Gäst JonasM Postad 12 Augusti , 2004 Leter efter en mindre DC-båt (17-20 fot) med kojplats för två för max 80000kr. Har kollat på RYDS 535 & 570 DC. Kan det vara något eller ska man leta efter en HT-båt istället, typ Örnvik 535 HT? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Berra Postad 12 Augusti , 2004 HT båtar låter en hel del då ljudet studsar inne i hardtoppen, men det e klart det e goa gemensamma utrymmen, jag skulle satsatt på en DC, har man kapell går ju det alltid att fälla upp. Ryds o Örnvik e bra båtar båda tycker jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan48 0 Postad 13 Augusti , 2004 Jag har en HT 18 fot.Tycker det är helt OK. Man har gott om plats under hardtopen och med en fyrtaktare som går ganska tyst är detinte så farligt med resonansen från HT:n.HT:n ger ett bra vindskydd också för alla frusna människor man har med sig ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst DC Postad 13 Augusti , 2004 Ht båtar är inget kul...sitter du ned så ser du inte ett skit...så du får stå upp med huvet över kanten....tanken är god med HT båtarna..men dom är inget vidare...sen är dom ju oerhört fula också...Nä..satsa du på en DC eller kabinbåt, vad gäller pengarna så är det helt avhängt vad det är för en motor /skick/ålder etc, båten i sig är ju nästan gratis så det är oftast motorn det hänger på. Tänk på det när du köper för nya motorer kostar en hel del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lennswe 0 Postad 13 Augusti , 2004 Titta gärna på Bella 561 HT. :-) Bra båt, god kvalité med gott om stuvutrymmen. Tyvärr så är den kanske svår att få tagi, men som sagt kika kan du ju alltid. Se först på en ny så du vet hur en beg skall se ut. Ev dyrare än du tänkt. :cry: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Dc Postad 13 Augusti , 2004 Bella är en jäkligt bra båt det medger jag...har haft en styrpulpet av det märket ...kanon! Men som sagt överväg o provkör...just detta med ståplats när du kör... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst mange Postad 14 Augusti , 2004 En sak är säker, att du sover bättre i en ht och slipper cellkänslan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fjollan17 Postad 14 Augusti , 2004 Inte kul? Åkt en fjordling nån gång? Där kan man snacka om kul. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst DC Postad 14 Augusti , 2004 I o för sig har jag aldrig suttit inne...men är det inte värre än en rymlig kabin på en daycruiser så förstår jag inte varför nån rymmer överhuvudtaget...*s* Skämt åsido...fördelen med en DC kan oxå vara att på vissa finns wc o tom dusch ibland.kök är ju mer eller mindre standard.men som sagt ...smaken är som baken...och sen det mest väsentliga...Vad ska båten användas till?? En tur till en holme för o sola o bada o hem igen? Köp en HT. Kanske flera övernattningar laga mat osv o få en snygg båt...köp en DC, o ska du föröka familjen är det kanske bättre med en DC oxå....ingen ser dig direkt....*s* Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flinta 0 Postad 15 Augusti , 2004 Som småbarnsförälder är det perfekt med HT. Man kan stuva in sovande ungar under hardtoppen och ändå ha koll på dem under hemfärden från badturen. Har dock aldrig satt min fot i en DC så jag kan inte göra nån jämförelse ur det perspektivet. Pratade förresten med en DC-spekulant just idag. Han strödde lovord om Ockelbo DC 21. Den får alltid fina omdömen i tester mm, framförallt för den smarta inredningen. Ett tips bara ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EastSide 0 Postad 15 Augusti , 2004 Har haft både HT (Örnvik) och DC (har nu en Bayliner 20 fotare). Det är helt och hållet upp till användningen som många skriver. Om man kör mycket transporter oavsett väder så en HT att föredra. En HT ger bättre skydd om det regnar lite eller skydd åt fler passagerare om det blåser. Dessutom har man oftast något högre till tak när man är inne. En DC är mer öppen och bättre om man vill bada och sola från båten. en DC - särskilt om man har inombordare - har alltid bra badplattformar bak och oftast minst solplatser för två liggande vuxna. inomhusutrymmet är något mindre men till färmån för sociala ytor i sittbrunnen. Jag använder min båt soliga dagar och har ofta med mycket folk för nöjesturer och wakeboard och sånt - då är den DC jag har helt överlägsen den HT båt jag hade förut vad gäller sociala utrymmen, solplatser och vattensport. Nackedelen som jag upplever det är just när vädret blir sämre eller och man vill sitta mer skyddad. Att köra med kapell uppe går ju givetvis men det är inte så roligt i längden. Kapell småläcker ofta och blir lite unkna med åren. Som övernattningsbåt eller familjebåt är egentligen varken en HT eller DC optimal om de är så korta som de jag haft - 5,35 resp 6,35. Då måste man upp på runt 7 meter för att få lite vettiga boutrymmen med litet pentry och kanske någon wc-lösning. En övernattning eller två i campinganda går väl an men inte något längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Sten Qvarnström Postad 25 Augusti , 2004 Kul att läsa era synpunkter! Jag letar efter en båt som uppgradering av den mycket gamla (slitna) familjemedlemmen från 60-talet - Selco Riviera Junior m 40-hästars 2-takt. Båten skall ha god körbarhet samt hygglig plats för 4 vuxna & några barn under en dagtur. Kan en liten familj övernatta är det ett plus. Vad säger ni om en beg Ryds 570 DC (-89) med ny 90 hk 2-takt ? mvh Sten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders Postad 27 Augusti , 2004 Den optimala båten i den lilla 17 fotsklassen (5.20) är utan tvekan Fjordling. Bäst i klassen vad beträffar sjöegenskaper, och den har dessutom en stor kultstatus. Den kräver dock ganska mycket motor då den är djupt v-bottnad, men den tål det. Minimum 100 hk, men de flesta åker med 120-225 hk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Peter Postad 31 Augusti , 2004 ...eastside sammanfattade väl ganska bra fördelar/nackdelar DC/HT ... Läs mer om Örnvik 530/535/565 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser