kennan423 0 Postad 13 Januari , 2010 Hej, skall hämta min mya örnvik pilothouse - 10 snart och har tänkt att tona rutorna på den, någon som vet firma som tonar stora rutor eller någon som har på sin båt och kan säga vad kalaset ungefär skulle gå loss på. Kenny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 13 Januari , 2010 Utan att låta för gubbig så tycker jag att du inte ska tona rutorna utan att ha provkört båten först,då inser du att du vill ha all sikt du kan få istället, Jag har kört Örnvik 500 Pilothus och Örnvik 640 Weekend och visst det funkar när det är ljust men blir tråkigt vid dimma/dis och mörker då vill man ha all sikt man kan få! I övrigt vettiga båtar. Ska du tona så ha något som går att dra upp/skjuta åt sidan, någon form av rullgardin i mörkt tyg som släpper igenom lite ljus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 980 Postad 13 Januari , 2010 Låter som solglasögon, tycker jag. Bara att ta av vid ev. mörkernavigering. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 13 Januari , 2010 man tonar inte båtrutor! Dels så ser du inte så bra igenom det om det blir mörkt och dålig sikt och dels så ser det inte snyggt ut. Hade tonade rutor på min amazon i yngre dar var ju häftigt men man såg inte igenom det så bra när det var mörkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kennan423 0 Postad 15 Januari , 2010 Styrbjrn - jag förstår att du tycker det inte ser snyggt ut, Såg dina båtar , jag borde skrivit frågan bättre. Rascal - tror du att man tonar för att slippa använda Solglasögon , haha, därför man tonar dom bakrerutorna på bilarna för att man sitter bakofram och kör och för att det finns inget solskydd att sätta solglasögonen i, haha ne skämt åt sido, borde formulerat frågan bättre. All_to_slow va den ända som hade ett vettigt svar. Skall ju inte göra det för att det e tufft, utan för att dels få insynsskydd, dels för att det skall bli svalare i hytten vid eve övernattning, inte gött att vakna med 40 grader varmt i hytten finns dock fönster men då vill det till att det blåser med,du har rätt angående att man vill se så mkt som möjligt, så blir nog någon form av mörka rullgardiner så får man vakna varmt, hellre det än att inte se perfekt. Båtmässa snart, i Göteborg i allafall Senast ändrad av kennan423 | 15 januari 2010 | 17:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamma 0 Postad 15 Januari , 2010 Är kanske vare sig smart eller i min värd snyggt! Hur bra tror du att du kommer att se ut genom rutan i gryningen eller skymningen? Om du trots allt vill tona rutorna så kan du säkert göra det på samma ställe som för bilarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 15 Januari , 2010 håller med föregående talare. att tona rutan på en båt är vare sig snyggt eller praktiskt. kan vara väldigt svårt att se ut i vissa väderförhållanden även med en otonad ruta. en tonad gör det inte bättre. Vill du tona den ändå så har jag ett tipps. skär till en bit som är lika stor som hela rutan. dela den sen i tre delar horisontalt. börja sätt dit den nedre delen. när den torkat tar du lite nagellack och målar en tunn sträng där filmen slutar i ovankant. när det torkat tar du del två och lägger några millimeters överlapp och sen gör du samma med den som med den första och sen gör du samma med del tre. Att dela filmen gör att du kan lägga på den utan väck och bubblor då rutan på din pilothouse är allt annat en rak. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kennan423 0 Postad 16 Januari , 2010 ne det e nog inte lätt att få det e helbit, men blor rullgardiner av någon variant, sedan fixa någon fläckt i hytten bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 16 Januari , 2010 Är det inte en taklucka på de större modellerna i pilothouse-serien? Har för mig att den räcker ganska långt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 16 Januari , 2010 Vanligt på störrebåtar är ju ett insy/sol skydd som fästes med knappar på utsidan. Vill han ha helt svart kör man med kapellväv vill man ha visst genomsläpp använder man mech tyg (stavning) dvs tyg med hål i som ger viss syn utåt. Ganska lätt att fixa själv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 16 Januari , 2010 Det var nog en av de dummaste idéer jag hört på länge.. Men om samma lag gäller som på land så får du inte använda båten när solen gått ner. Detta gäller om man har tonat glas på mc-hjälm.. Tonat vindruteglasglas på bilar finns inte ens på kartan.. förutom i ovankant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser