Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Gäst KriK

Flat regering, ointresserad båtindustri, fyrkantiga Svenskar

Rekommendera Poster

Gäst KriK

Hej alla goa gummor och gubbar!

Varför är det alltid ok för oss svenskar att alltid bli överkörda av andra stora länder/företag?

Varför har vi Svenskar blivit födda utan ens ett uns av lokalpatriotism?

Varför är det alltid mycket finare med utländska produkter?

Varför gör inte vi svenskar som de franska bönderna när vi är missnöjda eller blir överkörda(eldar upp bussar osv)?

De här frågorna kommer upp inom mig när jag ser hur  SAAB och Sverige och vi svenskar blir behandlade av GM och USA.  Vi är så obetydliga att man behöver inte ens prata direkt med oss, utan informationen kan spridas lite hur som helst.

Om inte jag har fattat allt helt galet är den Svenska/Nordiska båtmarknaden stor även om man jämför med andra delar av världen.

Är det inte dags att vi som är båtägare och båtköpare börjar tänka lite lokalpatriotiskt och inte bara fyrkantigt diskuterar vilka produkter som är bäst/billigast!

Är det inte dags att vi spelar spelet och tar lite initiativ?

Kan inte vi: regering, båtindustri och svenskar kräva att om tex mercruiser/mercury skall finnas i svensktillverkade (nordiska) båtar, så är det lämpligt att man startar motortillverkning i tex Trollhättan. Skall Bayliner sälja sina båtar i Norden kanske de borde tillverka någon modell i tex Trollhättan.

Är det inte dags att vi slår ett slag för Sverige!

Är det någon som känner rätt personer inom båtindustri, regering och press?

Om inte mina tankar och ideér är helt naiva, kanske vi skall agera?

/KriK

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där som du föreslår, det går väl inte. Vi måste ju anpassa oss efter EU i första hand. Och dessutom följa kapitalismens spelregler. Och definitift inte hävda att vi Svenskar och det som ev. skulle kunna va Svenskt har nåt värde eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi är ju själva med och skapar den situation vi lever i. Storföretagen överlever ju endast om någon handlar hos dom. Jag tror det är svårt att lagstifta bort denna fundamentala regel i den kapitalistiska diktatur som vi lever i.

För ett tag sedan var det debatt om innehållet i våra livsmedel, de innehöll en massa smakförstärkare, de var utspädda med vatten o sv, osv...

Men, när man tänker efter; Vi vill ha en färdig lunchlåda från Findus för 19 spänn och tycker att det är för dyrt om den kostar 30, då köper vi hellre den för 19. Sedan blir vi upprörda över att den inte innehåller högsta kvalitet på råvaror och att de kryddar den med lite extra mycket glutamat för att få den att smaka lite mer.

Altså, nitton spänn i butik, det borde innebära 5 spänn i fabriken... Vem är förvånad att det inte är samma sorts mat som du får slita vid spisen i en halvtimme för?

Att Saab inte kan klara konkurrensen från andra märken tror jag har mer att göra med att det är dyrt att ha tillverkning i Sverige. Lönerna är rättvisa, arbetsvilkoren OK, sjukförsäkringar, semester, företagshälsovård o s v, listan kan göras lång. Givetvis är det billigare att producera i ett land där det går 10 arbetslösa på en arbetare och lönerna ligger strax under svälgränsen trots 16 timmars arbetsdag 7 dagar i veckan.

Vem är förvånad?

Men den andra sidan av myntet är ju att om man tar bort fabrikerna i dessa låglöneländer så blir varan dyr i västvärden medans de stackars underbetalda arbetarna inte ens har svältlönen kvar och de har knappast a-kassa att luta sig tillbaka mot...
Så vad väljer man?

Gemena man väljer oftast den billigare varan men tänker att, det är ju bara JAG. En liten människa gör väl inte så stor skillnad... Vi människor har ofta hjärtat till vänster men plånboken till höger...

Världen är helt enkelt upponer och det krävs nog en totalrenovering för att få rätsida på den igen.

Var det någon som sade revolution?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa med den fria marknaden är ju att vi själva kan bestämma. Som svensk kan man ju sluta köpa Mercruiser / Mercury och Bayliner. Frågan är vad för motor man skall köpa? Finns väl inga Svensk tillverkade motorer.

Nää jag tycker att det är friskt och ett sundhetstecken att stänga ner företag som inte går runt som tex Saab. Det öppnar upp för nya möjligheter för samtliga och inte minst utvecklingen av hela mänskligheten.

Det du förespråkar har ju testats en gång i tiden med kommunismen och planekonomi. Tanken är ju god, men fungerar inte i praktiken.

Men kanske kanske det finns hopp på nästa generationsmotorer som mer kommer handla om el. Där kan vi som Sverige få produktion och utveckling till att börja med, men när de väl blivit massproduktion kommer även dessa motor att flytta till utvecklingsländer med låga löner. För att det skall bli billigare att köpa, och att vi vanliga människor skall kunna ta del av framtiden och den nya tekniken.

Jag tror vi Svenskar borde vakna upp istället och inse hur litet land vi är. Och försöka bli mer unika i vårt uppfinnande.

Jag undrar varför just de flesta svenskar inte har råd att köpa en svensk båt? Jo för de är så förbannat dyra! Och varför de flesta har råd att tex köpa en amerkansk båt. Jag undrar vilket land som gjort rätt här?

Mvh
Kristian 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan jag köpa en vara som är lokalproduserad eller Svensk gör jag gärna det, det brukar iaf betyda bättre service och bättre kontakt med säljaren. allt kostar ju pengar i längden endå. Heja Sverige

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Betänk att de billigaste båtarna brukar anses vara de från Bavaria, och mig veterligen är inte Tyskland ett låglöneland. Båtarna är tillverkade på ett sätt som liknar hur man byggde båtar på Albin Marin och Maxi en gång i tiden, dvs man kör inte mde den dyraste mahognyn, med värsta lackyorna osv. De svenska lågprisvarven har försvunnit eller ändrat inriktnnig, och det har inte med löner att göra, utan orsaken är att det är inte vad kunderna vill ha, eller ville ha snarare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bavaria är ju inte heller så billiga så att dom skulle kunna jämföras med t ex Ikea. Där har ju massproduktionen gjort att priset går ner. Skulle man börja producera Baviariabåtarna i Indien skulle säkerligen prisbilden bli annorlunda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

slå ett slag du. Jag tycker marknaden ska styra. vill du inte gynna tex mercruiser för att dom inte görs i trollhättan så köp en volvo istället.

elda upp bilar är inget alternativ tycker jag.

Vad ska regeringen göra åt att bayliner inte tillvärkar båtar i sverige?

Konstigt resonemang tycker jag.

Lycka till med dina vissioner

Senast ändrad av Styrbjrn | 12 januari 2010 | 20:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är konstigt att inte SAAB försvunnit för länge sedan. Ett företag som under 63 år aldrig, eller bara enstaka år gått med vinst, har inget existensberättigande. Vem ska betala förlusten? Svenska staten och svenska skattebetalare?

Vad gäller övriga produkter så är det även här, marknaden som styr. Kan inte svenska produkter konkurera av en eller annan anledning så har de inget på marknaden att göra.

Jo, dina idéer är rätt så naiva :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De här frågorna kommer upp inom mig när jag ser hur  SAAB och Sverige och vi svenskar blir behandlade av GM och USA.  Vi är så obetydliga att man behöver inte ens prata direkt med oss, utan informationen kan spridas lite hur som helst.

En del handlar ju också på vilken nivå man lägger debatten, Saab är ca:1% av GM och man kan tycka vad man vill om dem, men man kan ju hålla sig på en värdig nivå.

Dessa skyltar visade man i samband med sin manisfestation idag:GM= Genaral misstake, GM= Gangsters Motors...och så förväntar man sig en positiv respons, hallå eller!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja det känns inte särskilt moget att visa sådana skyltar. Hade jag vart GMs styrelse hade jag änu mer velat lägga ner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi får väl ändå hoppas att beslut om nerläggning är lite mer moget övervägt än att styrelsen retar sig på protestskyltar... Ett sådant företag låter sig nog inte påverkas av enstaka röster, deras beslut är nog uteslutande av ekonomisk karaktär.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas kan man ju alltid, men har inte särskilt höga tankar om GM om jag skall vara ärlig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det kan jag förstå.

Ett USA'sk företag har ju lite av en annan kultur än svenska. Jag vet inte om man skall kalla det moral men jag tror att storföretagen på andra sidan pölen är lite mer hjärtlösa än vad vi är vana vid och fattar beslut med bokföring som enda underlag i större utsträckning än vad vi är vana vid i Sverige. Ett företag är ett företag, drar det inte in en krona mer än det kostar upphör existensberättigandet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst KriK

Ja du!

Jag som trodde att det var du och jag som var marknaden!

Jag som trodde att om vi verkligen vill något kan vi visa detta (utan att elda upp bilar) genom att vår stora båtmarknad är intressant för andra att vara med att verka inom.

Jag tror inte heller att regeringen kan säga åt Bayliner att bygga båtar i Sverige, men om marknaden (det som jag trodde var du och jag), börjar ställa lite krav på båtindustrin, så kanske vår båtindustri kan börja ställa krav på regeringen, som i sin tur kan börja underlätta/ställa krav på att viss tillverkning bör ske i Sverige!

Annars kan vi ju bara kritisera andras idéer (världens lättaste jobb) och somna om!

/KriK

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst KriK

Ja du!

Jag som trodde att det var du och jag som var marknaden!

Jag som trodde att om vi verkligen vill något kan vi visa detta (utan att elda upp bilar) genom att vår stora båtmarknad är intressant för andra att vara med att verka inom.

Jag tror inte heller att regeringen kan säga åt Bayliner att bygga båtar i Sverige, men om marknaden (det som jag trodde var du och jag), börjar ställa lite krav på båtindustrin, så kanske vår båtindustri kan börja ställa krav på regeringen, som i sin tur kan börja underlätta/ställa krav på att viss tillverkning bör ske i Sverige!

Annars kan vi ju bara kritisera andras idéer (världens lättaste jobb) och somna om!

/KriK

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja vad ska man säga.

ska jag vara helt ärlig så fattar jag inte vad du menar. ena gången ska du elda bilar sen inte. ena gången vill du att staten ska ta tag i saken och nästa gång tycker du att du och jag som är marknaden ska styra. fattar inget för ovanlighetens skull. Jag slår mitt slag genom att köpa det ja vill ha och det behöver nödvändigtvist inte vara svenskt bara för att jag bor i sverige.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vår båtmarknad är inte stor. Procentuellt är den det, men inte i rena siffror. Ska man satsa på någonting så är det de tillverkarna som redan finns i landet och export av de båtarna.

För att det ska funka på den här planeten så behövs en någorlunda fri världsmarknad där man kan köpa och sälja, importera och exportera som man vill. Det gäller allt från enskilda personer till storföretag och stater och allt från blyertspennor till supertankers. Att försöka tvinga ett företag att lägga en del av sin tillverkning i ett visst land bara för att det ska vara så, är vansinne och ett steg mot planekonomi, som vissa experimentbenägna stater har visat gång på gång inte fungerar. Det som ska styra vad du och jag som konsumenter handlar, är om vi vill ha varan, om den uppfyller våra krav och om priset är rätt. För dem som vill köpa svensktillverkat så finns det ju andra båtar än Bayliner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

framtiden finns i att börja handla mer lokalt! jag köper kött, fisk, grönsaker, mjölk, bröd ja till och med kläder lokalt, skaldjuren fiskar jag dock på egen hand. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, kan man producera själv så är det ju bra om man handlar. Det finns ingen mening med att frakta kor fram och tillbaka genom EU. Men om jag nu vill ha en banan och det inte finns att köpa närproducerat så inte fan ställer jag krav på att Chiquita ska flytta en del av sin odling till Sverige. Nog för att vi är på väg att bli en bananrepublik...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst KriK

Det var ju det med fyrkantiga Svenskar!

/KriK

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...