Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
sea-ray_230

Här är jag igen, Frystomten

Rekommendera Poster

Med tanke på att det bara tar en halv dag att byta limporna bör du lägga upp vad varvet heter, eftersom det skulle ge en kostnad på kanske 1500-2000 kr för arbetet material, tror många av de 10% med sönderfrusna motorerna skulle bli överlyckliga för sådana siffror.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tvivlar på att han ens vet vilket jobb det är att byta dom... men när man vet nästan allt kan man ju alltid skriva en massa påhitt, för vem ska kunna tvivla på detta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väx upp! Du vet vad jag tycker om din hänga efter storebror stil!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den store tvivlaren KillerBoo kanske? Lägg ner din förföljelse av mig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förföljelse?

Allvarligt talat så har du nog lite för höga tankar om dig själv om du tror att jag lägger ner tid o möda på att förfölja dig. Skriver du tveksamma saker utan att ha nåt att bygga dom på så får du nog stå ut med att jag tvivlar på det du skriver.

EDIT:  Att tappa ur kylsystemet, demontera en limpa, provtrycka den samt kolla om fler delar tagit skada, sedan återmontera den nya, fylla glykol och provköra samt städa bort eventuellt glykolspill skulle alltså på ditt varv gå på 4 timmar..? Rimligt? Inte direkt. Och det är bara i fallet om bara en kyllimpa frusit.



Senast ändrad av KillerBoo | 13 januari 2010 | 13:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tog mig 6 timmar att byta limpor och knän på en 5,7L Merc. Och jag är en total nybörjare på båtar så en halvdag (4tim) för ett proffs är väl rimligt tycker jag!

 

/Perra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lever i vilket fall inte i en påhittad fantasivärld....... Väx upp...snacka om att kasta sten i glashusGuld

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byte av basmotor V6 och V8 i en normal DC efter fryssprängt block tar 2 dagar (på varv)totalt, och jag vet. Har gjort det ca 20 ggr. Självklart tar det längre tid för den som aldrig gjort det och saknar rätta verktygen. Rekordet vi har är att lossa motorn 07.00 och 18.00 samma dag åkte kunden iväg men då fanns allt på plats och 2 personer som jobbade med det med endast en kort lunch.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni måste ha långa fikapauser på din marinaSkrattande

Efter som både du och jag driver varsin marina så borde du veta att det inte tar två dar att byta ett par futtiga limpor. Jag vet att många marinor vill få vanliga svenssons att tro det för att dom ska tjäna mer pengar på dom men handen på hjärtat nu. tar det verkligen 2 dagar på din marina? Jag har svårt att tro att mina meckar är så mycket bättre en andra. nog för att dom är bra för jag väljer ju bara dom bästa men att dom skulle vara så mycket snabbare det kom som en överaskning.  jag ska berätta det för dom i morgon och höra vad dom säger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du läser riktigt noga så ser du att det står byte av basmotor.. alltså ur och i med motor. Det kan ju vara så att det inte bara är dom futtiga limporna som tar smällen...

Jag tycker nog att det är snabbt jobbat att få ett motorbyte gjort på 2 dagar, men det är jag det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ditt inlägg är ett lysande bevis på att du inte har en minsta lilla susning om vad söm görs om ett motorblock fryser. Tror du verkligen att det bara är att byta limpor???? Blir blocket helt då? Om du menar skruva fast limpor på ny motor så undrar jag hur korkade ni är om ni byter ut hela motorn och då sätter dit gamla limpor. Om du vet något så vet du att man i 99% av fallen byter basmotor. Hur gör du när du byter motor enl dig utan att ens lyfta ur den gamla?

Skulle vara intressant om du motbevisade och specar vad ni gör, momenten, samt tidsåtgång. Som det är nu så ger du oss bara något att skratta åt med dina okunniga inlägg. Men motbevisa mig med en spec som kag önskade samt gärna vad det kostar för kunden inkl moms.

