Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
AndersssonSeglar

Längesegling

Rekommendera Poster

Hej.

Är just nu ute och längeseglar med en Albin Ballad. Startade från Malmö i somras och ligger nu i Barcelona efter att ha gått igenom Frankrike på kanalerna från Dunquerke till Sète. Man måste inte ha planerat sin segling ut i världen in i minsta detalj eller köpt all utrustning innan man lämnar Sverige. Själva har vi ingen aning om vart färden bär eller hur länge vi kommer att vara ute. Det är bara till att ta en sträcka i taget - så är man snart rätt långt hemifrån. Den som är intresserad av att läsa mer är välkommen till vår blogg

www.rosseglar.se

mvh

RoS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det finns fler som använder uttrycket, i vår variant kallar vi det längeförsdsegling - resan är målet.


Fast otåliga ynglingar som vi är i sammanhanget så skulle nog en del säga att vi pinnar på en del ändå, men tanken är som sagt GOD, man skall inte stressa. Det är ju därför man är ute för att läras sig LEVA igen :)

Vi finns på nemoofsweden.com - nu skall jag läsa DIN blogg!

/Kapten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skön inställning och fin blogg. Jag håller verkligen med om det där om att man inte behöver utrusta båten in i minsta detalj innan man lämnar Sverige. Min uppfattningså här i efterhand är att det är bättre att göra sådant längre söderut. Bättre väder, ofta lägre priser osv. I UK är det mesta båttillbehör billigare än i Sverige och i synnerhet elektronik.

Dessutom är fr a UK och Frankrike SÅ mycket större marknader för begagnad utrustning där man kan göra fynd. I La Rochelle t ex finns en stor butik för begagnat.

Vi la 5 veckor i våras på land innan avsegling för att slipa ner och måla om fribord, döck och sittbrunn innan vi gav oss iväg. Nu hade vi hyfsad tur med vädret för ovanlighetens skull men så här i efterhand hade det väl varit smartare att göra det jobbet här nere i Portugal där vi nu befinner oss. Vintern på Algarvekusten är som svensk sommar ungefär och alla priser på varv och marinor 50% lägre nu under lågsäsong.

Hoppas vi ses nånstans på vattnet!

Magnus

sailblogs.com/member/rodeorm

 

P.S. Vi avseglade från Falsterbokanalen D.S.

 

 

 

 

 



Senast ändrad av sterno | 06 februari 2010 | 11:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ligger själv i Lagos (båten sattes i sjön i måndags) och har haft båten på ett varv där i vinter som heter Sopromar. Fantastik service och mycket bra jobb till halva priset jämfört med Sverige. Träffade där en tysk som köpt en ny HR men fick köpt och satt i all (eller nästan all) extrautrustning såsom elektronik, elverk och mycket mer. Han påstod tjäna 350 000 sek på detta arrangemang.

sgs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ett radioprogram för några år sedan ställde dom frågan Vad skulle du göra om du vann 1 miljon kronor?. Jag satt vid datorn och slängde iväg ett svar att vår längesegling skulle kunna fortsätta i 4-5 år till. Av någon outgrundlig anledning blev mitt mail uppläst, men längeseglingen ändrade han, efter att ha stakat sig, till långsegling.

Jag håller med en längesegling säger egentligen mer än en långsegling. En långsegling kan ju vara från Falsterbokanalen till Ven, eller från Malmö till Barcelona. Allt är ju relativt.

Själva kastar vi loss den 15 juni på vår längesegling som inte heller så många fastställda punkter än. Vi har nog också tänkt att bestämma oss allteftersom. Det är ju därför man ger sig iväg, för att upptäcka och då kan man inte ha detaljerade planer. Men visst tittar man i kartböcker och läser om intressanta platser man väldigt gärna skulle vilja segla till. Men om det blir så är ju en annan sak.
Önskningar och drömmar måste man ju trots att man inte planerar resmålen i förväg. Flört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Planer och specifika destinationer ändras ofta för lång/längeseglare. Man träffar andra båtar och får tips, man får vänner att segla med och lägger upp rutter med dem etc. Man hittar platser man tycker om, man hittar platser man mindre tycker om vilket kan styra vistelsetiden. Man får problem med båten och måste kompromissa tiden/platser.

 

Jag tror att de flesta har en specifik rutt innan dem kastar loss men att de flesta frångår den mer eller mindre.

 

/Andreas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Håller med dig där... sopromar är ett mycket bra varv. Om du skulle råka befinna dig i Lagos just nu så får du gärna ta dig en runda på varvet och kolla till min båt, den står där över vintern men vi kommer inte ner förren i april/ maj...... Vad har du för båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själva kastar vi loss den 15 juni


Oh, oh! vi med! Kanske inte just den 15e, men i juni... Om allt går som det ska!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul!

Ska ni söderut och vilken väg tar ni? Så mycket måste man ju iallafall planera i förväg  ;)

Då kanske vi ses. Vi ska göra ett besök på varvet i La Rochelle och det tar väl någon vecka nästa planerade mål är Kroatien i mitten av September. Däremellan och efter är allt oplanerat  :)



Senast ändrad av LadyAnnila | 11 februari 2010 | 11:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Söderut ja! Men vi svänger höger vid Portugal i stället för vänster. Vi kommer ta det väldigt väldigt lugnt på vägen ner. Lämnar Sverige i Juni och tänkte vara Kanariehomarna i november.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi på Forgusen, dvs frugan och jag kommer också att segla lite extra länge denna sommar. Eller så länge vi finner nöje i det. Vi har inga speciella mål utan kommer väl att gå dit det blåser. Eftersom vi ligger i Göteborg kan det bli Norge, Danmark, Storbrittanien, Tyskland, Östersjön, Holland osv.

Det blir inget jäkt då vi har gott om tid. Kanske tar vi ett vinteruppehåll på nån plats där det är bra flyg hemåt och en bra hamn (med bra pris). Vi fick hämtade radarn igår, en liten Furuno med mässpris. Intill vår upplagda båt ligger en annan Forgfus med likaden radar och jag tänkte ta efter hans radarmontering. En 2-3 m stolpe i aktern på styrbordssidan. Får väl kollmäta lite på den. Nån som skriver på Maringuiden? Hör av dig isåfall.

Idag är det  -16 grader soligt och glittrande när jag var nere i båten vid niotiden för att testa snabbstarten till vår gamla MD11C. Efter en minut var den igång så den gamla motorn ska gå igång på ett kick en sval sommarmorgon. Den lite sämre kompressionen, den är ju över trettio år, kompenseras av varm insugningsluft. Jag har kopplat den nu via ett relä så den går alltid in samtidigt med startmotorn och slås av när startmotorn slutar gå.

Vi har inte skaffat något vindroder utan försöker klara oss med autopiloten. Det blir mest dagseglingar och då klarar man sig ändå. Autopiloten klarar inte viss havssjö  men med rätt skotning går det nästan alltid att låta den styra. I somras var det ett halvt dygn av sex som krävde handstyrning så det klarar vi gott på två man (och med extrabesättning ibland).

Först tar vi nog en vända efter vår egen västkust som sällan blir besökt av oss på senare år. Juni och även maj kan vara fina ibland och man trängs inte i hamnarna.

Det skulle vara kul att råkas med andra längeseglare. Tipsa varandra kan vi göra här på denna tråd t.ex eller göra en egen för varje område t.ex.

Lägger man en rubrik t.ex: Längesegling västkusten så kan man putta in några goa hamnar och lite tips eller läsvärda inlägg och händelser mm.

När solen lyser så här gott och det bara är en dryg månad tills snön smält bort stiger humöret

Vi drar nog också iväg i mitten av juni mot okända mål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul Forgus!

Vi skulle också vilja börja med en tur uppåt västkusten, det var ett tag sedan nu. Vi siktar nog på att komma iväg i början av juni. Även om inte allt är riktigt klart så är det mesta ganska lätt att fixa så länge vi är kvar i Sverige. Jag vet efter hur det var i somras att det är väldigt skönt att bara få släppa förtöjningarna och komma loss, även om det inte blir så långt första månaden.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till Göteborg och västkusten. Vi kan väl hålla kontakt! Var ligger båten nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack :)

Just nu i Lomma där vi bor, normalt sett i Malmö 5 sjömil söderut :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häftigt att ni ska iväg. Avundas er, lär dröja ngr. år innan jag ger mig av. Småbarn osv. Men har ju en båt att bygga så...

hoppas ni fixar en blogg el. site så man kan följa er. Kanske ser er på er västkust-resa, bor i Helsingborg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blogg finns. Kolla adressen i signaturen nedanför. Blir nog ett stopp i HBG för att vinka till släkten :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken läcker båt, tror jag såg henne i Norra hamnen i Helsingborg för en del år sen?! kan det vara så kanske? Avundas er resa! & Fair winds

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack :)


Mja, i så fall var det med förra ägarna och under tysk flagg. Där ligger en nästan lika dan i Helsingborg nu. En CT 41 med samma skrov och rigg men annorlunda överbyggnad och inredning. Blue Moon heter hon.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ceberOs... så är det nog ja... Annorlunda överbyggnad, men samma fantastiska bogspröt & snidade detaljer i stäven/ fören?! oerhört vackert!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...