Sunbird 0 Postad 23 Augusti , 2004 Jag håller med om att fri fart i trånga sund och liknande kan innebära att somliga åker på tok för fort. Om man nu ska införa fartbegränsningar, skulle man då kunna ha en generell regel som gäller på ett visst avstånd från land? Säg t.ex. max 5 knop inom 30 meter från land... Måste påpeka att precis som min förra tanke är även denna helt ogenomtänkt... :-) Vad gäller svall (och även hastighet) finns redan en paragraf i Sjölagen som säger att: [KUR]Den som tar sådan färdväg, håller sådan fart eller annars med fartyg färdas så att han stör omgivningen kan dömas till böter. (Sjölagen 20:3) [/KUR] (Råkade ha boken Fritidsskepparen framför mig där detta står.) Håller med om att lagen är luddig, men den innebär t.ex. ändå att drar man upp väldiga svall precis utanför en bensinmack så kan man dömas till böter! Problemet består naturligtvis i hur man ska kunna identifiera båten, vilket leder till en helt annan diskussion ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Berra Postad 23 Augusti , 2004 Nån som vet vad böterna e för fortkörning på sjön? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sunbird 0 Postad 23 Augusti , 2004 Om du kör exemelvis 23 knop där det är 7 knop får du 1200:- i böter .... :roll: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spirou 0 Postad 14 Juni , 2006 Hej ! Det skulle inte förvåna mig ett dugg. Det är de och sossarna som förbjuder allt som de inte förstår, är roligt, eller har själva (bil, båt, vattenskoter mm). Det är kul att betala skatt som ngn minister sa,,,som själv tjänar mycket pengar. Ta chansen !!!! Rösta bort de inkompetenta idi,,, i höst nu ! /Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Per-PC 0 Postad 14 Juni , 2006 haha, ja skatt.... Allvarligt; Skatter på produkter är de enda vettiga skatterna. Inkomstskatt har väl aldrig någon som haft råd betalat? Bättre slopa inkomstskatten och brutalhöja skatt på boende och ägande då, så slipper vi skattesmitare á la direktörsnivå, och kan sänka det totalta skattetrycket för gemene man (och kvinna) ...vad nu detta har med maxfart till sjöss att göra... //Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zmira 0 Postad 14 Juni , 2006 Lagar hit och lagar dit . Hur vore det om vi skulle försöka följa de lagar som redan reglerar sjöfarten. Där står att man skall ta häsyn och inte framföra sin båt så att det stör omgivningen,bland annat,Det borde väl räcka . 25 knop på fel ställe kan ställa till med katastrof. Använd huvudet och håll er nyktra när ni sitter bakom ratten oavsett om ni kör båt eller bil så skulle vi alla ha så mycket trevligare. supa till kan man göra när man ankrat. Men inga fler dumma lagförslag tack! med en massa knop och promillebegränsningar.Man vill ju kunna flytta sin båt runt ön när vinden vänt även om man tagit en öl,istället för att blåsa upp på land till natten. Men det är klart,Man är väl inte gammal nog att ta ansvar för det heller fast man haft båt i hela sitt vuxna liv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 14 Juni , 2006 Och vem ska kontrollera den hastigheten då? Jag har aldrig sett en kustbevakningsbåt i den här skärgården under mina 19 år här på jorden.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eklund 0 Postad 15 Juni , 2006 Fartbegränsning låter inte som en bra ide däremot låter ett gott omdöme betydligt bättre i mina öron. Däremot skulle det vara obligatoriskt med förarbevis för alla som ska framföra sina båtar oavsett hastighet på deras båtar. Men man klarar sig nog bra med en rejäl skopa sunt bondförnuft allt som oftast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Glastron 0 Postad 17 Juni , 2006 förstå när man klipper, 2 segelbåtar på svag läns och 6 meters avstånd och lungt småpratande. med en BOGHAMMAR magnum 28 jonson dubbelmontage 2*225 MITT I MELLAN då kan man ju första varför seglare inte hejar på motorbåtar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 17 Juni , 2006 Vet inte om det är typiskt svenskt, men rent idiotiskt är det att framföra sin båt som du gör. Du vet att din båt drar upp svall och ändå så kör du där det ligger båtar förtöjda. Sedan när folk blir förbannade på din framfart, så härsknar du till och tänker att du ska den j....n få och orsakar då värre svall. Uträknat av dig för du verkar inte förstå situationens allvar, för du förstör inte bara för dig själv, utan för alla andra som har båt. Du kanske inte vet om, att du är ansvarig för skador som du orsakar med denna typ av framförande. Man kan inte resonera på detta sättet, för det är hänsyn som ska visas och inte HÄR KOMMER JAG Sedan det här med farleder stämmer inte, för oaktsamhet råder överallt och om det blir lagstadgat med ett lågt knopframförande, så är det inte underligt om ett sådant klubbas igenom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 17 Juni , 2006 Att han skulle bli ansvarig för skador som uppstått för någon som legat förtöjd i en farled är ganska så fel skulle jag vilja påstå! Glöastron skrev om någon som kört mellan två segelbåtar som låg 6 meter ifrån varandra. Jag tror flör det första inte att det är riktigt hela sanningen och du säger att det kanske är därför inte seglfolk hejar på motorbåtsfolk. Vad tror du det är som gör att han kör där då? Jag försvarar absolut inte detta beteende för det är både farligt och helt emot alla regler men jag är fortfarande en aning negativ till vissa typer av segelfolk och även såklart vissa typer av motorbåtsfolk, tex han som nu körde den där boghammarn båten, om det nu va riktigt så nära som du skrev. Kanske låte rosm jag tala rlite mot mej själv, men hoppas ni förstår hur jag menar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser