Terrafobica 68 Postad 14 Januari , 2010 www.blocket.se/angelholm/Batruff_25468344.htm?ca=11&w=3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 14 Januari , 2010 Bild Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 14 Januari , 2010 Härligt !! Vilken kreativ ide. Sälj din båt i delar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 14 Januari , 2010 Ordet vinterkonservering har fått en ny innebörd i det här fallet betyder det djupfryst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Januari , 2010 Det kanske hade varit nåt för mig. Funderar på att göra ett Doghause på motorseglarn. Dessvärre är den nog lite i smalaste laget. Men man kan ju såga isär och bredda. Det kan ju va en bra grund att bygga på. Pluggen/ställningen som man får göra kräver ju sitt material och även om man kan ta mycket skräp så kostar den i alla fall något. Bygger jag en själv passar den precis, men den kommer att kosta mer än 1000 kr. Sen är det ju transporten. 33 mil enkel väg. Synd att det är så långt bort, annars hade jag åkt di och tittat. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 14 Januari , 2010 Jaja.. beror väl på vad man menar med djupfryst.. den ligger på en gräsmatta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Januari , 2010 Föresten Får ni se nåt liknade på närmare håll så får ni höra av er. Göteborg är nära, så även Stockholm, då jag har barn och barnbarn där och möjlighet till övernattning. Bifogad bild visar förra doghauset jag byggde. Inte så illa pinkat av en trähäst - eller? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 14 Januari , 2010 Ahhh...jag trodde den stack upp ur isen, såg så ut i lilldatorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 14 Januari , 2010 Liknar mer en snyggt förlängd sprayhood i mina ögon, så frågan inställer sig... Vad fasen är ett doghouse i båtsammanhang egentligen? Försökte bildgoogla lite, och haarre jösses vad underliga resultat som uppenbarade sig. Till slut hittade jag bilden ovan som stämmer exakt på min fördom vad gäller ett äkta doghouse. Allt likt en klassisk hundkoja förutom bristen på gavelingång för jycken och glastaket/skylightet. Går det numera att ens i ord ringa in/definiera begreppet över huvud taget, alla sjötermen tycks ha en benägenhet att med tiden överföras till oigenkänlighet. (OK, hundkoja är ju förvisso ingen sjöterm ifrån början). Byggmaterial, däcksplacering, ljusinsläpp, utseende eller nån kombination...?? (Trodde f.ö. också stenhårt att frågeställarens bild föreställde en sjunken båt. :-)) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 14 Januari , 2010 Byggde om mitt hundhus, sågade isär det, och förlängde det 60 cm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 14 Januari , 2010 Original ritning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 14 Januari , 2010 Det där var jvl snyggt gjort Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Januari , 2010 Det du visar på bilden är ett skallejt (Skylight) ett ljusinsläpp i däcket oftast på skutor, som ofta var öppningsbart på flera sätt. Jag ansluter mig definitivt till Lasse_L tolkning av doghause. Doghauset på min havsfidra var till modellen en nästan exakt kopia av den gamla trasiga sprayhooden, men då det byggdes i glasfiberlaminat valde jag att kalla det doghause. Det fylle ju också samma funktion som ett doghause. Tänk att sitta i ruffnedgången med ett par båtkuddar under ändan ocm med en kopp kaffe och en knäckebrödsmörgås med norsk kryddost, en kulen seglingsdag. Gps;en på ruffluckan och manöverpaneln till autopiloten till styrbord. Att en massa okunniga människor anväder begrepp slarvigt har gjort att många begrepp som egentligen har en adekvat betydelse kan betyda nästan vad som helst och som bara förvirrar. Vadå sjömil? vilket år talar du om? (tyckte också först att det rrörde sig om en sjunken båt) Å andra sidan blir nog ett eventuellt doghause mycket snyggare om jag bygger det från början. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Januari , 2010 Om jag hade akterlig vind och det regnade kunde jag stänga till styrhytten med ett kappell fastsatt med kardborreband. