Gaidin 298 Postad 12 Januari , 2010 Har varit inne på att ge mig ut ett par veckor som paying crew i medelhavet och fick precis ett pris från en seglare. 90€ per dygn om man bara skall stanna två veckor. Då ingår Mat, hamnavgifter, bränsle o s v. I stort sett allt utom alkohol och visumavgifter. Jag tycker ändå detta låter väldigt dyrt. Två veckor hamnar ju på över 12.000kr per person. 4 personer ger 24.000/vecka, då börjar det ju likna charterproser, tycker jag. Vad har ni andra för erfarenheter? Vilka priser är det som florerar i denna lilla gråzon av kommersiell/hobby-segling? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 12 Januari , 2010 Priset varierar en hel del beroende på båtstorlek, hur många som är ombord, vart resan går osv. Dock det lilla jag känner till om detta ämnet så låter EUR90/dygn ligga mitt i träsket. Tycker dock det är snudd på rån då båtägaren snabbt tjäner grova pengar på detta och skillnaderna till charter suddas prismässigt ut. Sedan kan det komma problem rent juridiskt om det händer något med båten/crew då detta är enligt lagen en komersiell värksamhet och har inte skepparen då alla inntyg som behövs så är det lett att räkna ut at det kan bli stora problem vid ev. skada, sjöräddning osv. Det finns även ett pilotfall där skepparen blir personligt ansvarlig för skador/kostnader i samband med sjöräddning för att han inte hadde alla intyg/dokument/untbildningar som behövs för komersiell verksamhet. Inte meningen att hutta med fingret, men att kalla det paying crew är snudd på hån tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 12 Januari , 2010 Även om det kan låta mycket så tjänar de privatägda charterbåtarna (inkl paying crew) knappast grova pengar. Om de kan gå jämt upp per säsong så är det bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 12 Januari , 2010 Tanken med paying crew är väl inte att tjäna pengar. Charter är en annan femma, de fungerar väl som de flesta bolag, jämnt upp inkl lön till skepparen. Paying crew skall väl inte försörja skepparen. Hur som helst får det bli annan båt att åka på om det nu blir något, annars åker jag till Thailand och simmar i stället Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 12 Januari , 2010 Vell, låt oss säga att båten kan ta 4-6 paying crew, detta blir i snitt 5.000SEK om dagen, är inte det grova pengar så vet inte jag vad ni tycker är mycket pengar. Detta är rena pengar som båtägaren kan stoppa i fickan, övriga kostnader som bränsle, hamnavgit, mat, mm.mm ingår då inte. Med tanke på att detta INTE skall vara charter så är det dyrt. Tvungen att betala för att jobba låter sämre än villkoren slavarna hadde på sin tid:) Edit: Såg just att i det ingick mat, bränsle osv. Skepparen kan nog enbart stoppa 4.000SEK i fickan om dagen Senast ändrad av BerraS | 12 januari 2010 | 20:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 12 Januari , 2010 Hamnavgifter i medelhavet, 500:- - 1500:- natten. Underhåll på båten beräknas till 10% av värdet. En nyare båt på 40 - 50 fot skulle altså kunna kosta 150.000:- - 250.000:- om året eller beräknat efter seglingssäsongen 850:- - 1400:- per dag. Lägg till vinterförvaring på något lokalt varv i medelhavet så är det helt andra priser än här hemma. Jag skulle nog vilja påstå att det nätt och jämnt går ihop sig för ägaren/skepparen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 13 Januari , 2010 Skllnaden på paying crew och viss typ av charter är inte så stora. Det finns ett antal som försöker finansiera att bo på sin båt genom charter och paying crew. Vid charter är de låsta till vissa områden (m.havet, v.indien, etc) medans paying crew can vara över hela världen. Vid paying crew can också enskillda gäster tas ombord. Målsättningen för dessa personer är att få det att gå runt, men det är få som lyckas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 13 Januari , 2010 Jag har själv båt så jag vet vad det koster att hålla båten i gott skick och denna kostnaden står jag för själv! Kanske jag kan få några paying crew nästa gång jag åker till Danmark eller Tyskland som kan stå för min bränslenota, underhåll på båtan, hamnavgift mm.mm Vill man bedriva en uthyrnigs/charter värksamhet så gör det, men att ta in sk paying crew och låta dom stå för kostnaderna för ditt eget nöjes skull tycker jag är orimligt, för det är endå detta det handlar om att låta någon/några andra betala för ditt eget nöje... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 13 Januari , 2010 Om Paying crew skall vara med och dela på underhåll av skepp borde ju det klassas som vinst. Tvivlar på att de betalar skatt =) Konceptet Paying crew var väl från början menat att dela på mat- och hamnkostnader, vaktpass o s v och på så vis få en enklare segling vilket jag tycker är ett förträffligt koncept. Att finansiera sin livsstil och ha detta som enda inkomstkälla tyckar jag går under företagande och bör gå som charter. Vad man sedan kallar det är väl egentligen egalt men det hela slutar i mitt fal med att jag väljer en annan båt. Skepparen i fråga får nog fullbokat ändå då tydligen finns det folk som tycker det är OK, inget ont i det, jag tvivlar på att någon blir lurad förutom eventuella skatteverk =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 13 Januari , 2010 Håller med i ditt resonemang Gaidin, alla väljer själv att avgöra vad som är en skälig kostnad för att få åka med på en båt och jobba. Som båtägare är mitt val enkelt, ska jag åka med på en båt som paying crew och MÅSTE jobba ska jag ha betald för mitt jobb. Senast ändrad av BerraS | 13 januari 2010 | 11:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 13 Januari , 2010 Håller med er att valet är fritt. Det finns Paying crew, Paid crew, Hitchhiker. Olika förutsättningar och förväntningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser