Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Kapten_b

Vilken polermaskin är lämplig?

Rekommendera Poster

 Jag har ett härligt jobb framför mig med att rubba min nyinköpta och, minst sagt, matta båt. Provade att rubba med autosol, för hand, på en liten yta och resultatet blev chockerande bra. Jag förstår att man bör ta resten med en maskin, men min fråga lyder: Ska man ha en maskin med 1 eller 2 skivor(rondeller)? Vilket är bäst och effektivast?

 

 

Tacksam för alla svar!/Benjamin Tas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Mitt förslag är att du istället för Autosol använder dig av Abralon. Det är våtslipning det handlar om då.

www.mirka.se  och sedan söker du på abralon.

 

När det sedan handlar om maskinen så använder man en excenterslip till jobbet. Och en pumpduschflaska med vatten.

 

Min båt på bilden här har jag gjort precis så, och den var gul vid vattenlinjen och kritad i friborden. Se hur den röda bilen återspeglas i skrovet!



Senast ändrad av Matrix | 15 januari 2010 | 06:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! nog kan du slipa som han säger, men det beror ju lite på hur dålig din gelcot eg är. om du ska polera så ska du ha en polermaskin med en rondell, den skall även helst ha inställbart varvtal så man kan ställa ner varvet rejält. vid vaxning däremot så är den med två trissor suverän!

Lycka till!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren jag fått!

 

M.a.o så är enkel skiva också bra.Beträffande Abralon så verkar det vara seriösa grejer, tillverkade åt proffs. Jag tror att jag kontaktar Mirka och köper hem div. tillbehör efter att jag snackat med dem om just mitt fall.

Tack ännu en gång för hjälpen!/Benjamin Tas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den bästa internetsida på svenska som jag har sett gällande detta är www.thepolishman.se/ Det handlar mest om bilar men du hittar också specifika svar om båtpolering om du letar lite. En regäl rondellmaskin med en skiva och lågt varvtal, ner till 600 varv eller nåt, och bra medel kommer att göra livet lättare för dig i vår.



Senast ändrad av Stan | 15 januari 2010 | 14:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gelcoat är betydligt hårdare än billack så för att utföra jobbet inom rimlig tid så bör du använda en sk roterande maskin.. dom har ställbart varvtal och jobbar effektivare.. Båtpolermedel är ofta kraftigare än till bilar, så använd t.ex Meguiars serie för marint bruk.. Vax är i stort sett det samma för både lacker och gelcoat.

Den med två huven roterar inte utan det är en sk orbital polisher(svenska namnet??) Bra på billacker om man är oerfaren och bra att lägga på vax med..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle köra som Matrix skriver, det är en beprövad metod numer.
Har sett att båttillbehörsfirmorna säljer Abralon-kit numer.

Sedan skulle jag kommande år bara tvätta av båten med en bra cleaner, och waxa genom att lägga på waxet med en svamp blött i vatten och polera med polerduk/polerpapper.
Tro mig, det räcker väldigt långt.
Rengöring innan waxning är A och O, allt gammal wax måste bort, därav skall man inte tvätta av lite snabbt med Ajax bara, typ.
Maskiner är tunga att jobba med ovan huvudet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som att Matrix´ s recept är bäst just nu. Tror att jag kontaktar Mirka för vidare info.

Tack alla ni som svarat på mitt inlägg.

Glöm inte, båtsystrar och bröder, den som väntar på nåt gott.....

Våren kommer tidigt i år, med tanke på den ovanligt kalla vintern....(förhoppningsvis)

Mvh Benjamin Tas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det säkert går att våtslipa, men det tar bort onödigt mycket material, och i en oerfarens händer så kan resultatet bli ojämnt och t.o.m skada gelcoaten...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Heja!

Börja med att undersöka om du verkligen behöver våtslipa, kör med roterande polermaskin och ett riktigt bra medel(Autosol, Meguiers, Lahega eller liknande), får du då tillräcklig glans och djup så är det bara onödigt att våtslipa. Vad gäller våtslipning så sker detta i tre steg, därefter kan du gå på med polermaskinen för att arbeta upp glans och djup - m.a.o så är det ganska arbetssamt.

Lycka till!!

Tommy H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att våtslipa med Abralonskivor och excenterslip är inte riktigt att jämföra med vanlig våtslipning med slippapper. Abralonskivorna finns ju med 4000 korn som faktiskt avverkar mindre än det gör med rubbing och roterande polermaskin. Efter 4000 skivan så kan man gå på direkt med vax och polerskiva.

De enbart oscillerande maskinerna, oavsett en eller två skivor, fungerar bäst för vaxningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Håller med om det till 100%. Att rekommendera folk att köra med Autosol är att chansa, jag menar att det är mycket lättare att slipa igenom gelcoatskiktet med rubbing och Autosol än att genomföra arbetet med Abralonmetoden. Med denna typen av våtslipning som tar så tunt av gelcoaten är i jämförelse som att skära ost med osthyvel eller med en förskärare.Flört

Med Autosol får man ett ojämnare arbete om man jämför med behandlingen med Abralon, när man abralonslipar med 2000-korn blir ytan något matt, men helt jämn. Efter en övergång med 4000-korn får man upp glansen och när man sedan avslutar med vax eller som jag gjorde och har gjort varje år efter min våtslipning använde TCnano har fått ett skrov som ser ut som det precis har kommit ur formarna trots att båten är gjuten 1979!

 

Här en dålig bild då båten köptes 2004 och slipades våren 2005.



Senast ändrad av Matrix | 20 januari 2010 | 19:51

post-27568-1394236217,6374_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Och här en bild efter nedslipning av både fribord och botten, botten epoxybehandlades sedan på rekommenderat sätt.

Vattenlinjen målades med tvåkompfärg med hjälp av ett laserpass med maskning sent på kvällen.

post-27568-1394236217,6628_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Och så här ser båten ut idag med ett egentillverkat utskjutbart peke för gennakern.

post-27568-1394236217,7273_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det lika enkelt att slipa med Matrix metod som Autosol, ja då tror jag mer på Matrix-metoden. Vad är skillnaden på roterande och oscillerande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är denna metod tänkt bara för gelcoat?

Bilderna visar ju inget om hur skrovet ser ut(oxid, ojämn glans, små repor, polerrosor etc), närbilder med bra ljus, typ krafig LED eller Xenon är det som avslöjar..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste bara svara på dett inlägg då jag är en riktigt putsbög. Jag rekommenderar att du köper en polermaskin med ställbart varval  typ Jula för en ca 500kr, brukar säljas för 300kr under tidig vår.

Fukta alltid svampen på maskinen för att få en finare polering. Ju fuktigare destor finare slipning.Skrovet gör du på mindre än 1 timma.  Överbyggnaden tar längre tid o kräver lite handpolering för att inte skada o för att komma åt alla ställen. När du går över ett hörn håll ifrån maskinen för att undvika att gå igenom gelcoaten.

Att vax är vax är inte sant, läs artikel i tidningen Praktiskt båtäganden där man testar både rubbing o vaxing o mäter glans efter x antal månader. Även smutsavisningen är viktig!

Jag rekommenderar Autosol Turtle Marine Wax det är den bästa kombinationen jag har testat. Detta ger bästa glansvärde o bästa hållbarhet enligt testet i tidningen Jag har haft 8 båtar nu så det har blivit ganska mkt polering under åren.

Jag har 8 plastbåtar så det har blivit en del polerande under åren.


Lycka till !


MVH Kent

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se bild på min gamla Flipper från 1979 som jag hade innan. På denna har våtslipat doghouse med 1000,2000 samt Autosol pga kraft solblekning som blir under åren. Även fastbrända rester av deklaler går ofta bort med lite slipning. Oj vilket resultat!

post-3703-1394236227,8113_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Praktiskt båtägande ger jag inte mycket för, deras propellertest var ju rena skämtet, hade ingen aning vad dom talade om..

Har inte läst polermedel/vax testet.. Men polermedel för gelcoat är betydligt aggressivare än för bilar för att gelcoat är hårdare och tjockare än en klarlack.. Som skydd funkar sk sealants eller vax från bilvårds världen alldeles utmärkt.. nästan bättre då dom verkar vara mera utvecklade och lättare att använda.. T.ex använder jag ofta Optimums Opti Seal eller Car wax som man bara sprayar på, torkar av och ger utmärkt skydd..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytan ska vara bra dålig för att det ska vara nån mening att slipa med våtslip eller dylikt.

Personligen ser jag våtslipning som sista utväg, våtslipning med efterföljande polering tunnar ut gelcoaten mer än bara polering.

Det finns riktigt bra polerpastor som med en ordentlig polermaskin tar tar bort det mesta.

Jag brukar använda ett märke som heter lahega, supercut 10 för grov polering, supercut 11 för finare.

Avslutar alltid med en vaxpolish och sedan ett hårdvax på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Kent!

 

Man kan alltså få en bra och blank gelcoat för en billig peng ändå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Lasker!

 

Är inte Autosol ett bra medel för gelcoaten, slipar den gelcoaten tunnare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

All polering slipar, dock genom att blöta svampen erhålls finare polering, det som är unikt med Autosol är att den bryts ner o blir finare under tiden man polerar. Våtslipning är sista utvägen och görs bara på riktigt tråkiga plastytor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...