Kapten_b 0 Postad 15 Januari , 2010 Hej! Jag undrar om 60 hästar 4-takt räcker till en 600 kilo tung båt, som jag köpte i höstas men ännu inte provat. Tänker då framför allt på planingen. Båten är en Örnvik 510 Cruiser från 2003. Motorn är en Mercury 60 hk 4-takt från 2008. Någon som har erfarenhet av liknande båt och motor kombination? Tacksam för alla svar/Benjamin Tas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 15 Januari , 2010 Låter klent tycker jag. Läste på ett finskt forum att den inte ens planar med 4 pers, om dom inte flyttar sig fram i båten, topfart 23-24 knop bara.... Så 80-90hk låter nog vettigare. Att sätta en för liten motor på en båt är inte speciellt smart, du blir snabbt trött på en sån båt och sparar egentligen inte mycket pengar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 15 Januari , 2010 håller med om att det kan vara i klenaste laget men sen beror det på hur du vill använda båten. Jag tror absolut att det räcker för att båten ska plana och jag gissar att du får en toppfart på ca 25knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 16 Januari , 2010 Tror också du kommer upp i planing, men sen får motorn jobba skiten ur sig för att hålla sig i planing om ni är några i båten. Skulle defenitivt satsa på en större motor om jag var du.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kapten_b 0 Postad 16 Januari , 2010 Jag köpte båten i höstas, med motorn monterad. Känns jobbigt och dyrt att byta den mot en 80/90 hk redan. Tror att jag provar den först sen får jag se. Skall i.o.f.s inte tävla med båten, utan bara köra ut med familjen (3 barn under 7 år) och fiska/bada. Men jag kan hålla med om att det känns klent med bara 60 hk. Tack för alla svar hittils! Benjamin Tas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Coffe83 0 Postad 17 Januari , 2010 Kör med 60hk själv och min är en Uttern 510 med en vikt på 400kg (om jag inte minns fel), tycker 60hk funkar bra med min båt men en tyngre skulle nog inte gå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 125 Postad 17 Januari , 2010 Hej, Jag har en Ryds 568GT som väger 695 kg utan motor med en 80hk fyrtakt. Toppar ca 32 knop med två personer. Givetvis beroende på dina krav på prestanda men spontant känns 60hk i minsta laget. Men det låter klokt att testa innan du köper nytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kapten_b 0 Postad 19 Januari , 2010 Jag gör precis som du säger, provar först. Annars är det bara att öppna lädret stort och hoppa över Milan resan i vår och Sicilien resan i i sommar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 186 Postad 19 Januari , 2010 Hur stor cylindervolym har denna 60 hästars Mercury, är det en upptrimmad 50 hästars motor eller en strypt 80 hk ?? För jag antar att det är inga som har cylindervolymer som är optimerade för 60 hästar. Nu ser jag på Mercurys hemsida (gäller i å för sig årets motorer) att Mercury 60 hk har samma cylindervolym som dess 50 hk på ca 1 liter och jag tror att det är för klent för denna båt. Nästa nivå, 80 hk, har hela 1,7 liters volym dvs 70%. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kapten_b 0 Postad 21 Januari , 2010 Vet tyvärr inget om cylindervolymen. Vart hittar man uppgifter på det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 21 Januari , 2010 det stämmer. det är samma block och cylinder volym som en 50hk. dock ingen upptrimmad sådan utan 60 hk blocket är byggt för att vara 60hk och stryps därefter ner till en 50 hk. dessa motorhuvuden är förövrigt samma som i yamahas fyrtaktare. man kan säga att det är en yamaha motor med mercurys rigg växelhus och kåpor mm /D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser