Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
kvasthilda

Hur gör man en akterförtöjning i hemmahamn?

Rekommendera Poster

Vi har säsongsplats för vår husvagn på en camping vid vänern.Om vi vill kan vi hyra en båtplats i en närbelägen hamn. Det är typ en hamnbassäng med pirer åt alla håll utom en liten öppning åt norr. Problemet är att det finns inget att förtöja aktern i. Det finns bara en ögla i cementen för att förtöja fören i.Det finns inga bommar eller stolpar mellan båtarna heller. Det bästa vore nog att slå ner 2 stolpar på var sin sida om aktern, men jag tror att det är stora stenblock på botten och dessutom djupt, så det går nog inte. Om man använder en boj med sänke, hur stort och tungt behöver sänket i så fall vara? Man brukar väl inte använda ankare vid permanent båtplats? Båten är en 5,2 meters plastbåt med kapell och utombordare. Typ stor sportbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu är det en rejäl skillnad på båt men jag gjorde så att jag gjorde tog en lastpall och la på en pallkrage/pallram och spikade fast kragen i pallen och klädde insidan med vanlig täckplast.. la i ett ankare och sedan armerade lite runt ankaret och gjöt sedan där i.. uppskattningsvis drygt 500 kg blev slutvikten. sen var det bara att hyssta i där man kände för det.. klumpen ligger på lerbotten och sög sig fast riktigt ordentligt.. försökte nämligen dra den lite med båten men trots att jag gav max med maskin flyttade den sig inte.. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Passa på att göra detta nu när isen ligger, mycket besvärligare sedan. Såga upp isen och dumpa i på rätt plats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mmm det var ju en bra ide. Problemet är bara att vi inte har hyrt någon båtplats än, och vi vet inte vilken vi skulle få i så fall. Han som har hand om det går inte att få tag på. Antagligen ligger han på en sandstrand i karibien över vintern. Dom har det alldeles för bra dom där campingägarnaCool Nä det får nog göras till våren i så fall. Får väl ta en cementklump så stor som jag kan hantera och sedan hoppas att det räcker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Är hamnen nyanlagd? Då du nämner att det är pirar runt om och endast öglor i cementen på kajen? Det borde finnas bommar eller flytbryggor som läggs ut till våren isåfall. Annars så förstår jag inte riktigt hamnägarens tanke med att hyra ut platser om det inte finns planering bakom.

Har du sonderat terrängen runtomkring i hamnen så att det inte ligger en trave flytbryggor och bommar där?

Senast ändrad av Matrix | 10 januari 2010 | 14:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det enklaste är att lägga ut en sten eller annan tyngd och läget är väl ganska skyddat.

När jag sist la ut en bojtyngd till min bohusjulle (bilden uppe till vänster) tog jag en sten i strandskoningen. Borrade hål för en bergögla och slog fast den med tillhörande kil.  Nu är jag lyckligt lottad. Har tillgång till bergborrmaskin och är van vid den typen av arbete. Stenen vägde nog ca 200 kg. Länkar till en sida från försäkringsbolaget Atlantika som behandlar frågan http://www.atlantica.se/files/wwEJggTR.pdf

Gjuter man i betong måste nog vikten på land va större än om man tare en sten av granit.

Krängde i en kause i bergöglan och splitsade linan direkt över kausen. Skulle ligga på lerbotten. Brukar trä på ett antal meter plastslang nätmast setnen som skydd för ev skav. Det går ju bra att sätta fast linan med en shackel i bergöglan. Men det är kanske tillrådligt att nita skruven, när man dragit fast den, så att den inte kan gänga ur sig.

Trädde därefter en billig tamp (blå pollysplit- PP-lina) genom bergöglan och fäste bägge tamparna på lämpligt sätt i båtens för så pass kort (eller lång) att stenen kom att hänga en liten bit under båten. Under tampen la jag en plankstump. En kompis höll i den ordinarie linan till bojen, för att stenen inte skulle slå i båtbotten när jag backade ut och drog ner stenen i vattnet.

Sen är det bara att köra till båtplatsen. Lägga fast baktampen på linan till bojen i bryggan. Backa ut till exakt den plats där bostenen skall ligga. När du är säker på att du är på rätt ställe hugga av PP-linan med en yxa (det var därför man la en planksump under - synd att hugga i båten) och bostenen är på plats.

Jag brukar sätta en boj på lagom avstånd akter om båten och ha en avpassad lina för akterförtöjning. På mina stora båtar med färdigsplitsad ögla bara till att lägga över knapen och på min julle en kraftig karbin/brankårs-hake som jag fäster i en ögla på båten.

Även i fören har jag likadant, fast alltid dubbla linor. En från var sida. Då är det enkelt att förtöja i hemmahamnen. Gå förbi bojen. Ta linan och göra fats den i aktern. Lite fram på motorn så att båten går in till ryggan. Gå fram och ta linorna på bryggan och göra fast dem i båten. Klart

Jag brukar alltid fästa förtöjningslinan i bojen i tenens underkant. Man måste dock va noga med att man hänger upp linan i bojentenes ögla. Har hänt vid tillfälle när jag lånat ut båten att vederbörande bara har släppt linan i vattnet. Då blir det ett elände att få tag på den igen.

Sen kan man ju ha kätting från bojtyngden om det är risk för skav. Bäst tycker jag att Ormlina är. Dvs en kombination av rostfri vire och nylonlina som används till trålvire. Gratis om man kan få tag på en kasserad.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tommy du har väl sett min lina det är ju en bandsling som man lyfter saker och ting i.. den tror jag funkar skitbra :) eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, den har jag inte sett, men det är ju starka saker och tål väl skav ganska bra. Nu är ju din båt i en helt annan klass än trådskaparens och du behöver ju ha ordentliga doningar för att ligga säkert i alla väder.

Såg din båt när jag åkte över bron för en stund sen. Det såg helt ok ut - åtminstone på långt håll.

tommy

Senast ändrad av toaen | 10 januari 2010 | 14:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja jag var där i mellandagarna och kikade ner i maskinrummet och ner på kölen och det fanns inte en tillstymmelse till fukt.. riktigt skönt faktiskt.. dock var det -15 så maskin ville inte starta.. men drog runt lite ny glykol och allt :-

)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det är en gammal hamn. Det sitter även förtöjningsringar i pirarna, så det finns båtplatser runt om hela bassängen. Det brukar inte ligga så mycket båtar där tror jag. Jag har inte varit där på sommaren än. Hamnen tillhör förmodligen kommunen men arrenderas av campingen. Jag har skickat ett mail till campingägaren med samma fråga som i detta forum. Jag får väl se om han svarar någon gång, och om han vet hur dom andra båtägarna har gjort. Platsen kostar bara 500:- för hela sommaren så man kan väl inte begära bommar och flytbryggor för det priset antar jag. Alternativet är att ha båten på trailern jämte husvagnen. Det är bara 100 meter till rampen. Och då kan jag ta med båten hem på veckorna. Då slipper jag både förtöjningsproblem och tjuvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Då du inte har nämnt något om de andra båtarnas förtöjning så kan det väl vara så att alla ligger med sidan mot kajen? Eller finns det andra bojar i bassängen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi var där för många år sen på utflykt, och då låg där ett fåtal båtar. Tänkte inte så mycket på hur dom var förtöjda för det var liksom inte intressant då. Men dom låg i alla fall med fören mot land, och det fanns inga bommar mellan dom vad jag kan minnas, så dom måste ha haft boj utanför. När vi var där i höstas för att titta fanns varken båtar eller bojar. Det finns säkert gamla tyngder på botten, men då får man nog dyka för att få fast en kätting eller rep.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns nog en sofistikerad lösning på problemet med akterfästet. Obestämd Tror inte man dyker för att fixa det vaje år. Du får väl höra med hamnägaren.

Annars är inte trailervarianten fel om man har en båt där det fungerar. Å andra sidan är det nog rätt skönt att ha en plats i sjön om man skall ut och in kanske tom flera gånger om dan

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ligger inte fasta aktertampar? Ta en titt på bryggan och se om det inte går en lina rakt ut som ligger förankrad i botten en bit ut från bryggan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...