Gå till innehåll
måndag 16 september 2024
Stan

Kapell eller inte på rullgenuan?

Rekommendera Poster

På förra segelbåten hade jag ett kapell på rullgenuan som plockades upp och ner vid varje seglingstillfälle, inget stort och besvärligt jobb men det tar ändå några minuter och är lite bökigt är det om man är ensam.

 På den nuvarande genuan är det ett skyddande UV-skyddstyg fastsytt på den yttersta decimetern. Man rullar in genuan och sen är det klart.

Frågan är om det är några avsevärda nackdelar med detta UV-skydd i stället för kapell. Innan jag fick det på denna båt trodde jag att det bara var nånting som rena hyrbåtar i medelhavet använde sig av, men nu funderar jag på att välja det till mitt nästa försegel också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Stan.

Jag har ingen direkt erfarenhet av detta men som så många andra så tycker jag en del.

En del saker som slår mig då jag ser UV-skydd på rullen är att det efter ett tag slits och därmed ger båten en slitet uttryck för att inte schabbigt. Dessutom så bidrar tyget med en tyngd som påverkar dess seglingsförmåga i lätta vindar.

Som sagt, detta är endast ett tyckande från min sida. Om jag någon gång får för mig att byta båt och rullen skulle vara utrustad med ett UV-skydd så skulle det dock inte påverka mitt beslut i någon större omfattning.

//cctop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kapell absolut.

Har varit med om en genua, i och för sig utan UV-skydd, som skörade efter 3 år. Har också sett  flera båtar som fått sina försegel sönderblåsta när de blåst upp och ingen varit ombord.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft rullgenua både med och utan UV-skydd på mina båtar under många år utan något som helst problem, men givetvis skulle jag välja UV-skydd om jag köper nytt, oavsett kapell eller inte.

Har inte haft kapell tidigare men har det på min nuvarande båt, har inte ens provat att hissa upp det. Men givetvis så skyddar det seglet och håller det fräscht längre. Tydligast är det på röda och blå UV-skydd som lätt bleks.

Och de som får sin segel sönderblåsta när de ligger i hamn, har inte säkrat skotat tillräckligt och har således inget med seglet att göra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En med skoten hårt sträckt genua blåser inte sönder så lätt i en storm.

En genua däremot som inte har skoten satta utan bara har knutits runt med en tamp snurrar lätt upp baklänges så den inte är hårt rullad runt förstaget längre och exponerar sig mer och mer för vinden och blåser snart sönder.

Ett genuaskydd måste vara säkert mot storm då det förhindrar att skoten sitter och håller genuan hårt rullad på plats. Går skyddet upp så blåser genuan sönder. Har sett såna exempel.

Välj ett stormsäkert genuakapell.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att ett solblekt och vindpinat UV-skydd gör att seglen ser lite sjabbigare ut, så börjar det se ut på min båt trots att UV-skyddet är samma färg som seglet. Det kanske är det som avgör ändå?

Går man ner i en båthamnen en dag när det blåser kuling så är det alltid några båtägare som inte har snörat ihop sina rullsegelkapell ordentligt. Jag tror att det är ett vanligare problem än att hela genuan blåser ut med segelhaveri som följd. Några timmar med ett osnörat kapell smattrande i vinden nöter snabbt hål både här och där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är ett vanligare problem än att hela genuan blåser ut med segelhaveri som följd. Några timmar med ett osnörat kapell smattrande i vinden nöter snabbt hål både här och där.

Har segelkapellet blåst sönder så kommer strax därpå seglet att blåsa sönder. Det är nämligen sällan man kan ha skoten satta och sträckta då man sätter upp genuakapellet och då finns inte den åtstramande kraften från skoten. Genuan sitter kanske på sin höjd med ett snöre runt förstaget. Då rullas det baklänges med vindens hjälp och blåser sedan sönder. Det tar bara några timmar så är seglet fördärvat då seglet glipar över och under snöret och öppnar sig mer och mer.

Det måste hända varje båtägare (eller att man ser det i verkligheten på nån annan båt) innan man förstår detta.

Jag ser det vid bryggan rätt ofta att skoten är borttagna från den pårullade genuan och endast beslaget med en rem eller ett snöre. Då borde man egentligen rädda seglet genom att sätta fast skoten och göra fast ordentligt. Men det skulle nog betraktas som hemfridsbrott trots att det skulle bespara ägaren tiotusentals kronor. Försäkringsbolaget gör avdrag för ålder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver ju inte ha kapell om du har uv-skydd, men uv-skyddet ger sämre segelegenskaper, märkbart om du kappseglar. Visst det kan vara lite bökigt att sätt upp men det är det värt, detta gör jag på mina dakronsegel.

 

Forgus: Mitt kapell är konstruerat för att låta skoten vara kvar, så jag snurrar in skoten neråt, tar sedan ut dem under kapellet, då finns det ingen risk/lika stor för att det skall blåsa sönder. Du ökar ju livslängden på seglen avsevärt med kapell Uv-skydd eller inte.

 

Segel gillar inte :

1. Flaxa i vinden. faktor 5/5

2. Sitta uppe i sol utan uv-skydd (när du inte seglar). 3/5

3. Bli inrullad med veck. 2/5

 

Mvh

 

/Carl

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beträffande skoten som ligger inuti kapellet:

Om kapellet blåst upp sitter skoten inte uppsträckta och vinden kan ta tag i seglet som rullas ut några varv och blåser sönder.

Skoten borde alltså titta fram ur kapellet och vara sträckta.

Vad jag glömt i tidigare varning:

Viktigt också givetvis att inrullningslinan är fastsatt och ej kan rulla ut seglet när stormen sätter in. Det blir ju lika illa som om ett skot inte är ansatt.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag inte når skoten från däck har jag mer och mer frestats att inte använda kapell trots att jag har det.
En förutsättning är naturligtvis att man har UV-skydd. Jag märkt att seglet blir något skitigare utan kapell. Men då sitter genuan upp minst 9 mån om året. 
Annars kan jag inte se någon nackdel, seget åldras ju knappast snabbare utan kapell.

Fördelen att strunta i kapellet är, som någon skrev, att man kan rulla upp tight, lägga fast revlinan och spänna skotet hårt mot en knap på masten. Då får man ett segel som är stilla även  storm. Vilket inte ett kapell är och slits våldsamt i höstblåsten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Carlf,

jag läste nu att du rullar skoten runt genuan på väg nedåt och det kan nog funka även i storm förutsatt att skoten sitter tajtade t.ex mot en knap.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man vill ha sina segel fräscha ska man absolut ha kapell. Smutsen från nederbörd gör att seglen ser sjabbiga ut ganska snabbt. Sen måste ju kapellet såklart vara tajt ansatt.  Om man tänker på vad ett segel kostar är det konstigt att argumentera mot. Montera en schock-cord med en plastkrok i ena ändan som du sätter fast nere vid halshornet och den andra ändan i dragskon i blixtlåset så kan du enkelt dra upp  kapellet utan hjälp. Stå vid masten och dra i fallet så slipper du springa upp och ner från sittbrunnen om det kinkar. Tar max ett par minuter.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har i år beställt ett genuakapell. Genuan blir skitig trots hårt inrullad. På min genua har Hamel sail i Karlshamn målat på en speciell UV-lack direkt på duken. Funkar perfekt utan speciellt förlust i svag vind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar svampbob

Ditt knep med att fästa dragkjedjan vid halshornet är ju helt glimrande. Skriv in till tidningen Praktiskt båtägande som tipsförslag. Du bör vinna!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har beställt kapell till vår genua i år, vid fuktigt väder blir det lätt jordslag och mögel på seglet om båten blir liggande några veckor. Röken från kvällens brasa är inte heller snäll mot seglet.
Sedan kanske kapellet inte måste på om man vet att seglet ska upp morgonen efter.

 ett rätt åtdragert kapell ska inte fladdra nämnvärt i vinden, har därimot räddat ett antal genuor där skot eller linan till tullen slitit sig i stormen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vår förra båt hade vi ett genuakapell som vi ofta använde (även om vi hade UV-skydd på genuan). Då vi använde kapellet *och*  tog bort skoten, så beslog vi alltid genuan med ett segelband genom skothornet och runt hela rullen. Jag skulle aldrig leta på att enbart kapellet höll förseglet inne.

 



Senast ändrad av luftvapnet | 06 mars 2010 | 22:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan! Jag vet inte hur aktuell tråden är. Jag beställde segel både stor o genua -06 o bestälde genuan utan UV-skydd o istället kapell till både storen o genuan o tycker detta fungerar jättebra även om jag på senare tid har funderat på om det i efterhand går att sy i UV-skydd i genuan så att man kan strunta i att dra upp kapellet om man skall iväg tidigt nästa morgon eller om seglet är fuktigt tex.

Jag tycker dock risken att seglet blåser sönder om man använder kapell är betydligt mindre, min förra genua blåste sönder en natt då den lyckades rulla ut ca en meter då jag slarvat med att se till att den inte kunde rulla ut sig så därför använder jag kapellet o jag brukar för säkerhets skull alltid koppla bort skoten o beslå seglet med ett beslagsbant genom skothornet runt rullen innan jag drar på kapellet o sedan är det viktigt att man drar åt kapellet riktigt så att det inte kan fladdra onödigt mycket.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ROCK

Om du vill ha UV-skydd i efterhand så går det faktiskt att lacka med en speciell lack direkt på segelduken som min segelmakare har. Du kan säkert skicka din genua/fock till dom så fixar dom dit lacken.

Segelmakaren jag använder och varmt rekomenderar heter Hamel Sail
http://www.hamelsails.com/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej! Detta skall undersökas Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...