Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
AndyL

Flagga

Rekommendera Poster

Jag har nyligen köpt en segelbåt och är osäker om jag får föra svensk flagga eller ej, jag är nämligen Brittisk medborgare men bosatt i Sverige sedan många år. Man vill inte göra fe! Skäms 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att sålänge båten är registrerad i sverige så får du föra svensk flagg, men är inte helt säker, hoppas någon annan har det helt klart för sig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din svenska är tillräckligt bra för att lura ev KBV-gubbar. (Iofs är ju inte dom några raketforskare men ändå...)

Skämt åsido, jag har ingen koll på vad man får eller inte får i de sammanhangen, men tvivlar på att någon kölhalar dig för att du i en svensk båt för svensk flagg i svenska vatten. Bara du medför svensk öl ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vänta här nu.. nu förstog jag inte riktigt. Om båten är reggad i Sverige så får den bära Svensk flagg. Men vi har väl inget båtregister ännu? Eller menar ni försäkrad kanske?

De löjliga tiderna med att ta upp flaggan och ner flaggan rätt tid på dygnet har gjort att jag skippat flaggan helt. Jag har inte orken att passa tider på havet.

Akta dig för fasiken att flagga på natten, man blir lynchad här då! På min föredetta segel båt, hissade jag flaggan i maj och tog ner den i augusti. Gubbarna vid båthuset pratar fortfarande om detta missbruk. Och då är jag Svensk vete fan hur pratet skulle gått om jag vore Brittisk medborgare.

Så akta!

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, åtminstone jag menade med svensk båt att den är försäkrad i Sverige.. Därav mitt val att skriva svensk båt istf svenskregistrerad dito :) Lite illa uttryckt kanske men...

Beträffande flaggreglerna så borde vi ligga jämsides :) Min flagga sitter fortfarande uppe :) Lite frusen ser den ut, men vaffan... det är ett stycke tyg inte en kunglighet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med flaggreglemente är inte helt lätt att utröna. Att det dessutom blivit oerhört mycket slappare när det gäller flaggreglementen nu för tiden är ju uppenbart för en gammal stofil som mig, som ändå , av lathet och dåligt minne, annpassat sig till den allnmer allmänt slappa flaggbeteendet.

I klartext fungerar det i regel så att jag, om jag skall ut och segla i fyra veckor, hissar flaggan i samband med att jag gör klar båten för avgång. Sen glömmer jag att ta ner den vid solens nedgång (dock senast kl 21.00) och det har hänt att den sitter klvar på båten, en vecka/fjorton dar efter avslutad seglats.

Det man kan få fram om man Googlar i ämnet stämmer överens med min minnesbild; Ett fartyg för nationsflagga efter dess ägares nationalitet. Så är du Brittisk medborgare och ägare till fartyget, borde du föra Brittisk flagg i aktern och svensk gästflagg under SB vantspridare. Dessa flaggor bör hissa hissas och nedhalas samtidigt med den egna nationsflaggan. Då klubbvimplar och dyligt som princip bör föras under styrbords vantspridare, men när gästflagg hissas flyttas över till babords vantspridare, blir det ett väldigt hissande oich halande av flaggor och vimplar för din del.

Sen kan ju frågan vad som uttrycket fartyg betyder.

Å andra sidan kan du ju hissa svensk flaggj och hålla käften (så att ingen hör ev engelsk brytning)Flört Där det inte finns nån åklagare faller ingen dom

En liten solskenshistoria i sammanhanget;

Under det sk seglartåget som våldgästar våra hamnar i Bohuslän under en vecka på sommaren, tog jag och min fru en sväng till Smögens brygga för att titta på jippot. När vi hade gått bryggan från fiskhallen till Flundrebosand och var på väg tillbaka vid de seglartågsbåtarna som låg längst in i Smögenhamnen fick jag se en syn som förvånade mig.

Det låg en stor norsk segelbåt med mycket ungdomar ombord. Klockan var exakt 21.00, när en av ungdomarna reste sig. Lyfte flaggstången med den norska flaggan ur sin hållare, rullade ihop den och bar ner den i ruffen. Det hela gick så snabbt att jag inte han att reagera och få fram kameran.

Hur man hanterar sin nations flagga har väl lite med synen på sitt land att göra. Vi svenskar har väl aldrig satt vare sig Sverige eller det svenska speciellt högt om man jämför med Norrmännen tex

Senast ändrad av toaen | 15 januari 2010 | 07:02

post-945-1394236214,7873_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Du får endast föra svensk flagg om båten är registrerad i Sverige, annars är det faktiskt ett brott!! Man går då under falsk flagg!!

Alltså, det land båten är registrerad i den flaggan för du.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då återkommer vi till vad ett föregående inlägg tog upp... I Sverige finns inget båtregister. Får man då inte föra flagg eller hur menar du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men nu uppstår problemen.

Om vi pratar skepp dvs längd och bredd större än 12X4 meter så gäller i Sverige det som skrivs i tråden. Och då gäller normalt att registrering sker i det land där majoritets ägaren till fartyget/skeppet har sitt säte vilket kan vara ett företag eller person. Om det är en person så gäller normalt det land man är medborgare i. Men med de nya EU reglerna och fri rörlighet har man möjlighet att som person och ägare ansöka om registrering i annat land än det land där man är medborgare.

Stora delar av europa har även krav om registrering av andra fartyg/båtar än de som är skepp, dvs mindre än 12X4 meter men det har inte Sverige som utgör ett undantag från stora delar av världen. Därför blir det lite mer komplicerat vad som gäller i detta fallet. Men med största sannolikhet så gäller nog regeln om ägarskapet och då skulle ju en engelsk flagga vara naturlig förutsatt att man registrerat båten i England men som eu medborgare kan man ju be att få registrera sin båt i Sverige, men här finns ingen myndighet för detta så det går inte. Moment 22 har infunnit sig.

Ännu klurigare blir det om man sen lägger till att om det förs Engelsk flagga så gäller de regler som gäller i England, bla. avseende nautisk utbildning för att framföra ett fartyg med engelsk flagg och dom är inte samma som i Sverige. I Sverige krävs ingenting i dagsläget om det rör sig om ett fartyg/båt mindre än 12X4 meter.

Så frågan är mycket akademisk och att tala om registrering etc är ju svårt och inte tillämpligt när man inte har registrering av båtar i Sverige.

Kontenta....enligt min mening så kan du köra med svensk flagg och se glad ut. Det gör livet mycket enklare.

Per

Senast ändrad av oceanis | 15 januari 2010 | 10:05

Senast ändrad av oceanis | 15 januari 2010 | 15:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv hissar jag flaggan när jag lämnar min hemmahamn och tar ner den när jag kommer tillbaka till hemma hamn.

Oavsett om jag är ute en timme eller en vecka..

Jag kör iofs motorbåt å vi har ju inget sjövett... SkrattandeTungan

Lite offtopic kanske..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör iofs motorbåt å vi har ju inget sjövett...    (Av RikardE)

.... heller (tillagt av yours truly) Cool

Usch, ännu mer OT.

Och nä, inget större allvar i det, men kunde bara inte låta bli

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag sätter ut flaggan när jag flyttar ombord på våren och tar ner den när jag torrsätter på hösten, med ett undantag i Säby på Jylland brukade man förr spela ner flaggen, vet inte om det förekommer nu, då tog jag ner den.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som nämnts så ska du föra brittisk flagg eftersom du är brittisk medborgare, men vi svenskar tycker inte reglerna är så viktigt inte har så stor känsla för vårt land eller flagga.

Rätt sammanfattat? Oskyldig

/Benny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog inte så att vi inte tycker saker är oviktiga eller har bristande känsla för landet och dess nationalitets symbol.

