Styrbjrn 1 Postad 13 Januari , 2010 tjenare, Nån som vet hur lång göta kanal är i sjömil och hur många slussar det är om man skall hela vägen från väst till öst. /Styrbjrn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 13 Januari , 2010 http://sv.wikipedia.org/wiki/Göta_kanal Hmm.. den funkade ju inte. Googlade Göta kanal och valde Wikipedia.. Senast ändrad av Daniel_B | 13 januari 2010 | 23:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 13 Januari , 2010 Ja, ja... Kanalen är 190,5 km lång. Tillsammans med Trollhätte kanal och Göta älv bildar Göta kanal en 390 km lång vattenväg tvärs genom Sverige, från Östersjön till Kattegatt. Totalt har kanalen 58 slussar. Allt enligt Wikipedia.. Senast ändrad av Daniel_B | 13 januari 2010 | 23:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 13 Januari , 2010 102.6M/58 Mem-Sjötorp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 13 Januari , 2010 Och för den lata så räknade jag om 190,5 km till sjömil: 102,86 sjömil Där var Killerbo snabbare.. Senast ändrad av Daniel_B | 14 januari 2010 | 00:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 13 Januari , 2010 Tack för den informationen. Nån som vet hur lång tid man behöver ha på sig för att ta sig igenom hella sverige? räcker 2 veckors semester för att ta sig igenom i lungt och skönt tempo? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 13 Januari , 2010 Inte en aning.. har aldrig åkt kanalen själv. Bara tittat på när andra åkt.. det har fått mig att avstå. Varenda gång så har det varit skrik och bråk om att folk tränger sig före i slussarna. Gubbarna skäller på fruarna för att de inte gör rätt..... Nä, det kan jag klara mig utan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 13 Januari , 2010 På Göta Kanals hemsida står det följande.. Hur lång tid tar det? Ta det lugnt - här njuter vi! Resan mellan Mem och Sjötorp tar normalt 6-7 dagar under högsäsong. Men gör ingen detaljerad tidsplan, lägg in rejält med marginal, reservera gärna en vecka för Göta kanalresan. Resan blir så mycket trevligare om du slipper tidspress. Vi rekommenderar också att du lägger in några extra dagar i våra vackra sjöar Vättern och Vänern. Här hittar du fina naturhamnar, intressanta besöksmål och bra gästhamnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 13 Januari , 2010 låter som två veckor kan räcka då. Jag har aldrig åkt den och jag tror inte att det är superkul men kan ju vara avkopplande när man vet att man inte kommer längre en till nästa sluss och så kopplar man av där tills den öppnar igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 667 Postad 14 Januari , 2010 Jag har åkt kanalen många gånger, framförallt delar av den. Är liksom nödvändigt om man har båten i Vättern och vill någonstans.... Resan blir vad man gör den till. Vi har aldrig upplevt någon negativ stämning, det gäller bara att tänka till före man kommer fram till en sluss, och så att alla vet sina roller ombord. Trots två vilda barn så brukar det fungera riktigt bra. Vi har t.o.m. tillbringat nästan en vecka på kanalens västra halva som ren semester. Men visst gör den skäl för namnet skilsmässodiket. De som stressar utan att ha planerat och som redan före kanalinträdet inte har bra kommunikation med varandra får det tufft. Men det är rätt kul för oss andra att se också. Som en av slussvakterna sade - Det här är det bästa sommarjobbet man kan ha. Det är underhållning varje dag. Kanalens västra del kan man klämma på precis en dag med stor tur och enormt flyt. Räknar man med två så är det grönt, tar man ytterligare 1-2 dagar extra finns gott om tid. Östra sidan kan bli lite mer väntan i och med ett par slusstrappor, så snabbare än två dagar = tveksamt. Sedan har du två stora och några lite mindre sjöar att gå över. Framförallt när du skall korsa Vättern kan det bli gropigt om vädret bråkar. Nordlig vind och sidsjö mellan Karlsborg och Motala har fått många (inkl. min dotter) sjösjuka. De som inte upplevt vad det innebär med den korta, grova Vättersjön har svårt att förstå vad det kan innebära. Se t ex Visingsöfärjan i blåsväder i november 2008 på . Räkna därför med att bli liggande någon dag eller så, och ha koll på väderrapporten. Säger de 4-7 m/s så räkna med att det är 8-12. Vi har vid något tillfälle sträckkört mycket sent på kvällen/natten just för att det spåtts mer vind på morgonen. Men i Karlsborg kan man gå guidad visning på fästningen m.m. Även Vänern kan vara grisig, men har du bara passerat Kållandsö finns möjlighet att gå inomskärs upp till Sjötorp. Två veckor skall därför inte vara några problem, som jag ser det. Har man mer tid och vädret är bra så varför inte köra Vättern runt söderut ? Sjömack finns i Domsands båthamn, NV om Jönköping, samt Hästholmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 14 Januari , 2010 Vättern är vacker, finns det många naturhamnar i Vättern, undrar då jag under min semester är lite av en enstöring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 14 Januari , 2010 Det finns gott om naturhamnar i Vättern om du håller dig norr om Karlsborg-Motala. Domsands Båtsällskap har tryckt en guide Segla på vättern som innehåller väldigt bra information om framförallt norra Vättern. Du kan säkert köpa den via http://www.domsand.org/ eller mejla till kansli@domsand.org. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frejo 0 Postad 14 Januari , 2010 För att vara lite petig vill jag minnas att det är 58 slussar plus de i Göta Älv, åtta har jag för mig? Jag åkte kanalen i våras, andra turen för säsongen då man åker i kolonn under lågsäsong. Fruktansvärt väder, regn och apkallt. Fick löv och skit i sjövattenintaget till motorn som jag lyckligtvis fick bort ovanifrån. Hade ingen större lust att dyka i tiogradigt lerbrunt vatten. Det var motvind hela vägen och regnade piskade så mycket att jag vid vissa passager hade värk i ögonen, trots att skärmen på sjöstället var uppe. Men på sina håll är kanalen väldigt vacker. Jag tror att om man hade haft mer tid, cirka två veckor som ju efterfrågas, så kan man stanna på några trevliga orter och gå omkring om vädret är fint. Kan nog vara trevligt på sitt sätt. Frågan är väl varför? Om man som jag har en begränsad tid till semester lägger jag hellre den på annat som hör båtlivet till. Bohuslän exempelvis. Men slussningen är faktiskt ganska kul, i alla fall om man har segelbåt där man kan använda winscharna. Har man motorbåt tänker jag mig att det blir mycket jobbigare?! Och sedan var det det här med blåsten, som någon nämnde ovan, ta inte alltför lättvindigt (ha ha) på det. Hade själv prognosen 7-9 avtagande, nordlig, när vi skulle passera Vänern. Fick istället 17-18 sydväst, i vårt fall rakt i näsan. Otroligt påfrestande, mycket mer än jag uppfattar samma vindstyrkor på havet. Senast ändrad av frejo | 14 januari 2010 | 12:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pripps 0 Postad 14 Januari , 2010 Körde till Arvika från Saltholmen Göteborg för 2 år sedan, hur fint som helst. enda Nackdelen vi märkte va att i slussarna vid Trollhättan kan man bli liggande ett par timmar om det kommer stora fraktfatyg. När vi åkte va det heller ingen tapp uppen innan vi kom till Arvika, och där hade dom bara diesel så vi fick gå med 25 liters dunkar till Statoil, inget fel med det arbete stärker ju själen. Men som sagt underbar natur och fruktansvärt skönt att bara tuffa på. Tog oss 4 dagar dit i laglig fart och det blåste lite över stora Värnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser