Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Gäst Leif

Max 25 knop innomskärs.

Rekommendera Poster

Gäst Leif

Hej Miljöpartister med ivrigt påhejande av ett antal andra partier tycker att man skall införa en generell hastightesbegränsning på max 25 knop innomskärs. Vad tycker ni?

post-0-1394234291,6038_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Frihet

Det vore bättre om man använde sunt förnuft...både till sjöss och vid tillsättande av vissa politiker....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är ingen bra idé alls. Ibland är ju 25 knop inomskärs en alldeles galet hög hastighet och ibland är det hur lugnt som helst att köra 40 - beror ju på båttyp, trafik, väder, geografi och allt möjligt... Däremot krav på någon form av körkort för snabba och stora båtar vore vettigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Det e just detta som e svårt tycker jag, e det knappt några båtar alls ute , varför inte kunna dra på då, men som det har varit sista veckorna så kan man knappt rekomendera en högre hastighet enn 10 knop, om man inte ska köra slalom mellan alla båtar. Tänka sej att köra 25 knop då! Sunt förnuft kan man tycka, men fråga olika båtkaptener om vad sunt förnuft e!! Får nog många olika svar då. :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalle

typiskt svenskt...det kan vara farligt...bäst att förbjuda...båtkörkort finns redan...skepparexamen gäller ju när du kommit upp till en viss längd på båten. Sen angående svall mm när man är ute ser man båtägare som lagt till vid ngn ö mitt i farleden o det höjs knutna nävar när man förbi...och? Ska du ligga i en farled...så se till att förtöj båten ordentligt o gnäll inte ...ser jag samma båt ligga kvar på hemvägen drar jag ned bara för att få ännu högre svall efter båten....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man kan köra i 50 km/h mitt i stan borde man väl kunna ha den hastigheten på ett förhållandevis glest trafikerat hav tycker jag. Men som sagt: utan sunt förnuft hjälper inga bestämmelser!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, går inte att jämföra båt med bil alls. Vad gäller skepparexamen och förarbevis så är de bra och helt tillräckliga som teoretiska körkortskrav - däremot borde det läggas till några praktiska moment, det är oftast där det brister. Jag håller med om att om lägger till i en farled så måste man räkna med svall, definitivt, men att medvetet skapa maximalt svall till någon som är lite upprörd tror jag inte bättrar på oddsen att få ha fri hastighet kvar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst kalle

Stoppsträcka ? korsningar och övergångsställen menar du? Trafikljus? Jodå ...såna har vi mycket av i skärgården. Var lite realistiska nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalle (svall )

Som man bäddar får man ligga heter ett gammalt ordspråk...numera omgjort till att den man ligger med får bädda...men det är ju en annan sak...åter till ämnet. Anledningen till att dra upp lite svall i det läget är ju för att påvisa turisten att förtöja båten ordentligt, folk verkar ju inte begripa att ligger man i en farled så får man räkna med att båten kan studsa upp på land om man inte förtöjt ordentligt.Och då är det inte mycket att skrika om för den drabbade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med om problemet med idioter i snabba båtar som inte har fantasi nog att fatta att det känns bättre för oss som färdas i långsamma båtar om de håller vettiga avstånd. Blev häromdagen omkörd av Kustbevakningen som kom i en ruggig fart i farleden. Men de gjorde allt för att hålla undan från nöjesseglarna och körde i vida svängar runt alla segelbåtar och snipor för att minska effekterna av svallet och ge oss en chans att vända bogen mot svallvågorna. Heder åt sådant sjömanskap!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst kalle (svall)

Solklart!!! Fast jag vet då fasen ingen annanstans det visas så mycket hänsyn som det görs på sjön, förutom några då...fast det får man leva med. Jag menar om din motor stannat på båten...vips fasen så är det ju någon framme och frågar om du behöver hjälp...pröva det en kall vintermorgon då bilen inte startar...inte en käft stannar o frågar då....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir ingenting som blir bättre av att införa en generell hastghetsbegränsning på 25 knop. Den enda jämförelsen jag kan göra mellan bil och båt är att det i båda fallen behövs omdöme, hänsyn och mycket sunt förnuft, i båten både när man har ankrat och när man kör. Annars finns det väl inte så mycket likheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med. Max 25 knop låter bara löjligt. Inte hjälper det mot att det finns vettvillingar. Obligatoriskt förarintyg med obligatorisk praktikövning för alla båtar som går fortare än 7 knop är en bra början. Visst vimlar det av hjälpsamma människor på sjön. Kommer man in i en gästhamn och ser vilsen ut med en lina i näven vet ju folk oftast inte till sig av hjälpsamhet. Ödmjukhet, vänlighet och hjälpsamhet är det som funkar bäst, även på sjön. Och det verkar ju som sagt de flesta ha insett. Vilket väder förresten! Här sitter man på jobbet och längtar ut... 8)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xxx

jag fick ingen hjäp när jag hade fått motorstopp..mälaren, nära stockholm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Var själv ute i fjol, hittar en stackars vettskrämt äldre herre som hadde stått o fäcktat med armarna i nestan en timma, det blåste en del och han var på väg mot klipporna, när jag frågar honom om han vill bli bogserad i hamn blir han självklart glad. Vell i hamn (tog ca 1 timma) vill han betala ordentligt för sej (tänkte själv i rimligehetens namn föreslå 100 spenn). Gubben drar upp en tjuga från fikkan o överger mej denna STOOOORA sedel (skulle ha lämnat honom därute tänkte jag för en kort stund) Men det va ju inte pengarna det handlade om. :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Freedom

Typiskt svenskt: Obligatoriskt förarintyg med obligatorisk praktikövning för alla båtar som går fortare än 7 knop är en bra början. Snart får man väl ta körkort för o fiska i lårviken oxå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart har man en kortare stoppsträcka med bil, men skillnaden är inte så stor egentligen, från planing i 20-25 knop till stilla är inte mer än 10-15 m. Vad jag menar är: Hade vi haft samma trafik på havet som i stan så hade hastighetsbegränsning varit självklar. Nu är det inte så tack o lov...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

33 knop med en Selco de är lagom de.. studsar fint hit o dit.. 25 knop där jag bor en bit ovanför gräsö vore fjolligt med tanke på att man kanske ser 4-5 båtar om man är ut även när det är fint.. Såå sunt förnuft verkar bättre.. och det där med stoppsträcka lät lite fjolligt.. jämför marginalerna mellan mötande trafik på en gata och mötande trafiken på sjön så jämnar det nog ut sej.. Ingen som vill köpa en fin fin selco eller en kortriggad Yamaha 50?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst nicke

Jag är kanske intresserad av din motor, din mail funkar tydligen inte. Kontakta mig på nickex35@hotmail.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Helt meningslöst med lagar som inte kan beivras! Tex på Vänern har man dragit in ALLA sjöpoliser ... vem ska kolla hastigheten där! Dessutom är 25knop bara en tillyxad grov höftning som både är för snabbt och för långsamt, allt beroende på förutsättningarna! Däremot är det hög tid att återinföra obligtatorisk Registrering så att vetvillingarna på sjön inte längre är anonyma, och stulna båtar kan spåras! Tycker jag ! ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke bara, som jag just nu inte orkar fundera vidare på ang. för- och nackdelar: Skulle man inte kunna ha en generell begränsning (t.ex. 25 knop) [KUR]i[/KUR] en farled (inomskärs). Utanför farleden - fri fart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att det innebär fri fart i alla smala passager och vikar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Liberty

har ni snipor allihop eller? Ingen av er som tänkt på att dessa fartbegränsningar ofta ökar svallet? Åkte igenom en vik där jag visste kustbevakningen hade/haft koll på farten....tittade mest på knopmätaren ungefär som man gör i bilen med alla dessa kameror på vägarna...visst 5 knop...men bakåt? Nä fan...det glömde jag...men det gjorde ju inte båtägaen med sin superglansiga 27 fots båt vid bryggan...hötte näven osv...min båt drar upp svall i dessa farter ....ibland är det inte bra med regler osv...sunt förnuft och omdöme ska gälla...en del personer har inget av det...men va fasen...det får vi leva med...snart ivrar väl vissa av att kameror ska upp vid prickarna oxå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja så är det ju, Liberty. Är det trångt så kan 25 knop vara fruktansvärt fort, och är det en massa ankrade båtar så kan 5 knop vara ett helvete. Visst är det sunt förnuft som ska styra. Jag har för mig att det hände en ganska otäckt olycka förra säsongen i en smal passage där en av olycksbåtarna höll just ung. 25 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Liberty

det kallar jag dåligt omdöme....omvandla det till trafiken...kör om i ett backkrön...ungefär lika idiotoskt...fast vi ska inte blanda in vägarna i detta ...en del missupppfattar hela grejen då...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra inlägg Liberty ! Vissa farter är ju helt omöjliga för planande båtar och farttrösklarna är ju ganska varierande för olika modeller, så hur ska man kunna sätta vettiga fartgränser i trånga passager! Precis som du säger är det ju bäst om alla själv kan avgöra den mest häsynsfulla hastigheten och hålla sig till den! ... men ... tyvär så måste man nog i vissa sund och passager sätta gränser för att kunna beivra dom som inte har vett att visa normal hänsyn. Och då är det nog bara att dra av på gasen och köra båten på en fart som inte river upp alltför mycket sjö! OCH Hålla full koll på läget, så ser man föremål som kan besväras av svallet så finns det bara ett läge: minska farten så pass mycket att man inte sabbar för dem man passerar! Typ helt självklara saker för de flesta ... men tyvär inte för alla! Och som vanligt så är det dessa fåtal som lyckas sabba alltför mycket för flertalet hänsynsfulla på sjön! Men inte kommer någon generell hastighetsbegränsning på 25 knop att stoppa dessa sabotörer! Verklighetsförankringen är 0,00 i det förslaget! mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är upp till var och en att betämma själv hur man vill köra. Varför i helvete ska staten bry sig i allt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...