Det är nog mer så att det är otydligt i vårt regelsystem som kommer i konflikt med bla EU reglerna. Om ingen registrering krävs i Sverige blir det svårt att registrera båten och det är inte självklart att det är medborgarskapet som skall gälla även om det skulle vara ett skepp. Man kan få registrera i andra länder ovsett sitt medborgarskap om man ansöker om det. Sen behöver det ju inte vara en fysisk person som äger båten utan en juridiskperson i form av ett företag.

Själv seglar jag enligt reglerna med registrerat skepp och svensk flagg trots att jag mestadels har min båt i icke svenska vatten. Jag hissar och halar enligt regelboken men missar ibland av glömska eller när jag kommer sent tillbaka till min båt efter att jag varit i land. Likaså försöker jag vara noggrann med gästflaggan för det är en trevlig gest till folket i hamnen jag besöker.

Personligen tycker jag det är trevligt att hantera flaggan på ett riktigt och rätt sätt.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personligen tycker jag det är trevligt att hantera flaggan på ett riktigt och rätt sätt.

Japp så ska de´ va.Ordning o reda.Oskyldig 

Senast ändrad av sunerotting | 15 januari 2010 | 15:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl inte så att jag bryter ihop när jag ser en flagga uppe mitt i natten men jag tycker det är en trevlig gest att följa flaggreglerna. Visst är det lätt att glömma ibland, eller inte ha lust. Det är ändå kul med den aktivitet det skapar när den ska ner på kvällen och upp på morgonen. Är man dessutom inte på svensk vatten så är det väl ett måste.

Funderar lite på hur man får flagga. Jag och min fru äger båten tillsammans. Hon är har utländskt medborgarskap. Har läst någonstans att man får välja vilken flagga man kan föra i det fallet. Någon som vet?

/Benny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En invandrad bekant hade sin brorsa på besök.
Brorsan tyckte det var helkul att jan köpt en båt så han tog med sig deras hemlandsflagga som de satte på båten, mest på kul, och gav sig ut på en tur i Stockholms skärgård. J-VLAR vilken utskällning de fick av KBV! De tyckte inte alls det var gulligt med ostasiatiskt flaggad Maxi 68 en solig helgdag under sommaren som alla andra. Det vara bara att plocka ner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OT och ironi är riktigt kul!

Å det är allt som oftast bättre att försekomma än försekommas..

;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hade fått för oss att Shetland hade den Skotska flaggan och hade den givetvis hissad när vi gick från Norge. Vi lade oss i hamnen och upptäckte då att de andra båtarna hade Shetlands flagga.

Det blev till att leta upp en affär men det var stängt och eftersom ingen hade sagt nåt så fick det bero.

Flaggen hängde oftast i stiltje och det syntes inte att vi hade fel. Att få tag på en Shetlandsflagga  är nog inte så lätt här hemma då vi redan hade svårt att få tag i Skottlands.

Shetlands flagga m.fl

http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.stalvik.com/images/Flaggor/flag_shetland.gif&imgrefurl=http://www.stalvik.com/Svenska/faktasvgb.htm&usg=__wMQrpxwOe-VCO5E6JWmBINPWfa8=&h=315&w=472&sz=4&hl=sv&start=1&um=1&itbs=1&tbnid=LwufH8M1jJf-tM:&tbnh=86&tbnw=129&prev=/images?q=shetlands+flagga&hl=sv&sa=N&um=1

Där kan man även läsa att flaggan inte är godkänd ännu men används ändå så vi var nog inte så fel ute med vår Skotska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad hade kustbevakarna med det att göra?

På andra sidan gatan, där jag bor, bor en kustbevakare och hans Thailändska fru. De flaggar med både den Svenska och Thailändska flaggan - på samma stång.

Tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det ok att åka runt med Amerikansk flagga om man har en Amerikansk båt? :) Vet inte om båten är reggad i Sverige för den är importerad någon gång från USA. Kan man kolla upp om den är reggad i Sverige via skrovnummer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Amerikansk flagga har man om man kommer från amerika, svensk om man kommer från sverige.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flaggan följer nationaliteten, sedan kan man komplettera med gästflagga om man har personer från annat land ombord, gästflaggan på sb sida.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...