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 14 Januari , 2010 Tack för det. Slickar i mej berömet, mycket jobb var det. Nedanstående saxat från Caravell klubbens hemsida. caravelle33.com Jag ville ha en mer ombonad styrhytt eftersom jag hade svårt att hålla värmen på vintern. Dessutom ville jag kunna stänga hytten med dörr akterut. Motorn ligger under förhöjd durk i sittbrunnen, som börjar där hytten slutar. För att få plats med en dörr mot sittbrunnen var jag tvungen att förlänga hytten 60 cm. Styrhytten skruvades av och togs hem till garaget. För att erhålla rätt stil och för att det inte skall se ut som Dala Hemslöjd, sågades hytten av och drogs isär 60 cm och plastades ihop. innan dess gjöt jag av rundningen på hörnet sida / tak, för att erhålla rätt profil. En kraftig gigg i 2 tum 4 snickrades till och framdel och bakdel fixerades på den. Mellan fram o bakdelen monterades gamla bordskivor klädda med Perstorp laminat som har en slät yta, stabila och bra att plasta emot. Till taket användes lackerad masonit som underlag för plastningen. De avgjutna hörnprofilerna passades in noggrant. Plastade ca 8 lager. Hela taket plastades igen och 60 * 60 cm taklucka insattes över förarplatsen. Nytt skott mot aktern i 16 mm teak-plyfa och en skjutdörr (Altandörr i aluminium) monterades.Sittbrunnen blev nu för liten, 60 cm fattades. Skottet mot akterruffen och taket revs och nya durkar och bänkar runt om i sittbrunnen tillverkades. Rutorna, och inredningen i akterruffen finns kvar (under durken), om någon i framtiden vill återställa akterruffen. Dessa ombyggnader blev mycket lyckade. Med dörren stängd är ljudnivån låg och det är varmt och ombonat både sommar som vinter. Den stora sittbrunnen ger gott om plats för solbad i lä bakom sargarna. Bild: Med vinterkapellet på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 14 Januari , 2010 Men nu har ni väl ändå hamnat ot? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 14 Januari , 2010 Nejnej Terra... Vi pratar Övrigt ju Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 14 Januari , 2010 Jaja! Men här pratar man om ombyggnationer av hundhus medan jag vill prata om hur man bäst vinterkonserverar hardtopar, grrrr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 14 Januari , 2010 Dessutom stiger jag inte i graderna längre ju fler inlägg jag skriver, kommit till vägs ände så att säga. MG får väl införa en ny kategori som tidigare föreslagits av Peter_k, medlem utan liv. Senast ändrad av Terrafobica | 15 januari 2010 | 00:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 14 Januari , 2010 Va??? Menar du att hedersmedlem är det bästa man blir?? Nu bidde jag lessen i ögat. Inga fastfrusna hundhus i världen kan få mig att le igen.. Eller jo förresten, det finns ju ett par medlemmar på MG som skriver inlägg man skrattar åt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 Januari , 2010 Men tjära Terrafobica För det första var det du som startade tråden med rubriken Någon som behöver en båtruff? För det andra har jag för avsikt att bygga ett doghause och den båtruffen som du tippsade om ligger ju i linje med mina önskemål. Då är det ju inte så konstigt att vokabulären glider över från ruff till hundhus. Så tråden ligger helt inom ämnet. Om du hade velta tala om vinterkoserverade hartoppar så borde du gett tråden en annan rubrik. På tal om velat. Som det gamle folkpartiledaren (var det Ohlin han hette ?) en gång lär ha sagt; Vi i Folkpartiet vill och har alltid velat. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 15 Januari , 2010 Haha, det där var inte ens OT.... Faen vet i vilken kategori det faller Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 Januari , 2010 Terrafobica - han blev stum. Tänk den som kunde bli det nån gång! tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 15 Januari , 2010 Hehe. Skickade en smiley men den ville inte vara med på bild. Och stum? Jag? Nänä. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser