Figo 31 Postad 11 Januari , 2010 har en ryds 550GTS som är bottenmålad med någon mörkblå/svart bottenfärg. När jag spolade av botten i höstas lossade stora flagor så nu ser den ut och ha fläcktyfus. Hur ska jag gå vidare till våren? Slipa bort allting och måla på ny färg? kan man nöja sig med att slipa bort lös färg och sedan måla på ny? Vilken färg ska man ha isf?Går det att slipa bort allting och på något sätt polera upp en blank vit yta igen? Båten går i vänern så där finns väl restriktioner vilken färg som får användas eller vad gäller? Många frågor som jag hoppas få ett svar på Senast ändrad av Figo | 11 januari 2010 | 12:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 204 Postad 11 Januari , 2010 Många frågor var det...Slipa bort allting och måla på ny färg? Ja, det är bättre än att ha en ojämn botten som bromsar och drar bensin.Kan man nöja sig med att slipa bort lös färg och sedan måla på ny? Det är ju valfritt, se ovan.Vilken färg ska man ha isf?En färg som är godkänd för bruk i östersjön och insjöar och klarar av de farter som båten gör. Finns flera, kolla i båtbutiken nära dig.Går det att slipa bort allting och på något sätt polera upp en blank vit yta igen? Ja.Båten går i vänern så där finns väl restriktioner vilken färg som får användas eller vad gäller? Ja det gör det. Se ovan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Murpy 0 Postad 11 Januari , 2010 Min båt går också i Vänern. Som föregående skribent så är det insjöfärg som gäller. Jag har valt Lago Racing II inför nästa säsong. Har du båten på trailer eller vid brygga? Om trailer behöver du egentligen ingen bottenfärg. Ska du ta bort färgen så kan du ju prova Interstrip(eller billigare kaustiksoda) och försöka lösa up färgen. /Murpy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 11 Januari , 2010 Om man nu funderar på alternativet att ta bort den gamla färgen och försöka få fram den gamla grundytan och få den blank, hur ska man då gå till väga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 204 Postad 11 Januari , 2010 Som ovan skrev, Interstrip (och en skrapa). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 11 Januari , 2010 Ok, när man fått bort den gamla färgen. vad polerar man med då? tliga revor och liknande efterv skrapningen hur åtgärdas de bäst? Är som ni förstår novis på plastmaterial.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 204 Postad 11 Januari , 2010 Om du skall ha botten omålad, polera genom att först våtslipa med kanske 120-papper försiktigt, sedan 240-papper, sedan 400 osv. Sedan gå över till poleringen, se t ex http://www.scampiforbundet.se/tips/blanka_fribord/blanka_fribord.htm Avsluta med wax. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 11 April , 2010 Jag hade detta dilemma förra våren, med en båt där bottenfärgen (3 lager,olika färger) var dålig och hade släppt..det slutade med att jag fick ta bort hela skiten. Det tog många timmar men det var värt det då båten ser mycket finare och välvårdad ut utan bottenfärg. Angående beväxtning, fick lyfta upp den en gång och spola av snäcklarverna samt några gånger med en borste när jag var ute på nån ö..inga problem att hålla efter. Jag la på ett flera lager Nanotechs vax på botten så det var lätt att göra rent med en borste. Jag började med relativt grova papper och gick nedåt. Den båt jag hade var verkligen grundligt bottenmålad och det var ett h-vete att få rent. MEn jag lyckades få bort att och använde Erlandssons Bryggas polermaskin och gjorde det jättefint. Sålde båten i höstas och fick mer för att jag hade en ren polerad botten som lätt kunde beskådas. MEN VAR FÖRSIKTIG MED SLIPMASKIN, det blir lätt märken i gelcoaten som du måste spackla igen. Tålamod är viktigt. Nu har jag påbörjat mitt nya projekt på den båt jag importerade i vintras. Lyckligtvis så sitter det bara 1-komp grund färg och 1-komp bottenfärg så det går jättelätt att få bort med Interstrip och kommer ta betydligt mindre timmar än förra året. (skönt) Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser