Empirikos 0 Postad 12 Januari , 2010 Hej, jag hade tänkt investera i en GPS på Stockholmsmässan i mars.. Har tittat lite på Garmin 420 elller 421 som jag tycker ligger bra till i pris. Jag undrar om ni kan rekomendera dessa produkter eller om ni föredrar någon annan produkt och i så fall varför. Hälsningar Empirikos Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AnteKba 0 Postad 12 Januari , 2010 Har en 420 i min fenix, funkar finfint... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 12 Januari , 2010 420 funkar kanon. Men jag skulle endå satsa på en 520. den är bara lite dyrare men du får mycket bättre överblick då skärmen är lite större. 420n har lite på gränsen för liten skärm tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobiasA 0 Postad 12 Januari , 2010 Jag har en 420 och den fungerar väldigt bra för mej, kör en crescent 495 ht, och den är alldeles lagom för den båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 12 Januari , 2010 Har dom fått ordning på sjökorten numera? Var på vippen att köpa en Garmin 420 på mässan förra våren men gjorde inte det som tur var, då jag hittade ett bättre och långt billigare arbjudande från England. Men med förra årets sjökortsskandal som facit skall det vara mycket till innan jag överväger en produkt från Garmin igen. Det känns litet som de blivit för stora och kan göra som de vill. Det finns andra bra produkter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 12 Januari , 2010 Jag undrar om det inte är lite dåligt över lag. Under två månader i år hittade vi tre fel i navionicskorten, varav två var alvarliga. Det ena var att i kortet så var gröna och röda prickar förväxlade och det andra var en djupsiffra över en sandbank. Plottern angav 6.3 meter och papperskorten 1.8 meter (kollar alltid i papperskort när det är trångt eller grunt). Det känns som om det är hälsosamt att kolla på plottern med en god portion skepsis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 12 Januari , 2010 Håller med betr Navionicskorten, mycket fel och många grund och stenar som helt saknas. Ska bli kul att se hur C-Mapkorten stämmer med verkligheten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 13 Januari , 2010 Jag köpte som sagt en plotter i våras, med C-map istället för Garmin. Och körde en del i Shlms skärgård, ner till Mem, kanalerna, västkusten och tillbaks till Sthlm. Bl.a en del intrikat navigering i Sthlms utskärgårdar, bl.a en del 'Hydrographica-vatten'. Inga konstigheter eller fel som jag såg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dejsa 1 Postad 13 Januari , 2010 Att kalla det skandal är väl andå att ta i tycker jag. Garmin visste exakt vilken version av Bluechart G2 korten (som Garmin kallar sina kort) som var felaktiga och erbjuder en annan korrekt version tills problemet är löst, allt kostnadsfritt. Läs mer här om ni vill. Jag har ingen erfarenhet av just 420 eller 421, men jag köpte en 4010 förra året som jag är jättenöjd med!! Men naturligtvis tycker jag att man alltid ha papperskortet framme och dubbelkolla mot. Senast ändrad av Dejsa | 13 januari 2010 | 10:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Januari , 2010 Med en vanlig GPS för en tusenlapp och Eniros sjökortstjänst klarar man sig rätt långt vid längre färder i svenska vatten. Bra också för planering av rutt och för exakta koordinater. Koordinaterna läggs in i GPS:en och man får sedan vid färd koll på när man kan vara framme. Detta ska inte ses som ett navigeringsinstrument endast men så länge man inte är inne bland stenarna och rotar för att t.ex lägga sig i naturhamn så borde man klara sig rätt långt. En skrivare för att få ut ett papper då kommunikationen bryts. Vilket den gör. Skriver man ut rutterna och sjökortssidor hemma kan man med den pappersbunten med inlagda rutterna för sommarens långfärd klara sig in och ut i hamnarna. Sjökort ska man givetvis ha men ibland har nöden ingen lag. Korten slut i affären, vad gör man. Slå på datorn och sug ner info på http://www.enirosverige.se/se/Sverige/Produkter--tjanster/Produktnyheter/Sjokort/ Högerklick ger mer info bl.a koordinaterna för pekarens läge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 13 Januari , 2010 Nog var det skandal. Att ge sig på att interpolera fram en djupkurva på eget bevåg är högsta grad oprofessionellt och får i alla fall mig att allvarligt tveka inför Bluechart. Betänker man dessutom hur lång tid det tog för Garmin att reagera och gå ut med varningar så tycker jag nog att saken med all rätt är att betrakta som en skandal. Att man sedan går med ett erbjudande med en gammal serie kort tills man löst problemen är en sälvklarhet. Allt annat vore självmord. Visst skall man dubbelkolla mot papperskort. Säger alla. Men i praktiken och handen på hjärtat... Att du sedan med all rätt nöjd med din Garmin är en annan sak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 13 Januari , 2010 Beroende på vart du monterar plottern så måste den vara så stor att du kan se den från förarplatsen. Senast ändrad av sunerotting | 13 januari 2010 | 13:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 13 Januari , 2010 Japp! Antingen en stor plotter långt ifrån, eller en liten nära Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sm7bpm 0 Postad 13 Januari , 2010 Smaken är som baken.......................... Den ena skepparen gillar ett speciellt fabrikat eller typ, den andra skepparen gillar något annat. Det misstag jag själv har gjort är att jag snålat och köpt en plotter med för liten display. Lägg till de extra kronorna och köp något rejält, Även om det går sakta när man seglar och plottern hänger med så är det kass med liten skärm när det är tätt mellan grynnorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 14 Januari , 2010 Vilken plotter har du, vet du vilka som använder C-map? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 14 Januari , 2010 garmin och deras bluchart ligger i framkant när det gäller utveckling. För fritidsbåtsägaren rekomenderar jag Garmin 525 finns även med ekolod heter då 525s. För oss som gillar lite längre resor tycker jag att furuno är i en klass för sig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 14 Januari , 2010 Chansar på att det var mig du frågade. Standard-Horizon 180i. Med C-map MegaWide för svenska kusten Gävle-Strömstad inkl. inlandsvatten för knappt 3800.- hem i lådan från England. Jag kör annars PC och Transas, men har ingen bra lösning för skärgården och sittbrunnsnavigering och vill heller inte satsa på en kostsam och avancerad i form av en vattentät ljusstark skärm med pekdon då ett båtbyte ju hägrar bortom horisonten. Så billigast möjliga plotter som tillfällig lösning för närnavigering stod på önskelistan och jag tycket att Garmin 420 verkade vettig, med kort för Sthlms skärgård skulle den hamna på dryga 5000 på förra mässan. Mer ville jag inte lägga ner. Men en viss ovilja mot Garmin, de har ju fått kritik kring kompabilitetsfrågan mellan äldre plottrar och nyare sjökort, diskutabel support parat med att aldrig gillat att följa strömmen och per automatik dra slutsatsen störst=bäst och gärna letat lösningar vid sidan om 'självklara' val gjorde att jag letade litet i England innan jag slog till. Vilket var tur eftersom erbjudandet jag nappade på var oslagbart. För 2000 mindre pengar fick jag en större skärm och mer sjökort. Och en plotter med bättre användarinterface. Desutom, med facit i hand, slapp jag debaclet med Bluechart förra året. Det var inte kul att läsa debatterna på en del foum där folk berättar hur dom hittar grund som Bluechart rationaliserat bort samtidigt som Garmin låtsas som det regnar. Att Garmin i övrigt skulle vara ledande på något vis tror jag inte ett smack på, det återstår i sådant fall att bevisa. Visst är dom duktiga, men men en del handlar också om effektiv marknadsföring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 14 Januari , 2010 Eilean, kul att se att nån mer köpt Std Horizon. Jag tog ju hem en CPF180 (inbyggt ekolod) under vintern men hann inte mer än testköra den på korta turer innan isen slog till. Hur upplever du användandet? Något jag inte fått till är möjligheten att visa sateliitfoton.. Nu har jag inte ens torrkört under vintern (jag plockade ur all dyr elektronik och lade in en väska för att få förvarat stöldsäkert hemma hos min syster. Känns inte lockande att ha en massa stöldbegärliga grejer i båten under vintersäsongen, när man ju inte ens behöver dem) så det kanske var något jag missade. I övrigt gillade jag lättheten i handhavandet samt att många förordar C-Map före fremförallt Garmins kort. Navionics har jag ingen lust att betala för efter egna erfarenheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 14 Januari , 2010 KillerBoo: Har jag något att klaga på egentligen mer än att skärmen är liten? Är man van vid 15 inne vid kartbordet känns 5 hopplöst oöverskådligt. Men det är ju inte Standard-Horizons fel. Och jag använder plottern mest i kända vatten, då är oöverskådligheten inte så stort problem. Sjökorten från C-map är bra tycker jag, särskilt när alla Hydrographicas specialer finns inlagda. Systemet svarar fint och reagerar alltid direkt och snabbt även vid ultralåga hastigheter. Har inte hittat någon bugg eller andra negativa fenomen. Vattentätheten verkar vara god. Plottern monterads i sittbrunnen i april och satt där till oktober. Och sommaren på västkusten var rekordblöt. En bra sak är användargränssnittet tycker jag, med en del dedikerade knappar. Jo en sak förresten. Nattläget. Jag vill inte köra skärmen i något slags inverterat nattläge, jag vill ha dagsljus- (standard-) läget fast med ultrasvagt ljus. Det klarar inte S-H, ljuset är för starkt i svagaste läget för min smak. Nöjd helt enkelt. Och med tanke på priset an man bara jubla! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 14 Januari , 2010 OK Eilean, tack f inputen. Jag håller absolut med om att skärmen är liten men det är ju som sagt inte SH:s fel. 5 är 5 oavsett tillverkare hehe. Jag kör ju också laptop inne i båten och rör mig mest i relativt kända och lättnavigerade vatten och då räcker plottern till mer än väl när man sitter till rors. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perra_linden 0 Postad 14 Januari , 2010 Eilean och KillerBo! Har ni några bra länkar att lägga ut där man kan beställa hem en Standard Horizont med svenska sjökort Standard-Horizon 180i. Med C-map MegaWide för svenska kusten Gävle-Strömstad inkl. inlandsvatten för knappt 3800.- hem i lådan från England. ? Tack på förhand/Perra Senast ändrad av perra_linden | 14 januari 2010 | 15:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 14 Januari , 2010 Jag köpte min här. http://www.seamarknunn.com/acatalog/GPSChartPlotters.html Men då (mars -09) hade dom en kampanj där dom sålde den ännu billigare inklusive ett C-map local chart. Och för £99 i tillägg fick man ett mega wide istället. Om jag vore du skulle jag avvakta och hålla utkik på de engelska tillbehörsfirmorna som denna och andra för att se om det kommer upp något smaskigt erbjudande framåt deras säsongsstart, vilken är tidigare än vår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 14 Januari , 2010 Jag köpte min från USA tillsammans med en extra extern antenn, inomskrovsgivare till ekolodet samt en autopilot. Totalsumman blev runt 8 tusenlappar skeppat o klart till brevlådan. När jag köpte hade dom någon kampanj på Std Horizon så jag fick loss CPF180 (inbyggt ekolod) för samma pengar som som CP180n kostar idag, strax under 400 USD. Då tillkommer givare och extern antenn (CP/CPF180 har intern antenn, men jag köpte till en extern ändå) Jag handlade på J&H Products, mycket pga av att dom verkligen visste/vet vad service är, med blixtsnabb respons på mina mailade frågor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perra_linden 0 Postad 14 Januari , 2010 Tackar Killer! Tackar Eilean! Senast ändrad av perra_linden | 14 januari 2010 | 16:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leleif 10 Postad 16 Januari , 2010 Supporten från Garmin är väl ändå svårt att vara kritisk mot. När min handjagare rasade under Tjörn Runt förra sommaren fick jag den utbytt på ett par dagar mot en helt ny trots att garantitiden gått ut. Dessutom uppgraderades Bluechart-kortet som plåster på såren utan att jag ens bett om detta ! En kamrat vars äldre plotter börjat trassla beskriver samma excellenta förhållningsätt från Garmin. Sen kan jag hålla med om att i andra avseenden har dom varit ute och cyklat rejält ibland. Fair winds, snart är det vår ! /leif, Gbg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freppesito 0 Postad 17 Januari , 2010 Hej , tänkte fråga dig som beställde från USA, vilka tillägg fick på du priset från det som butiken i usa anger. har hittat en standard horizon med vhf och ais förberedelse och 7 skärm cp 350 som jag är riktigt sugen på, och den står för 5 600kr i usa , men se kommer väl tull, moms eller liknande till,, berätta mer än gärna innan jag slår till. tack tack . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 17 Januari , 2010 På tullens hemsida hittar du en kalkylator för moms/tullavgift. Händer ju dock att detta missas! Ang försvunna grund så är det ju inte helt omöjligt att dessa har varit felaktigt utritade i papperskorten! Träffade på ett antal sådana fall i somras och med hydrographicas kort som referens (och ett siktdjup på 10m) konstaterade vi att grynnorna ligger betydligt djupare än angivelsen på aktuell djupkurva. Lustigt nog dök grynnorna upp vid fullt zom läge på plotter!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freppesito 0 Postad 17 Januari , 2010 wow, där fick man känna sig riktigt korkad,, hur är tanken att man ska använda den sidan.. ouff.. den var inte direkt användarvänlig , eller så hamnade jag bara helt fel.. kändes som om ms dos hade fått levt kvar lite för länge i deras vardag. ; ) så lite indikation från er som redan importerat tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 17 Januari , 2010 Jag slapp alla obehagliga avgifter. Paketet slank igenom tullen och det enda som tillkom var posthanteringen i Sverige (Utkörning till båten). Men, som sagts tidigare, det är inte ofta man har sådan tur så räkna med tull och moms. Tullen är har jag för mig runt 3% på elektronik(?) och momsen.. ja den vet du ju redan är 25%. Mosm räknas dessutom även på frakten märkte jag vid ett annat tillfälle, då jag köpte endra prylar fr USA. J&H hade utan att jag bett specifikt om det, skrivit ner värdet samt skickade som gåva. Kanske var det som gjorde att det slank igenom, vad vet jag. Men.. jag blev inte lessen över det iallafall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freppesito 0 Postad 17 Januari , 2010 men borde det inte vara så att momsen i usa räknas bort från deras listpriser, man kan ju inte tvingas momsa den på 2 ställen .. eller . nån som känner till detta?? som tex vad ligger momsen på i USA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser