Rookie1 0 Postad 13 Januari , 2010 Hej, Har nyligen tillsammans med en kompis köpt en Wellcraft 23 som är lite sliten både utvändigt och utvändigt. Vi hade tänkt att fixa med båten nu under vintern. Jag har därför några (nybörjar)frågor och hoppas på lite hjälp från från någon som kan. Båten är som sagt sliten och matt utvändigt. Hur går man tillväga från början till slut för att få den så skinande blank man bara kan få den? Beskriv gärna också vilka olika medel o.dyl man ska använda, gärna så pedagogiskt som möjligt......som sagt, jag är nybörjare. Detta blir mitt första inlägg och hoppas på tur! Tack på förhand /Rookie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 13 Januari , 2010 Det går säkert att finna en hel del om man använder sökfunktionen, men såhär kan det gå till: Om ytan är väldigt matt så kan man börja med Abralonskivor i kornstorlek 2000 (www.mirka.se). Det är skivor om passar i 125mm excenterroterande slipmaskiner, så en sån behövs också. Med den slipar man av hela skrovet, ytan blir då rejält matt. Efter det byter man till en skiva med korn 4000 och gör om proceduren, ytan blir fortfarande inte så blank, men därefter kör man med en lågvarvig polermaskin och skumgummiskiva. På den har man någon form av vax för att få upp den riktiga glansen. Man kan nog köra ett mellansteg med polish också om man vill. Jag har god erfarenhet av Turtles Gelcoat Sealer, men det finns säkert andra som är bra också. Lycka till! /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rookie1 0 Postad 13 Januari , 2010 Tack Marcus......... Jag ska testa det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 13 Januari , 2010 Vanlig Autosol med hjälp av en polérmaskin ger bättre resultat än man kan tro,även på ganska matta båtar. Beroende på hur rubbad man är så kan det räcka åt medelsvensson Är man lite skadad som jag så kör man detta:Först med Autosol följt av 3M:s MachinePolish och sen foljt av Ultragloss Superpolish(allt på maskin).Detta var förra året och i år räknar jag med att bara köra med TC -Nano gelcoatförsegling då båten är i bättre skick i år än förra året. (Texten blev skum inte min avsikt) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser