Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
sea-ray_230

Här är jag igen, Frystomten

Rekommendera Poster

Hej

Har faktiskt lämnat in en frysskadad motor på Styrbjrn´ s varv. Så han har rätt!

Han ställde fram en tallrik med gröt och ut hoppade frystomten, klart på mindre än 20 minuter.

Cool

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Isbrytarn

Jag tycker vi kan vänta till Styrbjrn lyckats ta reda på svaren och redovisar dom för oss. Men jag är nyfiken.

Styrbjrn kanske är på Färöarna och köper sin 300 hästars jolle som han ska ha som dinge till sin storebro.

Under tiden får väl jag åka omkring här uppe och bryta lite is och försöka skrämma frystomtar.

/Isbrytarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att Styrbjrn skriver en del trams faktiskt, men det e säkert bara jag.

Han skrev även något korkat i min tråd om tonade rutor, men som tur va hade han en amazon i yngre dar med tonade rutor, jag börjar undra hur hur gammal den här kloka Styrbjrn är egentligen, läste denna tråd där många ifrågesatte hans otroligt bra marina, man kanske skulle leta upp dom och ringa och fråga och säga att styrbjörn säger att ni fixar fryskador otroligt snabbt, typ svin snabbt.

 

Jag hoppas inte Frystomten varit och hälsat på min motor, vet inte något om frysskador med litar mer på era inlägg än Styrbjrn grymt genomtänkta inlägg,

 

såg även att du styrbjrn har Jag vet nästan allt. Men även den bästa kan ha fel! i sådan undertext eller vad det heter. hoppas inte det står som slogan på marinan, haha

 

--Jag vet nästan allt. Men är även bäst på att ha fel!--

Detta är inget förtal styrbjörn så du kan inte pumpa mej på pengar för att köpa 2 nya båtar eller Köpa tillbaka din amazon du tyckte va så häftig för 10,000 år sedan :D

post-10012832-1394236215,2612_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst moderator

Kennan

Det är mkt möjligt att det skrivits både konstigt, trams osv men denna tråden handlar inte om huruvida man kan pajkasta på styrbjrn, som jag skrev tidigare gör det i hans egna tråd.

Håll dig/er till ämnet dvs frysskador osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

moderator -

 

kom och tänka på en sak, skall man inte utrycka sej om någon har fel i en tråd? om många som styrbjrn skriver i samma och ingen får rätta eller argumentera, då kan det ju gå åt helvette fel, tycker dock att du har rätt i att man skall ägna sej åt trådens riktiga syfte men när sånna som Styrbjrn utalar sej som han gör så blir det som det blir, Utan styrbjrn i trådarna kommer man kunna hjälpa folk/rätta folk utan att tråden förstörs direkt.

 



Senast ändrad av kennan423 | 15 januari 2010 | 19:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har inte med ämnet att göra men jag måste kommentera detta.

korkat och korkat? Jag tycker också att han skriver en hel del trams men i din tråd ang den tonade rutan så har du fyra andra inlägg (ett är mitt så tre då) som tycker att det är opraktiskt med en tonad ruta och inget som tycker att du ska göra det.

Jag håller med om att den mannen har stor fantasi men här tror jag faktiskt bara att han ville hjälpa dig och du går på som bara den fast det inte ens handlar om ämnet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kennan... Jag kan hålla med om en del av det du skriver, men ta det i respektive tråd.. Tonade rutor har ju sin egen plats. Kritik är ju bra, men man vill ju att den ska tillföra något med, inte bara spy galla :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är så att ni inte gillar Styrb... inlägg så tycker jag det verkar som om ni ger honom alldeles för mycket uppmärksamhet. Tänk till lite. Låt er inte provoceras. Gå bara vidare. Cool

Lycka till

/Benny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OKEJ Men kan vi nu som vill.. få reda på vart V6 och V8 motorer oftast fryser sönder? Det är mycket bra information som flera av er verkar veta, men inte berättar för oss mindre vetande.

Tack

Mvh
Kristian 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nja, jag tror inte de flesta vet.. De flesta som råkat ut för eländet har nog bara råkat ut för det en gång.. förhoppningsvis iallafall. Så var o en kan säkert ge dig ETT korrekt ställe hehe.

På min gamla B20 gick limpan åt hlvt (men den var gammal så det kan mkt väl ha varit rosten som gjorde att det sprängdes väldigt lätt) i samband med att jag glömde tappa ur systemet efter en vintertrollingresa. Ett par frostpluggar i blocket sköts också ur, men det var allt. En polares V8 Mercruiser råkade ungefär lika illa ut/klarade sig lika bra, en av limporna och nån frostplugg.
Så, det är min lilla erfarenhet i ämnet: Limpa och frostplugg.

Det rätta svaret på frågan tror jag bara de som jobbar med det har, och i denna tråden finns det nog bara en som sitter inne med svaret. Gissa vem Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle uppskatta om moderatorerna bryr sig om alla nissar som svamlar utan att veta något.

Det är på grund av dessa som många trådar spårar ur.

//

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK. Eftersom Styrbjrn verkar ha flytt fältet så skall jag svara på den frågan. Han har dock fler att svara på för att bevisa sig.

V8 och V6 absolut vanligaste frysställe är på sidan av blocket ovanför och runt fryspluggarna som skall lossa och förhindra detta men i nästan alla fall så sitter som så fast att blocken fryser i stället. Detta ställe är rätt lätt att kontrollera om motorn sitter så till att man kan se och känna runt fryspluggarna. Är det trångt så använd en spegel.

Nästa vanliga ställe no2 är lite marigare. Under insuget och strax under toppen brukar det uppstå frysskador. Detta får man nog åka runt ett tag med och se om oljan blir gräddig innan man lyfter insuget. Hittar man inget runt fryspluggarna på blocket så sitter ofta skadan där.

Det intressanta med en frysskada är att man många gånger kan åka runt med den ett tag utan att märka något och sedan helt plötsligt blir oljan gräddig. Detta beror på att har frysskadan uppstått tidigt så rostar den igen och kan då hålla tätt under en kort period. Så man skall inte ropa hej direkt efter sjösättning och tro att allt är OK. Vet man med sig att man inte gjort riktigt rätt vid konservering så håll koll på oljan de första timmarna.

Hoppas det besvarade dina funderingar.

Nu väntar jag på att Styrbjrn skall reda ut resten av mina frågor för att motbevisa mina misstankar om honom. Om inte så återkommer jag med dessa svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack sea-ray_230 och KillerBoo

Jag hade tänkt att köra min motor på land inför isättning för att se om den frusit. Bra att veta att man kanske inte är säker ändå trots detta testa. Mycket bra information som är guldvärd.

mvh
Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj då! här har ni haft kul på min bekostnad ser jagGlad Har varit borta ett par dagar då min fru blev inlagd på sjukhus schweiz för en allvarlig sjukdom.

Mina kunder tycker om att betala för det vi gör för vi tar rimligt betalt för våra jobb. tex så tar vi inte tre dagars debitering för nått som tar betydligt mindre tid i snitt. sen säger jag inte att det inte kan ta 3 dagar ibland med en frysskada men inte tre dagar i snitt. Beträffande biltema så är det inget vi sätter på kundbåtar. vi kör bara med orginaldelar. Då vi mest jobbar med större motorer typ stora caterpillar dieslar och scania dieslar för yrkes sjöfarten så finns dessutom inte delar till dessa på Biltema. Mercruiser meken som jag har jobbar med mindre motorer till fritidsbåtar men han använder bara orginaldelar eller liknande.

Verktygen vi använder är mest special men visst finns det verktyg från Biltema som fungerar lika bra som andra och dessa använder vi gärna då de är billiga i inköp och det gynnar kunden i slutändan med lägre priser.

/Styrbjörn



Senast ändrad av Styrbjrn | 16 januari 2010 | 17:58



Senast ändrad av Styrbjrn | 16 januari 2010 | 18:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

detta överlåter jag till mina meckar att svara på då jag själv inte håller på med grejerna. det enda jag har diskuterat i detta är tidsåtgång och våra frysskador tar mellan 4timmar och tre dagar beroende på omfattning. ett limpbyte tex tar inte mer en fyra timmar medan ett motorbyte givetvis tar mera tid, Vi tar 995kr/tim ex moms

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta har du redan svarat på längre ner i tråden och mina mekar kan bara instämma men dom säger att det finns mera ställen det fryser på tex i vattenkanalerna i toppen och strax under toppen i de yttre cylindrarna där godset är som tunnast.

Styrbjrn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ingen fara jag är van att bli misstrodd. det rör mig inte i ryggen.Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stolle! Det var sista gången man hjälpte dig med tipps. Tona rutorna du på din Pilothouse du men skriv ett inlägg på marinan innan du ger dig ut och åker i mörkret så vi kan hålla oss undan så vi inte blir påkörda.

 

Skriv varning Flytande utedass med tonade rutor i farleden!



Senast ändrad av Styrbjrn | 16 januari 2010 | 17:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK Styrbjrn. Många frågor kvar att svara på. Det var f-n vilken hög timpenning du har. Vad tar du betalt av mig när jag lämnar in min 5,7L mercruiser med fryssprängt block??

Ge dig nu. Du är genomskådad. Av mig i alla fall. Har du den timpennimgem så har du antingen monopol där du bor eller inga jobb.

Läs mina inlägg igen och svara sakligt för att motbevisa mig. Tack!

Ha det gott under tiden

Mvh / Jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte också timkostnaden var lite hög. En av de få auktoriserade Volvo Penta varven i Stockholm tog i oktober 2009 628 kr/tim exkl moms. Lindströms Båtvarv heter det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst timmpeningen är högre än vad du får betala på många andra ställen. Skillnaden är att vi mest jobbar imot yrkestrafiken och då ställs lite andra krav på tillgänglighetet och kunskap. Mina gubbar ska kunna laga båtarna/fartygen vilka fel dom än har. Jag har fasta kunder som jag fått genom upphandling där vi lämnat flertal garantier om snabb service då ett stop kostar stora summor för mina kunder.

Hoppas att ni fått svar på några av era frågor?

Det är lite spännande att se människans flockbeteende, en kille misstror mig sen ett tu tre så får jag skit för allt jag skriver. Såna hjärndöda påhopp som vissa av er gör säger mer om er än om mig!

Misstror ni mig är det ERT problem inte mitt!



Senast ändrad av Styrbjrn | 16 januari 2010 | 19:26



Senast ändrad av Styrbjrn | 17 januari 2010 | 08:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har faktiskt inte fått svar på en enda av de ursprungliga frågorna...

(H)järndöda eller inte lämnar jag till mer begåvade personer än dig att avgöra... men man behöver tydligen inte ha alla åsnorna på stallbacken för att komma med låga kommentarer utan att ens kunna stava eländet rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Styrbjörn, jag har länge undvikit att lägga mig i dina dumma inlägg men kan inte låta bli att undra. Om din fru ligger  inlagd i Schweiz. hur klarar du språket där när du inte kan skriva på svenska? Du säger att di driver en marina. Jag har svårt att tro att man kan driva ett företag med positiv trend med en VD (du?) med denna taskiga skolning samt dumdristighet at ge sig in i diskussion med klokare individer....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja, jag förstår att du hare svårt att förstå det.

redigerat av styrbjrn pga slag under bältet.



Senast ändrad av Styrbjrn | 17 januari 2010 | 10:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fy fan vilken låg nivå!!!  Skärpning! 

och även du styrbjörn, alla har rätt till sina åsikter men du drar det lite för långt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja du ett basmotorbyte kostar 995kr/timme samt det motorn kostar. jag räknar med att det tar ca 1-2 dagar att byta hela motorn flytta alla komponenter från den gammla motorn provkörning mm mm. arb kostnad mellan ca 9000-19000kr sen beror det på vad vi får tag i för block och hur mycket det kostar. har inte priserna i huvet för ett sådant då vi mest jobbar med båtar för yrkestrafiken modell fartyg men min mek har full koll på läget. han är dock egen och hyr lokal av mig så jag blandar mig inte i hans affärer det enda jag har hävdat i denna tråd är tidsåtgång och jag har hävdat att en frysskada tar nånstans mellan en halv dag till 3dagar beroende på skadans art. nått annat har jag inte ens pratat om så ge dig nu searay jag har inte tid med din hetsjakt på mig.

Styrbjrn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...