jullejulle 1 Postad 11 Januari , 2010 Ursäkta alla träbåtsentusiaster! Jag har en finfin klinkbyggd segeljulle, 6x2 m, från 1950-talet som är frisk i trät. Trots detta funderar jag på plastning. Anledningen är att vårrustning tar för lång tid och att gliporna blir större och större. Dessutom kan hon inte längre hänga i kran några nätter utan måste sjösättas med mobilkran vid ett bestämt tillfälle utan tillgång till grunt vatten och utan möjlighet för henne att stå på botten. Vad göra? Har noga studerat bl.a. trådar på detta forum och på Träbåtsakuten (där jag inte vågar yppa mina tankar) men vet fortfarande inte om plasning är ett vettigt alternativ (bortsett från den omständigheten att ännu en träbåt försvinner, vilket naturligtvis är synd). Förespråkarna är bara positiva och motståndarna är bara negativa; Antingen håller det i 30 år eller så ruttnar den på ett år. Vad gäller? Någon som har erfarenheter? Jag önskar höra objektiva kommentarer. Kostnad? Går det att plasta klinkbyggd båt med framgång? Någon som vet något varv/någon privatperson som kan plasta i Sthlm? /GT Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pheubus 2 Postad 12 Januari , 2010 En liten tanke bara: Kan du inte sälja din träbåt och köpa en plastbåt istället? Även fast det går att plasta din julle är det ganska kladdig jobb som tar mkt tid och kostar några tusen. Mvh Jonatan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 Januari , 2010 Visst går det att plasta en träbåt, men det är inte billigt i dagsläget, speciellt inte om man skall lämna bort jobbet till ett företag. Min bohusjulle, bilden till vänster är en kopia på en gammal julle. Orginalet, som var mycket dåligt, plastades och det göts en form på den. I formen tillverkades ett antal plastkopior. bl.a min. Efter ett 30-tal år fick allmogebåtsföreningen Tôllar å seiel orginalbåten och en kompis till mig tog hand om den. En höst hade han den liggandes mellan Y-bommarna på platsen där hans stora båt brukar ligga. Något hände med förtöjningen och båten fick aktern in under pontonbryggan. Båten var egentligen bara plastad för att det skulle gå att göra form på den och plasten var därför tunn. Trät hade ruttnat och akterspegel och därmed båten blev skrot. Se bifogad bild. Hade den varit ordentligt plastad hade båten säkert klarat sig. Att göra en ordentlig plastning idag kostar mer än vad båten är värd och vad man någonsin kan få ut om man säljer en. Ur ekonomisk synpunkt är det helt vansinnigt att plasta en träbåt idag. Men det finns ju andra värden. Om man inte kan sjösätta den och sätta den på grund eller låta den hänga i vinkeln mellan två kajer, som vi ofta gjorde med våra gamla jullar, kan man alltid ta till knepet att täcka den på insidan med trasmattor och hålla dem blöta tills båten truttnat. Dvs. de största sprickorna gått igen. Jag har i min plastjulle en automatisk länspump av typen Rule 500 och ett 75 Ah-timmars batteri. Ett, på våren fulladdat sådant håller båten läns hela sommaren. Det hade nog varit en stor hjälp att hålla båten flytandes efter sjösättning. Hög batteriplacering bara. Blyplåt, säckväv, tjära och kopparnubb blir en permanent tätning för sprickor under vattenlinjen som inte går igen. Det finns många knep. Sjösätt tidigt är väl nästan ett måste med träbåtar, eller låta den ligga kvar i sjön och bara ta upp den nån vecka på våren för sköldring. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jullejulle 1 Postad 12 Januari , 2010 Tack för värdefulla kommentarer. Inser att det kanske inte är värt att plasta. Jag vill dock inte göra mig av med jullen och får därför göra det bästa av situationen. Vill du utveckla följande: Blyplåt, säckväv, tjära och kopparnubb blir en permanent tätning för sprickor under vattenlinjen som inte går igen. Hur tätar man med detta? Hur gå till väga rent praktiskt? Har du/någon annan tips. Hälsningar Gustaf T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 Januari , 2010 Den hårdhänta reparationsmetoden är till för sprickor under vattenlinjen som inte går igen. Det gör ju i regel torrspickor i en träbåt, men man kan pga slav få bottenfärg i sprickorna och då kan de ibland inte gå igen. Kan ju finnas andra själ också. Skrapa rent. Stryck på tjära. Lägge en remsa säckväv över sprickan. Stryk på mer tjära. Spika fast en blyplåt med kopparnubben över säckväven. Klart och tätt. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 12 Januari , 2010 Annars har jag sett et tips på att man tätar sprickorna med margarin (!) innan sjösättning, de sväller sedan igen och margarinet pressas ut. Ett annat alternativ är målartejp som används på samma sätt. Kolla här också, http://www.trabatsakuten.nu/tipsotrix.htm#Sjösättning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 12 Januari , 2010 Vattenpumpsfett är ett annat knep jag hört. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 12 Januari , 2010 Säkert, men jag gissar att margarin är billigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 Januari , 2010 För dom som är försiktiga tätar dom spickor som inte går igen när man vattnar båten på land med konistensfett eller som du säger smör eller liknade, just av de själ som du annger. Den som inte är lika noggran bottenmålar och kommer så småningom att båten inte blir tätt pga att det kommit bottenfärg i sprickorna. Nästa nivå är väl att använda ett tjärliknande kladd som jag tror hette Tätt. Fram är också ett ord som dök upp, i hjärnkontoret , i sammanhanget. Apliceras som konistenfettet, men blir delvis permanent, men inte helt stelt. Nästa steg blir tjära, säkväv och blyplåt. Då har det börjat bli väldigt dåligt. Sen kom ju plasten och övertog den rollen. Nu är plasten dyr, så för enstaka kraftiga sprickor kan ju tjära, säckväv och blyplåt, va ett alternativ igen. tommy helt inplastad sen 1969 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
schena 0 Postad 16 Februari , 2010 Det är inga som helst problem att plasta träbåt ring om du behöver information 0702645184 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 16 Februari , 2010 Att plasta - inga problem. Problemen brukar uppstå några år senare samt när man ska försäkra den. Eller när man ska försöka sälja den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 16 Februari , 2010 Håller med där jag skulle inte lägga många kronor för en plastad båt. Om det ändå skall göras så se till att nåtlimma innan så att skrovet är sstumt och inte kan röra sig.Sedan så plastar du med epoxy och väv som fäster bättre mot träet och släpper inte lika fort. (det kommer släppa förr eller senare) Lite dyrare än polyester men där behöver du väl bara gå ner till hamnen för att se varför inte det ligger nog ett gäng på land där. Är den klinkbyggd lägg ned och täta istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser