Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
Gedda

Båtcharter

Rekommendera Poster

Hej!

Jag och ett gäng polare hade tänkt att dra oss söder ut och chartra en båt. segelbåtscharter har man ju hört en hel del om men finns det att man kan chartra motorbåtar också? i värsta fall får man väl hyra en sådan där segelbåt ;-) mer tips tages tacksamt emot. typ vart är bäst att åka, tankar om försäkring, skeppare eller ej? osv..

//Mackan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns ju inte så genomtänkt med va dni vill göra. En sådan där segelbåt ska ni knppast hyra eftersom du gör sken av att aldrig ha varit ombord på en...

För det första: Vad är söderut för dig, Nynäshamn eller????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill inte riktigt hålla med Fredrik.

Jag känner dig ju inte dirkt, men vet ju ändå en del om dig. Med tanke med den livslånga vana du har vid stora motorbåtar, så är det inga som helst problem för dig att gå med en segelbåt. Om ni inte vill segla, så är det ju upp till er. Annars får du väl ta med dig din bryggranne på Sunt Smoegen så löser sig ju seglingsbiten.

Akta dig bara för att segla under resan - du kan ju bli biten.

Utan att va elak kan man återigen konstatera att Stockholmare har en konstig världsomfattning. För dem är Stockholm värdens medelpunkt. För oss som hör hemma på västkusten måste vi norr om Strömstad för att Nynäshamn skall ligga söderut. Under mitt mer än 45-åriga seglarliv har jag varit norr om Strömstad (på Svenska kusten), och därmed norr om Nynäshamn, högst 5 gånger.

Under de åren som jag hade min segelbåt i Stockholms skärgård var jag däremot i Nynäshamn ett antal gånger.

Jag skulle misstänka att du med söderut menar, Grekland, Västindien eller Thailand. Avsåg du Göteborgs södra skärgård gick du väl dit med den egna båten?

Skall ev. till Smögen idag. Slänger ett getöga på din båt när jag kör över bron.

Bifogad billd är tagen norr om Nynäshamn, fast på västkusten, i sommras.

tommy

Senast ändrad av toaen | 17 januari 2010 | 04:14

post-945-1394236215,5939_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Passa dig, du känner mig inte alls. Jag har tävlingsseglat i såväl optimist som laserklass och kan lätt hantera min familjs 42 fots R8, i vilket väder som helst. Således JAG ÄR SEGLARE. kategorisera inte på chans, för det slår ibland fel, precis som det nyss gjorde.

För övrigt kan jag bara åter igen garva (inte sy - skratta!) åt vissa 031ors (observera eftersom jag har många vänner på västkusten) fördomar mot stockholmare.

Vidhåller att man fortsättningsvis bör vara tydligare när du skapar trådar, även om jag kanske skulle gissat på Medelhavet eller dyl....

Jag gillar f ö Smögen med omnejd :-)

Redigerad pga slintande pekfinger ;-)

Senast ändrad av Fredric_sthlm | 18 januari 2010 | 09:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu var det inte dig Fredrik jag vände mig till i första hand, utan till Gedda. Och det jag skrev hade inte alls med din kompetens när det gäller sjölivet, utan Geddas.

Sen kan jag väl konstatera att pga den inledning jag gjorde det jag skrev kunde misstolkas om man läste lite slarvigt.

Beträffande våra sk. fördommar beträffande 08;or är den tyvärr väl grundad pga många av de möten man haft genom ett långt liv med människor från huvudstaden - tyvärr. Det är nog en stor skillnad mellan kultur och mentalitet.

tommy

Jag får väl upprepa mitt huvudbudskap

Gedda

Med din erfarenhet av sjölivet och stora båtar är det inget problem att hyra en segelbåt. Vill du inte segla går det bra att gå för motor.

ds

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gedda, i Kroatien vet jag iaf. en som hyr ut en större motorbåt.

Hör av dig om du vill ha mer info, om du lyckas hitta mitt svar bland allt tjafs.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

haha herregud.. konsten att fatta ironi verkar ju vara helt bortblåst eller den kanske blåser bort om man seglar för mycket ;-)

Tommy: tack. jag menar givetvis, grekland kroatien, spanien och liknande breddgrader.. hade det varit göteborgsskärgård så hade jag ju puttrat ner för egen maskin över dagen bara :-)

Bosse ja släng gärna iväg ett mail till mig med lite info om du inte vill dra det här :-)

Fredric: fördomar är inte alltid fördomar. dom kan te sig vara riktiga också ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gedda

Du går nog inte till Göteborg idag. Båten ligger fastfrusen och bra  och som man brukar säga; det är ingen ko på isen. Du kan väl knappast bryta dig ut för egen maskin utan ett betydande arbete.

Hyr du dig en båt i Thailand eller Västindien i stället, även om det inte är så kallt här som det var för nån vecka sen.

tommy

Senast ändrad av toaen | 17 januari 2010 | 14:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gedda,

det jag hade i åtanke var detta företag: www.croatiayachtclub.se , dom hade en Forbina 40 i sin flotta i Marina Kremik tidigare. Men nu såg jag den inte vid en snabb koll.

Men ring och snacka med Renato, han bor här i Gbg, han kanske kan hjälpa dig ändå.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar Bosse! där fanns ju en hel del gott och blandat.. har du seglat i Kroatien själv tidigare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu finns det vissa på östkusten som blir förnärmade! Skrikandes

011 är inte västkusten utan Norrköping några mil söderut från Stockholm.. Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det kan man nog säga Gedda.

Mellan -79 och 02 hade vi i familjen egen båt därnere, mellan 02 och 09 har vi bott hos en kompis och nu nygger vi själva.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...