Upp till bevis nu Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak till Styr bjrn. Du som har så stor erfarenhet av frysskador. Var på V6 och V8 block sitter 90% av frysskadorna ( 2 ställen) beskriv i detalj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du Styrbjrn. Nu har du tagit en debatt med mig så förväntar jag mig sakliga svar och ingen strutspolitik. Det vore även intressant att veta vad dina kunder tycker om att betala för att få så mycket Biltema det går ditskruvat i sina motorer samt olja, impellrar osv. Accepterar dom det. Personligen tycker jag inte det är seriöst och hur ser din verkstad ut med Biltema redskap överallt. Såg jag det så skulle jag vända på klacken redan i dörren och vända mig till en auktoriserad verkstad med orginaldelar till min motor

Du har mycket att svara på nu men lugn. Jag skall iväg en sväng och kommer inte att läsa dina uttömliga svar förens i em, så du har gott om tid. Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

In the blue corner, weighing in at 49 kilos, feather weight challenger Styyyyrbjrnnnnnn

in the rrrred corner, weighing in at a massive 128 kilos, heavy weight fighter Sssssseeeeea Ray230

Ladies and gentlemen...

LLLETS GET RRREADY TOOO ... RRRUMBLE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant och bra information. Jag kommer ha en sönderfryst motor till våren med stor sannolikhet. Vart brukar det frysa? Så jag kan kontrollera detta? Man kan ju ha tur!

Har en Volovpenta V8 5,7

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag återkommer gärna om det när frysexperten med egen repverkstad Styrbjrn svarat. Vill inte svara åt honom först. Men vete tusan vart han tog vägen, han har nog fullt upp att ringa runt till verkstäder och leta efter svar på mina frågor. Har han inte svarat snart så skall jag svara på frågorna åt honom och då även din fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag väntar gärna med att läsa svaret eftersom Styrbjrn kanske är bortrest och inte kan svara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, allt är relativt. Själv tycker jag att vi kanske är lite vassa med tangenterna i vår väntan på att få veta hur det ligger till med frusna maskiner ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men tänk om han blir så lessen att han stänger sitt stora varv, så att alla farbröderna som jobbar där inte har något jobb längre, och då finns det ju ingen där som kan laga alla maskiner som gått sönder för att Frystomten varit och gjort dumma saker med maskinernaGråter

 

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst moderator

Sålänge tråden handlar om frystomten och dennes inverkan på frysskador, rep av dito osv så är det en rätt kul, intressant och faktist lite matnyttig  tråd,

Huruvida det skall hackas enkom på en person så gör det gärna i dennes hacka på mej tråd i Dösnack. Det gillar han ju tom men fsök och vara någorlunda till ämnet här.

Fö så skulle jag med vetgirigt vilja veta fortsättningen på reparationssvaren och vilka ställen som är de vanligaste fryspunkterna så att säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jobbigt det blev när man måste ha lite fakta före man skriver Flört

 

Många glömmer att forumet är fullt av personer som faktiskt kan meka. Både som proffs och som privatperson.

Undviker att kalla det för amatör för sådanna förväxlas med personer som inte kan meka.

Att det sedan finns sådanna som kallar sig proffs men ändå inte kan meka är ju uppenbart även om de flesta sållas bort.

 

 

Jag har byggt min ödmjukhet på 35 års oavbruten framgång.

 

lånat citat av Bert Karlsson

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Isbrytarn

Inga problem för Styr bjrn, han hyr ju bara ut lokal till mercruiser mekanikern. Udda om man har eget varv.

Väntar med spänning. Egentligen borde alla med båt kunna svara på sea-ray_230 s frågor då 10% av motorerna fryser sönder varje år. Själv har jag nog haft extrem tur i alla år och klarat mig, så jag har ingen aning om var det går sönder.

Men en liten undran, är det bara limpan som går om du misslyckats med färskvatten kyld motor? Är det inte stor risk att värmeväxlare och oljekylare också spricker?

/Isbrytarn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall väl klargöra att ämnet frysskador är ett ämne för mig eftersom marinan där jag jobbar årligen tar emot ett antal sådan jobb och jag har gjort dessa jobb och sett hur det ser ut ett oräkneligt antal gånger. Vidare så köpte jag under några års tid upp båtar med frysskadeade motorer (som privatperson) och bytte basmotor på dessa och sålde vidare. Se där, nu fick ni som gillar att skruva är lönsam affärsidé. Min tid räcke dock inte till.

Jag återkommer när Styrbjrn svarat, eller när jag tröttnat på att vänta på svaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Isbrytarn

Har inte tvivlat på dig sea ray 230. Ville bara poängtera det om du nu uppfattade mig så.

/Isbrytarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara ge ett plus i kanten till modden som uppenbarligen läst fler trådar än bara den här och nu visade lite känsla för uppdraget gm att inte kladda o greja i onödan. Vi (åtm jag) fattade vinken ändå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...