Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Stan

Flytväst eller inte?

Rekommendera Poster

Vi båtåkare har sedan barnsben fått itutat att alltid använda flytväst på sjön. Så här års när det är fler än Jesus som kan gå på vattnet, ställer man sig frågan? Varför har jag inte flytväst när jag är ute på det frysta vattnet i skärgården med mina långfärdsskridskor? Att falla i vattnet förefaller otroligt mycket troligare på en skärgårdsis än från min segelbåt. Trots detta har jag aldrig sett en skridskoåkare med flytväst. Skulle det ”ofattbara” trots allt hända, att jag faller i vattnet, badar jag hellre i plus 18 än i plus 1 grader.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det e helt otroligt, jag badade isvak i Boden när jag gjorde lumpen, och den känslan när man hamnar i det iskalla vattnet den glömmer jag aldrig, då hade vi livlina och isdubb. Då många av oss som vistas på isen har isdubb så e ju det ett plus, men den chock som drabbar kroppen är obeskrivlig om man inte testat, allt låser sig och inget vill funka. Om man inte kan eller vet hur man skall få andningen på rätt köl är man någ rätt kokt. en flutväst gör det iaf lättare att hålla sig över vattnet och roppa på hjälp. va sjukt kallt att springa sig varm i 50 cm snö och 25 minus i bara kallsonger, kängor och jacka,  gör ej om detta frivilligt. trevlig kväll

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en känsla av att de flesta räknar med den flytkraft som finns i ryggsäcken och förstärkt med ombytet i plastpåsen.

Om mam sedan följer riktlinjerna att aldrig åka ensam så behöver man inte ligga så länge i vaken.

/Micke W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man använder normalt en ryggsäck på ca 40-45 liter. I den har man reservkläder i vattentät stuvning, samt tomma uppblåsta bag-in-box-påsar att fylla ut med. Man vill ha max volym, samtidigt som vikten hålls nere. 

Ryggsäcken försöker man hänga på sig lågt och dessutom använder man en grenrem som ser till ryggsäcken inte flyter upp.

Detta ist f flytväst.

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rätt tänkt! Har arbetat som islivräddare i unga dar inom SLS och även livräddare vid tylösand livskola men har inte tänkt tanken...

Man ser inte direkt en skridskoåkare med brandgula helly hansen västar framför sig....

Jag har badat så många gånger att jag inte ens tänkt på flytväst i dessa sammanhang. Jag har ju min ryggsäck som lyfter mig och min isdubbar/livlina....

Men för den ovane vore det ju mycket bättre men en modern flytväst än ryggflytetyg!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag badade i skarpt läge för första gången på väldigt länge förra året, i mars. Till min förvåning flöt jag högre på skridskoryggan än seglarvästen!

Detta skulle sannolikt ändras om jag låg i några minuter längre, i det här fallet kunde jag enkelt häva mig upp på isen inom en min.

För att svara på den konkreta frågan om varför man inte har flytväst; i mitt fall skulle flytväst skulle göra mig så varm vid skridskoåkning att det skulle ta bort mycket av glädjen.

@pripps: Det är ganska stor skillnad om man stått och väntat på sin tur vid en övning eller om man åker skridskor fram till plurret. Visst är det en chock, men med bara lite koncentration så får i alla fall jag andningen under kontroll och börjar fungera rationellt...
Att springa sig varm i bristfälliga kläder verkar ofattbart korkat och direkt farligt i så låga temperaturer. Naturligtvis byter man vid behov med hjälp av sina kamrater om till torra kläder, helst i en vindsäck om man inte kan komma i lä.

Rätt utrustning är kanske ännu viktigare vid skridskoåkning än båtliv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu åker jag ju inte skridskor, utan isfiskar och kan/måste alltså ha mycket varmare kläder på mig än ni som rör er mycket, varför en flytoverall är oumbärligt för mig, men jag har många ggr reagerat på vad TS pratar om.. ingen skridskoåkare har vad jag sett använt någon typ av flytväst, i många fall inte ens en ryggsäck.

Rent spontant undrar jag varför inte självuppblåsande västar används? Funkar dom inte i minusgrader, eller vad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man är på isen ska man försöka vara så flat som möjligt på framsidan så man inte fastnar på iskanten när man försöker häva sig upp. Därför är det direkt olämpligt med uppblåsbar väst och inte så bra med seglarväst.

Man flyter faktiskt riktigt bra på sin säck med luftäta ombyteskläder-påsar i.

Hade förut gärna vantar och andre grejor i min magficka på annorakken men det ska man alltså inte ha märkte jag vid en isvaks-övning.

Små barn som själv inte brukar kunna ta sig upp och som åker utan säck har alltid räddningsväst på sig i gänget. Större barn utan säck har sin seglarväst och isdubbar och en förälder eller annan vuxen åker alltid nära barnen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK Cia, det var ju en logisk förklaring till varför flytväst inte är någon höjdare. Men om vi leker vidare med tanken på uppblåsbar väst, fast buren bakvänd? Leker o spekulerar bara med tanken eftersom det finns en hel del människor som gillar att ta på sig hockeyrören och ta några vändor landnära, och alltså inte har någonsomhelst anledning att bära ryggsäck. Förutom den redan nämnda, som flythjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min tanke låg på uppblåsbar väst, tänkte iof inte på att man kan fastna i iskanten, fick jag lärt mig nått idag med. Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle inte vilja ha nackkudden i ansiktet. Kan se framför mig hur den snabbt blåser upp sig och bryter nacken av mig, jmf krockkudde. Förvånad

Vill man ha väst är nog seglarväst bättre. Min gubbe har det på sig när han åker isjakt, det har alla isjaktsåkare.

Har man ingen säck på sig är seglarväst bättre än inget i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

haha, så sant. Det finns roligare sätt att skaffa sig blåklockor på :) Det var ju bara lite spånande fr min sida, det känns faktiskt lite underligt att den ganska stora marknaden av skridskoåkare, fiskare m.fl. inte dragit åt sig kommersiella intressen för säkerhetsutrustning. För båtlivet är det en självklarhet för de flesta att maximera säkerheten, medan den tid då isen ligger, det helt verkar ignoreras, och man är hänvisad till ryggsäckar. Speciellt illa i de fall en ryggsäck kan vara utesluten för den aktivitet man ägnar sig åt för tillfället.Var mest inne på om det skulle kunna tänkas finnas någon typ av uppblåsbar flythjälp som ska bäras bakfram.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid isjaktssegling (Isabella) har de flesta flytoverall, vilket brukar vara mycket bra vid plurrning.

När det är skridskoåkning kör jag med rycksäcksmodellen eller åker på mycket säkra isar (plogade banor)

I båten är det dock flytväst på som gäller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För det första så tror jag tvärtemot dig att marknaden är mycket liten. Tänk på att våra svenska och framför allt då mellan och sydsvenska isförhållanden är i det närmaste unika, att jämföra med båtliv som många i i stort sett hela världen ägnar sig åt.

Dessutom tycker jag inte att säkerheten ignoreras, iaf inte bland skridskoåkare. Tväretemot så har utrustningen utvecklats ganska mycket bara de senaste åren, för att underlätta både själva simningen och uppstigandet. Säkerheten är även ett ständigt återkommande ämne i diskussioner och artiklar bland skridskoåkare.

Bland fiskare framför allt, men även övriga så är säkerhetsmedvetandet, eller snarare riskmedvetandet, dock ofta ganska lågt.

I de fall ryggsäck är uteslutet så bör isen naturligtvis rekas innan aktiviteten. När jag skridskoseglade t.ex. så rekade vi alltid isarna vi skulle segla på, åkandes skridskor, utan segel, med full utrustning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det? I så fall ställer jag mig samma fråga..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det är säkert så att den faktiska marknaden är liten och det var ju som jag sa, mest lite spånande eftersom jag tycker att det är ett segment bland alla säkerhetsprodukter i övrigt som saknas. Vem vet, om man slapp ryggsäcken för att kunna ha på sig nåt mer bekvämt kanske fler skulle börja långfärdsåka?

När du säger att säkerheten är hög bland skridskoåkare så antar jag att du avser långfärdsskridskoåkandet (sicket ord) medan jag mer är inne på helt vanlig skridskoåkning, på småsjöar runt om i landet. Att säkerhetstänket är prioriterat bland proffsen tvivlar jag inte alls på, men jag ser väldigt sällan 25 ungdomar, åkandes på hockeyrör med ryggsäckar påtagna. Däremot ser jag ofta desamma utan flytväst eller annan hjälp, eller ens isdubbar (och jag har dragit upp ett par av dem).

Som fiskare använder jag flytoverall, vilket underlättat vid en hel del tillfällen då isen gett vika och just kategorin fiskare har anammat säkerheten väldig bra under senare år. Iofs hjälper säkert det faktum att flytoverallen förutom det uppenbara, även har fördelen att man håller sig varm i de flesta temperaturer och förhållanden 

Senast ändrad av KillerBoo | 18 januari 2010 | 18:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst moderator

Jag har faktist ingen aning här.

Jag har inga antydningar till rapportering i den inkorgen där dom skall hamna. Ska kolla med ADMIN om dom sett nåt.

Oföratående här. Kan det ha flugit in en vänstergängad fnurr i servern tro?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I allafall så var det rapporterat den dagen jag ställde frågan.

Kanske någon som klickat på fel ställe bara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...