Rookie1 0 Postad 14 Januari , 2010 Jag och en kompis ska byta durk i vår nyinköpta Wellcraft 23.... Vi hade tänkt att lägga ett skeppsgolv av typen Junkers ovanpå som ytskikt Är det någon som har erfarenhet av detta.....???? Tack på förhand /Rookie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pripps 0 Postad 14 Januari , 2010 kanske inte alls va detta du ville ha svar på men jag har iaf laggt många junkers golv bla den typen du skriver. Kanon fina golv att lägga. sen hur det funkar i en båt vet jag inte. kan tänka mig att du måste plugga och skruva då de golven är flytande, lär ju slå sig annars då fukten kommer skyttandes. jag kan ju ha helt fel iof. lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rookie1 0 Postad 14 Januari , 2010 Hej, Tack för ditt svar Jag är själv snickare så jag har också lagt en del sådana här golv..... Min fråga egentligen var om man behöver lacka det eller göra något annat åt det....kanske lägga det på en platonmatta? Vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. /Rookie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pripps 0 Postad 15 Januari , 2010 Jag är ju helt övertygad att du iaf behöver lacka översidan, får ju inte bli nått vatten under då rötnar det ju. det svaret hjälpte säkert inte heller Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 15 Januari , 2010 Om man är snickare, varför funderar man på att lägga ett golv avsett att ha inomhus? Junkers golv är ju 15-20 mm tjocka och skulle du sen ha platonmatta som du föreslår blir det t.o.m uppemot 30mm tjockt. Tillsammans med en lösning som inte passar utomhus i en båt. Det kommer ju bara att bli en trist lösning som du får kasta ut ganska snart. Fundera om och lägg dina pengar på att köpa lite bitar teak och gör en teakdurk. Om det inte är allt för stora ytor är det inte speciellt svårt. Det finns mycket skrivet på nätet om det. Tjockleken på en sådan durk blir mellan 7-12 mm och håller garanterat och blir snyggt. Du har ju snickarkunskaperna så satsa dina pengar på något som blir bra direkt. Tycker Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 15 Januari , 2010 Man bör behandla ovan- och undersidan liknande, t ex lackas ovansidan måste undersidan minst målas. Behandlas bara ena sidan kommer golvet garanterat att slå sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 16 Januari , 2010 En båtgranne hade lagt kiray som golv. Han hade sågat bort dom rundade kanterna och förmodligen fräst ett nåtspår i varje och sedan hade han lagt limmat och skruvat det på en formplyfa så det blev mer som durkar.. visst det blir tunga durkar men förbaskat snyggt i övrigt har han gjort all inredning i ek. det matchade väldigt bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 16 Januari , 2010 Om du ska sälja din båt i framtiden så skulle inte jag vilja ha ett inomhusgolv i min båt iaf... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 17 Januari , 2010 om det nu skulle visa sig funka i just den båten och är snyggt varför inte? jag har lekt med tanken att lägga in ett vanligt parkettgolv i min. det är ju oftast inga stora ytor i en båt så det blir inga jättesummor vi snackar om :-P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser