Mad-Jim 1 Postad 8 Januari , 2010 Någon som vet vart impellern sitter och hur man gör detta byte på en Mercruiser alfa one gen 2 ? Eller vart kan få tag på verkstadsbok, sprängskiss etc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 8 Januari , 2010 Impellern sitter mitt i drevet som alltså måste delas för att komma åt att byta den. Undantag finns och det är om man har sjövattenpump på motorn som drivs av fläktremmen à la Bravo, oftast på nyare motorer. Googla på Impellerbyte Gen II eller sök på forumet här så hittar du säkert all info. Lycka till och bli inte förskräckt om det ser svårt och jobbigt ut. Ser värre ut än det är Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 9 Januari , 2010 För att göra det ännu krångligare så kan att du ha två impreller. En i drevet och den andra vid motorn som föregående inlägg sagt. Imprellern i drevet är till för att kyla drevet. Beror på vilken motor du har. Kolla om du har extra sjöintag under båten, Det är där de brukar sitta om det finns en extra vattenpump med impreller till själva kylningen av motorn. De är oftast rätt lätta att byta, Om du berättar vad du har för båt och motor kommer säkert någon här att ge dig exakta uppgifter, Många är otroligt duktiga här och har pillat med detta många gångar. Lycka till Mvh Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mad-Jim 1 Postad 11 Januari , 2010 Båten är en Bayliner 2455 ciera, med mercruiser v8 5,0 2004. Med påbyggd sötvattenkylning. Senast ändrad av Mad-Jim | 11 januari 2010 | 21:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattiasj 0 Postad 11 Januari , 2010 Hej, Har en länk som jag tror kan vara intressant http://www.mercstuff.com/waterpumpinst.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 11 Januari , 2010 Det säger dessvärre inte så mycket. I drevet har du alltid en impeller på Alpha men det kan sitta en på motorn också. Den sjövattenpumpen sitter i så fall LÅNGT ner på styrbords sida och drivs av fläktremmen. Du ser två slangar gå från den varav den ena går ner till ett intag i durken. Detta intag ser du även under båten i så fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Macke75 0 Postad 14 Januari , 2010 Bilden avser alpha one gen 1.Du har gen 2 , så du har ingen större nytta av infon. Dun hittar all info på nätet.tex mecstuff Tips! Tänk på att lägga full gas fram vid impellerbytet.Lycka till! Macke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke70 0 Postad 16 Januari , 2010 En bra verkstadshandbok tycker jag är Selocs har en själv och där står nästan allt man behöver veta. Hittar du hos ex drev.se dock på engelska men det löser du nog. http://www.drev.se/reparationshandbok-mercruiser-p-44-c-202.aspx vet bara inte var du har för årsmodell MVH Henke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 16 Januari , 2010 Framväxel i, Lossa underhuset. 5 bultar samt en som sitter gömd under anoden som måste tas bort. Dra ner underhuset. På drivaxeln ser du ett lock som sitter med 4 bultar. lossa dessa och lyft upp locket. Nu ser du impellern, den dras upp (kan sitta lite fast i början, använd mejsel) Sätt dit nya impellern och var noga med att krysskilen hamnar rätt. Stryk lite fett på impellerlocket och tryck över det genom att vrida på det så att impellervingarna böjs och glider in (spelar ingen roll åt vilket håll dessa hamnar, blir rätt vid start) skruva fast locket och sätt tillbaka underhuset OBS: missa inte den lilla O-ringen till oljekanalen mellan under och överhus (vanlig miss) KLART! Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
albin1996 0 Postad 16 Januari , 2010 Här får du en bra länk till drevman med bra bilder och text,Lycka till http://www.drevman.se/html/tips___tricks.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser