 Januari , 2011 Intressant tråd eftersom vintern verkar hålla på ett tag till. Jag håller på med några ombyggnationer av familjens båtar och skulle kunna kapa en hel del tid och minska vårstressen om jag kunde fernissa en del detaljer nu i vinter. Finns det något fabrikat på fernissa som lämpar sig bättre än andra för arbete i minusgrader? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 5 Januari , 2011 Jag tog hem fernissan mellan strykningarna, grannbåtens ägare hade sin förvarad i båten, så det går nog på ett ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 5 Januari , 2011 Tror nog inte det spelar någon roll, men jag tror att man skall hålla sig till 1-komp fernissa, själv använder jag International goldspar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 5 Januari , 2011 Tack för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 204 Postad 5 Januari , 2011 Jag har kört med både Le Tonkinois och med Hempels Classic Varnish på utsidan av båten samt med Hempels hårdare polyurethanfernissa vad-den-nu-heter-igen och Internationals Goldspar invändigt i minusgrader. Allt har funkat bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 5 Januari , 2011 Och jag har använt Epiphanes teak fernissa samt Internationals Schooner i minusgrader. Inget de rekomenderar i produktbladet men det har gått bra för mig och många andra. Är man nyfiken så skall man läsa Marilyns nästintill avhandlingar på inlägg om linolja och fernissa på www.trabatsakuten.nu Han har skrivit åtskilliga inlägg om detta använd sökfunktionen och sök på medlemmar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 5 Januari , 2011 Tackar för svar. Jag har just lagt ett lager av Le Tonkinois, eftersom jag hade en sån burk på lager, på några teakdetaljer på båten. På burken stod det appliceringstemperatur minst 5°. Lite seg att stryka ut men hoppas det funkar, iofs är det bara -5° nu... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser