Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Wicke909

Kajak på båten

Rekommendera Poster

Hej

Är det någon som har en bra lösning på upphängnig av kajak på båten, det är ganska skönt att ha den med och utforska omgivningarna Flört Tänkte man kunde hänga den på sidan.

Tacksam för tipps

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är båten på bilden till vänster, kan du väl lägga den på BB sida uppe på däcksalongen.

Funderade på en kajak när jag hade en L32;a med kort ruff, i Stockholms skärgård. En inte allt för lång kajak hade legat perfekt på ena sidan på fördäcket.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad sägs om uppblåsbara kajaker? Har aldrig testat själv men verkar praktiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har två upplåsbara kajaker med mig alltid. De tar plats även om de inte är uppblåsta med jag har dem förvarade i mitt stora motorutrymme. Perfekt att plocka fram när man ligger i naturhamn för att få lite motion på morgon och kvällen.

Det är inte riktigt samma känsla som riktiga kajaker, lite vingligare och man kan inte padla så snabbt. Då ändras riktningen drastiskt. Annars väldigt stabila.

Det finns ju riktigt bra upplåsbara och mindre bra. Har testat båda. Men för mig räckte den billigare modellen från Clas Olsson. Tror jag betalade 1.700 för den 2009. Men köp riktig paddel, de på  clas olsson knäcks väldigt lätt om man tar i lite.

Här den dyrare:
http://www.inflatable.se/show_product.asp?artnr=1009RED&ref=/show_cat.asp?cat_id=27&head_id=25&cat_id=27

Den är riktigt bra, men så kostar den mer. Letade på clas Olssons hemsida men finner inte den billiga som jag köpte i somras? Kanske utgått?

Hur som helst kan jag varmt rekommendera att köpa en uppblås kajak. Förbannat bra motion och även om man är väldigt vältränad så blir man rätt mör i axlar och mage. Men som träningsredskap är den väldigt bra för den otränade då det är en mjuk och fin rörelse. Inga problem med lyftkraften på kajaken heller för en normal karl på runt 90-100 deg.

Glöm inte flyvästen! Och lek gärna med den i varmt badvatten. Så du inte får panik om du skulle slå runt.

post-43007-1394236207,3758_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hänger man den efter båten har den svårt att följa med i svängarna vilket annars hade varit ett alt. Vi har också två uppblåsbara som funkar kanon. Pumpar med inbyggda batterier ingick

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan montera takräcke på grabbräcken och lägga kajakerna på takräcket. Om det är skall ligga på din Flipper på bilden får du nog skaffa höga fötter tilltakräcket för att gå fri från targabågen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...