magnus27 1 Postad 11 Januari , 2010 Hej! Fnns det någon här som har tagit Båtkortet på Svenska båtskolan? Vad ansåg du i så fall om lkursen? Verkar vara vettig om man läser på hemsidan. Rätter eller fel? Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rammsee 11 Postad 11 Januari , 2010 Jag har jämfört utbildningarna, och tittat på vad man får. Har kikat på de flesta aktörerna runt Stockholm. Detta är en kombinerad Förarintyg och Manöverintyg för Högfartsbåt utbildning man får. Vad jag slås av är att deras utbildning innehåller mycket färre timmar än de övriga, och därmed lite lägre pris. Jag anser nog att den är för kort och att de har skurit ned för många timmar. Lika med mindre kunskap. Säkert lika duktiga lärare och bra båtar, men för vingklippt utbildning tycker jag. Kika runt och jämför i alla fall med andra, kolla hur många timmar du får..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
simonsson1337 0 Postad 12 Januari , 2010 När du är inne på ämnet kan väl jag också passa på att fråga lite om det. Är det bestämt att man måste ha körkort för vissa båtar eller är det inte riktigt klart än? Vilka båtar behöver man isf körkort till? Skicka gärna länk om det finns Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 12 Januari , 2010 Det är som förut - över 12x4 meter krävs utbildning samt om du kör båten med betalande passagerare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
simonsson1337 0 Postad 12 Januari , 2010 Men jag har hört att båtkörkort ska inskaffas för mindre båtar också? Eller är ju helt ute och cyklar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Augustsailer 0 Postad 12 Januari , 2010 Använder tråden lite. Nu är det så att jag har Fartygsbefäl klass 8 snart och undrar hur stora båtarna får vara i privat bruk som max? mvh//A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 12 Januari , 2010 Det finns ingen övre gräns för privata båtars storlek. Det finns ett FÖRSLAG om krav på körkort för små båtar, inget är klart. Se http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____446.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magnus27 1 Postad 13 Januari , 2010 Nu är jag anmäld och skall gå kursen nu till våren. Hör av mig då vad jag tyckte. Antar att man får kompensera dem få timmarna som ges på kursen med eget pluggande och tidigare erfarneheter från båtlivet. Då skall det nog gå bra hoppas jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
simonsson1337 0 Postad 14 Januari , 2010 Lycka till och hoppas det går bra! Blir kul att höra vad du tyckte för jag behöver själv gå senare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser