erik91 0 Postad 11 Augusti , 2004 Hej har ni nån aning hur man trimmar små motorer 18 till 30 hk så dom får många mer hk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Postad 11 Augusti , 2004 Vissa motorer finns med samma block i ett par olika effektklasser. Skillnaden är ofta då endast förgasaren/förgasarna. Genom att byta de kan man komma upp en en effektklass högre utan att riskera haveri. Mera triming än så är inte tillrådligt då grejorna inte är dimensionerade för det och eftersom en utombordare ofta går på nära max långa stunder så är det direkt olämpligt med för höga effektuttag. Vill man prompt ändå sätta sprätt på sin gamla 25hk för att spöa polarna som är ovetande om tilltaget så är det vanlig hederlig tvåtaktstriming som gäller. Ge den så mycket luft den möjligt kan ta emot, dvs förgasare av max storlek, membran som ger högre flöde. Sedan får man kika på kanalerna i cylindrarna om man ska ta upp dessa i area. En viss komphöjning och optimering av tändningen kan också komma väl till sin rätt. Är motorn sedan för snällt portad så kan man få ändra på porttiderna för att få den vassare. Tror dock inte att man kan plocka sådär jättemycket effekt då avgassytemet inte direkt är optimerat för hög effekt. Ska man göra det så är det då en avstämd pipa som gäller. Då snackar vi total ombyggnad av motorn för mycket flis o en tämligen fet bensinförbrukning om man har en motor som inte kommer att hålla sådär värst länge. Mesta vinsten och det enklaste att utföra är nog om finner att förgasaren är liten i förhållande till volymen. Då plockar man i större eller sätter dubbla efter en optimering av insuget o kanske även membranen. Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser