Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Gäst Ingemar

Kylproblem B20/100-drev i friläge

Rekommendera Poster

Gäst Ingemar

Har en Ockelbo C19 med AQ115 och 100-drev. Om jag kör motorn i friläge så drar värmen iväg upp på rött, även om jag varvar upp motorn. Om jag lägger i växeln och gör fart genom vattnet (även låg fart) så kryper värmen ner och blir normal. Vid körning på marchfart har jag inga problem alls. Kylslangar nya, oljekylare rengjord, impeller ny, termostat ny (kontrollkokad), det kombinarade vattenintaget/avgasutsläppet är helt. Jag har slut på idéer. Kan någon hjälpa mej?? :-?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Tycker det låter som om vattenpumpen inte funkar som den ska. När du kör båten får motorn lite extra tryck (sjövattnet), o tempen går ner. Har du bytt impeller själv, eller e det någon verkstad som har gjort det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ingemar

Bytt själv, och kollat och dubbelkollat. Har haft problemet ett par år och jag brukar dra i glykollösning på vintern och kopplar då en extra slang på pumpen. Den drar i sej fem liter på ett litet kick. Jag har funderat på om avgaserna kan bubbla upp in vattenintaget, men då borde det vara ett känt problem....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Koppla loss innloppsslangen till motorn o starta upp, kör en kort stund bara!! Kolla så vatten pumpas inn te motorn, om inte får du nog riva isär drevet igjen tippar jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ingemar

Jo, jag är inne på att köra med en annan slang till pumpen direkt doppad i sjön så ser man ju om pumpen funkar och om tempen håller sej lugn. Tyvärr är semestern slut så det blir helgjobb. Tack så länge......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Boston

Hej Ingemar. Jag hade samma problem på min Ockelbo T17. Problemet som jag ser det finner du i den s.k. stöveln som avgas och kylvatten-intaget sitter i. När du ligger still så suger pumpen i sig avgaser istället för vatten. När du sedan åker framåt löser sig detta av sig själv då vattenintaget är beläget framför avgasutblåset. Jag verifierade min teori genom att köra raka rör på avgassidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ingemar

Precis i linje med vad jag börjat misstänka! Hur modifierade du avgasutsläppet? Går det att demontera den yttre delen av stöveln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är ett känt problem med 100 drevens avgaskonstruktion. Bästa är att sätta separat insug av kylvattnet via för det avsedd skrovgenomföring i aktern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

samma på min motor och din teori stämmer till fullo.... avgaserna blåser bort vattnet från insuget så du måste köra båten för att få in kylvatten... :-) en utav de stora nackdelarna med stöveln till 100 drev

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst robban

har precis samma problem med min nyrenoverade b20, 100 drev, funkar bra bara båten gör minsta fart framåt. funderar på att flytta kylintaget för att slippa problemet. men borde inte detta varit ett problem redan när motorerna tillverkades? någon som var med på 70 talet som vet?? Robban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mats

Hej! Jag har INTE detta problem med min B20/100-kombination! Kan det vara så att era avgasrör ligger för högt i vattenlinjen, eller att eventuellt mellanväggen mellan avgasutsläppet och kylvattenintaget har frätts bort, alternativt blivit skadad?? Gissar bara, men kan kanske vara lönt att kolla. Mitt avgasrör (hålet i akterspegeln) ligger mitt i vattenlinjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lasse

Detta ät tydligen ett vanligt problem med B20 100-drev har precis samma problem,rev isär vatten pumpen i tron att det var impellern som var dålig,värmen går upp om jag stårstill för länge på tomgång men börjar jag köra så går värmen ner till det normala,jag är medveten om prolemet menhar inte löst det,så jag har kört så här i 2år så är det någon som har en enkel lösning på problemet så är jag väldigt tacksam för tips,jag tror alla med samma strul skulle bli glada om det löste sig. :lol: :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

Kan vara tändningsfel testa att ställa brytare och tändning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ingemar

Mellanväggen är inte skadad. Placeringen är kanske ett par dm under vattenlinjen. Jag har haft båten några år och bytte topplock för tre år sedan. Inbillar mej att problemet har ökat. Vad jag kan minnas så hade jag inga bekymmer när jag köpte båten för fem år sedan. Nåväl, Jag tänker fixa ett nytt intag separerat från avgasröret men det får bli vinterjobb. Tack alla som har svarat och tipsat !! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tommy

Problemet känns igen och visade sig i mitt fall vara kylvattenslangen från stöveln till vattenpumpen som inte var stålspiralarmerad. Slangen suger då ihop sig när den värms upp av värmen från motorn. Alltså, inga trädgårdsvattenslangar, dom tål tryck, men inte undertryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plocka isär vattenpumpen och byt gummibussningarna. Kostnad: ca 50kr st. /Patrik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

var sitter kylvatten intaget på din båt? på min sitter det som en svan hals där avgaserna kommer ut allderles bakom intaget (SE BILD) vilket leder till att när båten står still på tomgång så blir motorn varmare än normalt pga luft bubblorna som blir bakom intaget! men om jag puttrar fram i låt oss säga 2 knop så hamnar avgas bubblorna längre bak samt att kyl vattnet både trycks och sugs upp problem fritt vilket leder till bättre kyl effekt! Det finns en andledning till att dom tog bort denna konstruktion!

post-7658-1394234454,7241_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...