Daniel_B 0 Postad 11 Januari , 2010 Fick ett flugfiskespö för 9 år sedan och detta har stått i min garderob sedan dess. Nu funderar jag på om det inte är dags att ta fram det snart.. funderar på att låta det stå tills 10 års jubileumet men vet inte. Hur som helst funderar jag på, eftersom jag är nybörjare, hur man lär sig flugfiske på snabbaste, enklaste och billigaste sätt.. Är det att låna böcker och plöja igenom, gå med i någon fiskeklubb eller finns det kurser? Har ni några förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 11 Januari , 2010 Billigaste sättet lär väl vara att titta på lite instruktionsvideos- Lär väl finnas en uppsjö på Tuben. Nackdelen: Med lite otur lär du in fel rörelser som det kan vara svårt att vänja sig av med. Detsamma gäller för böcker.. Snabbaste och absolut bästa sättet är nog att gå en kurs, men det förutsätter ju att det finns någon i din närhet som anordnar dessa. Vet att åtminstone för några år sedan brukade Berras i Stockholm anordna kurser i samband med sina vårkampanjer. Då med någon känd überduktig flugfiskare som kursledare. Hur det är nu vet jag inte. Smidigaste sättet är att gå med i någon klubb som har flugfiske som inriktning. Själv fick jag instruktioner av en kompis, och inget ont om denne, men jag fick aldrig in den där riktiga tekniken trots ett ihärdigt viftande med pinnen var än jag fick plats. Tröttnade till slut på att det inte gick som jag ville och knallade helt sonika ner till Klarälven där laxfiskarna stod på rad, ofredade första bästa fiksare som såg duktig ut och erbjöd en flaska whisky om han kunde lära mig vifta sådär tjusigt med mitt spö. Med facit i hand så är det lätt att lära sig själva tekniken om man får en bra starthjälp. Det svåra är att lära sig vilka flugor som passar in när och var. Att lära sig läsa vattnet osv osv. Mitt flugspö står undanställt nuförtiden. Jag är en alldeles för ivrig fiskare för att orka med att fiska med en metod som (fångstmässigt) oftast är underlägsen övriga metoder.. Jag är det som brukar kallas en specimenfiskare och söker alltså stor fisk, inte mycket fisk. En gädda på 15kg väger mycket mer än 20 st mellan 10 och 12kg. En uppmetad vimma på ett kg väger mycket mer än en liten öring på 1.5kg... osv. Därav mitt något vanvördiga uttalande om flugfisket som underlägset.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Odjuret 0 Postad 15 Januari , 2010 Det bästa sättet är att gifta sej med någon som har en släkting som kan flugfiska, så gjorde jag. Skämt o sido. Försök få kontakt med någon som kan hjälpa dej att få in tekniken, sen e de ju bara att träna. Sen e de ju så att man kan ägna ett helt liv åt flugfiske, utan att bli i närheten av full lärd, men det gäller ju vilken typ av fiske som helst. Men visst, en bok med lite flugtips för olika vatten o väderlekar mm skadar säkert inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 15 Januari , 2010 Tyvärr, redan försent.. är redan gift. Dock är svärfar fiskeintresserad, men inte vad det gäller flugfiske.. Får kolla med fiskeklubbarna här runt omkring och se vad som erbjuds.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gerjoh 1 Postad 1 April , 2010 Jag har flugfiskat några år och en kompis visade grunderna. Övade sen på egen hand. Hade jag gjort samma resa idag hade jag gått en kastkurs. Har man väl lärt in fel är det mycket svårt att vänja sig av med dessa olater. lycka till och sketfiske på dig!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 1 April , 2010 Tackar för tipset... Några tips på kurser i östegötland eller i närheten..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marterius 0 Postad 1 April , 2010 Nu har jag inte tips på någon bra instruktör i dina trakter (men prova att gå med på något fiskeforum och fråga där). Däremot kan jag bara hålla med om att några lektioner med en riktig erfaren instruktör är en mycket bra investering. Då lär du dig rätt från början, för det är annars väldigt lätt att man lär in några fel som det sedan är mycket besvärligt att bli av med. Jag har under mina 30 år som flugfiskare sett många som lärt av kompisen och som hade kunnat få ut så mycket mer nöje av sitt fiske (och mer fisk) om de hade lärt sig rätt från början, och idag finns det många duktiga instruktörer över hela Sverige. Mycket av glädjen i flugfisket finns i själva kastandet när det går bra, och går det inte bra försvinner mycket av nöjet med resten... Hälsningar, Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gerjoh 1 Postad 2 April , 2010 Kolla med någon lokal klubb om dom har kastkurser. Jag vet annars att jag sett en film med Leif Stävmo, flerfaldig världsmästare i casting. Han har gjort en halvtimmas film i grunderna för flugfiske. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bowman 0 Postad 2 April , 2010 Det är inte så svårt som vissa vill sken av. Man kan absolut lära sig själv/av medioker kompis/filmer, och lär man sig lite fel så rättar det till sig om man tycker det är roligt och fiskar en del. Skall man vifta lite, tre gånger per år, för att det ser kul ut, och eller verkar lite fint så där. så kommer man inte bli en kastgud trots kurser o dyl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marterius 0 Postad 2 April , 2010 Nej, det är inte svårt att få ut flugan några meter, men det är inte särskilt skoj att fiska om man hela tiden känner att man borde kasta längre, att man plaskar eller om tafsen trasslar sig vart tredje kast... Fiskar man tre gånger om året för att det ser kul ut är det kanske inte så viktigt, men om man vill göra det för att det faktiskt är kul, så behöver man lära sig att göra rätt från början. Annars blir det inte kul. Ser kul ut gör det förvisso, men inte för dig själv, bara för andra. Hälsningar, Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser