Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
laxatrollaren

byte propelleraxel

Rekommendera Poster

Nu har jag lite problem som jag skulle vilja ha lite hjälp med. Jag har en Yamaha f 25 från -00 som jag har sabbat propellern och axeln har även fått sig en smäll. Eftersom det var min farsa som lånade båten vill han gärna försöka rätta till den efter sig. Vad behövs för att få ut axeln? Propellern är avtagen och det verkar som att huset sitter berghårt fast. Vi provade att tillverka en avdragare att vi värmde huset med en gasolbrännare men inget hände.Ska detta hus bara gå att dra rakt ut eller är det något annat som ska bort först?

Vi har monterat bort hela drevhuset från motorn och axeln som går upp i motorn får vi inte heller bort. Behöver denna axel dras ut för att få ut propelleraxeln? Jag har köpt en reperationshandbok men jag tyckte inte att det gav så mycket som jag hade önskat. Detta trots att en fiskekompis till mig är engelsman och har hjälp mig med översätningen.

Nu undrar ni säkert om vi klarar av det och det tror jag nog för min farsa har en finmekanisk verkstad och har pillat itu åtskilliga grejor dock inte båtmotorer. Han har sagt att rikta axeln blir inga problem men vi behöver tips om att få ut den.

mycket tacksam för hjälp!!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lossa på de 2st m6 bultarna som håller lagerhuset det är det enda du behöver göra för att få loss propelleraxeln du drar ut hela lagerhuset rakt ut med axel o lagerhus till sammans ,du behöver inte ens demontera växelhuset från motorn.visst kan lagerhuset sitta fast men med en riktig special av dragare som är gjord för detta o värme så lossnar det säkert. drivaxeln behöver ej demonteras.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man tackar ödmjukast för tipset. Nu är allt isärplockat och axeln riktad. Det slog inte på så mycket men riktigt rak var den inte. Nu ska nya packningar inköpas så får vi hoppas att allt funkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...